Класация на водещите фирми и холдинги у нас
Българската търговско-промишлена палата представи класацията си "Топ 100 - 2006", включваща фирмите и холдингите, които са постигнали най-високи икономически показатели през 2005 г. НЕК е реализирала най-големи приходи от продажби.
Българската търговско-промишлена палата представи класацията си "Топ 100 - 2006", включваща фирмите и холдингите, които са постигнали най-високите в България икономически показатели през 2005 г.
В класацията, която се представя за осма поредна година, фирмите и холдингите са групирани в пет подкатегории, обособени според различни показатели:
- приходи от продажби
- финансова рентабилност (постигната чиста печалба отнесена към собствения капитал),
- икономическа ефективност (постигнатата чиста печалба, отнесена към общата сума на активите),
- водещи 50 холдинга и икономически групи с най-висока консолидирана печалба за 2005 г.
- водещи 10 фирми във всеки от шестте района на планиране в страната.
Първите места по приходи от продажби за 2005 г. заемат "Национална електрическа компания" ЕАД и "Българска телекомуникационна компания" ЕАД, съответно с годишни постъпления от 2,39 млрд. лв. и 1,01 млрд. лв. На следващите места в класацията по този показател са "OMV България" ЕООД, "Петрол" АД, "Стомана индъстри" АД, "Нафта-Трейдинг" АД и "Параходство" БМФ ЕАД. Водещата позиция по изменение на приходите спрямо 2004 г. е за "Глаксосмитклайн" ЕООД, чиито продажби нарастват близо 80 пъти на годишна база.
Първото място в класацията по показателя "печалба на 100 лв. приходи" заема "Дружба стъкларски заводи" АД с финансов резултат от 51,10 лв. на 100 лв. продажби, следвано от "Болкан нюз корпорейшън" ЕАД с печалба от 44,23 лв. на 100 лв. приходи. На трето място е "Риск Инженеринг".
Сред водещите 100 компании по приходи от продажби най-висока печалба на 100 лв. активи за 2005 г. отчитат "Пловдив БТ" (76,80 лв.). "ТС Сървисис" и "Солвей България" са на второ и трето място в класацията по този показател.
В класациите за финансова рентабилност и икономическа ефективност се нареждат редица представители на малкия и среден бизнес, като първото място сред тях заема "Агромениджмънт" АД.
Водещите холдинги според реализираната консолидирана печалба за 2005 г. са "Булгаргаз" ЕАД (111,66 млн. лв.) и "Индустриален холдинг България" АД (29,9 млн. лв.). Третото място заема "Видеолукс Холдинг"
В класацията по райони на планиране първите места заемат съответно "Крос" ООД в Северозападен район (25,5 млн. лв. приходи), "Идеал стандарт - Видима" АД в Северен-централен район (197,8 млн. лв.), "Параходство Български морски флот" АД в Североизточен район (393,95 млн. лв.), "Национална електрическа компания" АД за Югозападна България (2,39 млрд. лв.), ТЕЦ "Марица Изток 2" ЕАД в Южен-централен район (362,77 млн. лв.) и "Нафта-трейдинг" АД в Югоизточен район с 437 млн. лв.
Това е една от малкото обективни класации на фирмите в страната, в която не се използва нито един субективен фактор. Критериите, които са използвани за класациите на фирмите са класически и безпристрастни, прилагани и в световните класации на "Форбс", "Форчън" и са изключително от икономически характер, посочи при представянето председателят на Палатата Божидар Божинов.
Класацията е насочена към инвеститорите и стопанските дейци, като посочва примерите за най-добрите прилагани практики в България - отличен мениджмънт и адекватно стопанско поведение в конкурентна среда, както и откритост и достъпност до фирмените финансови резултати и постижения.
Класираните фирми ще бъдат представени пред чуждестранни инвеститори, в над 200 търговско-промишлени палати в света, както и на всички международни форуми, в които участва България. Класацията се разпространява и до всички Световни търговски центрове по цял свят, всички търговски представители на България в чужбина и всички чужди дипломатически мисии в България, съобщи Божидар Божинов.
От БТТП отбелязаха, че ръстът на приходите от продажби на участващите в класацията през 2005 г. спрямо участващите през 2004 г. нараства с 30,7% (55,996 млрд. лв./ 42,835 млрд. лв.), докато ръстът на приходите от продажби в национален план, за всички фирми, нараства с 14,23% (101,371 млрд. лв./88,737 млрд.лв).
Брутният вътрешен продукт на участващите в класациите нараства с 25,39% през 2005 г. спрямо 2004 г. (23,167 млрд. лв./18,475 млрд. лв), при ръст на БВП в национален план 9,5% по цени на съответната година.
Приходите от продажби на представените в БТПП фирми възлизат на 55.996 млрд. лв., т.е. 55,23% от общо реализираните приходи от продажби в страната през 2005 г., които са 101,371 млрд. лв.
В класацията "Топ 100" 45% от фирмите са от сферата на услугите, а 55 % от сектора на материалното производство.