Браншовици в транспорта се обединиха в нова асоциация
Съюзът на българските автомобилни превозвачи, Националната браншова камара на работодателите в транспорта, Съюзът на международните превозвачи, Организацията на независимите превозвачи, Съюзът на малките и средните автомобилни превозвачи и "Струма-МАТ" се обединиха. Около 400 компании учредиха Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). Новата структура обединява компании с около 60% пазарен дял в международните превози. В тях работят 13 хил. служители и имат 3200 автомобила. Идеята е асоциацията да постави пред транспортното министерство проблемите на бранша, свързани с присъединяването към ЕС, каза говорителят на асоциацията Росен Димитров, който е директор в СОМАТ. Той допълни, че през следващата седмица представители на новата структура ще се срещнат с транспортния министър Петър Мутафчиев.
Основното опасение на превозвачите е липсата на готова нормативна уредба за членството в ЕС. Предстои да бъде приета наредба за времето за кормуване и почивка на социалното министерство, методика за определяне на финансовата стабилност на компаниите, а от парламента се очаква бързо приемане на поправките в закона за автомобилните превози. Финансовата стабилност е основната за получаването на евролиценз от компании, без които те няма да могат да извършват превози не само в ЕС, но и в съседните страни. За финансовата стабилност компаниите трябва да докажат, че притежават собствен капитал 9000 евро за първи камион и 5000 евро за всеки следващ. До момента и на базата на застраховка компаниите можеха да докажат, че са финансово стабилни. Засега цената на лиценза остава неясна, което също създава напрежение сред компаниите. От асоциацията посочиха, че след като България стане част от ЕС, българските компании са застрашени от големите превозвачи, които ще стъпят на пазара. Основната конкуренция идва от турските превозвачи. Затова транспортните фирми настояват за засилване на контрола при извършване на превози и нарушаване на правилата на конкуренцията. Според превозвачите в момента контролът за претоварване на камионите е слаб, защото след 17 часа Държавната автомобилна инспекция не работи. Асоциацията смята още, че трябва да бъде обсъдено повишаване на изискванията за професионална компетентност и транспортна годност на шофьорите.
Асоциацията е второто голямо браншово обединение в сектора, след като преди повече от месец Националната транспортна камара и Националното сдружение на българските превозвачи също се обединиха в Сдружение на организациите в автомобилния транспорт. Те пък поискаха да отпадне ДДС при зареждането на гориво в чужбина и заявиха, че компаниите няма да имат проблеми при присъединяването към Европейския съюз.