"Райънер" предложи $1.9 млрд. за местния си конкурент "Еър Лингъс"
Междувременно от "Райънеър" казаха, че вече са закупили 16% от "Еър Лингъс" и ще предложат 2.8 евро в брой за останалите акции на местния си конкурент, които бяха пуснати на борсата от Ирландия на цена 2.2 евро за брой. От "Еър Лингъс" отказват да коментират ситуацията.
Нашето предложение представлява уникална възможност за създаването на стабилна ирландска авиокомпания, която ще е от полза за европейските потребители. Ние ще разширяваме, ще засилим и подобрим операциите на "Еър Лингъс", заяви изпълнителният директор на "Райънеър" Майкъл О'Лиъри. По думите му дори при евентуална сделка, двете компании ще продължат да оперират самостоятелно. Експерти определят офертата на "Райънеър" доста рискова на фона на сериозните критики, които "Еър Лингъс" получаваше в миналото.
Ирландия, която държи около една трета от "Еър Лингъс" обаче, заяви, че заради лоялната конкуренция на авиационния пазар няма да продаде дела си в компанията, но на практика не може да спре "Райънеър" от закупуването на мажоритарен дял в "Еър Лингъс".
Инвеститорите обаче трябва да се сигурни, че закупуването на "Еър Лингъс" няма да намали маржините на печалба на "Райънеър", коментира анализаторът от "БНП Париба" Ник Ван ден Брул.
Със сигурност ще има разследвания на сделката от страна на Европейския съюз, но транзакцията не изглежда невъзможна, допълва още Ван ден Брул. Съгласно ирландските закони обаче местните регулаторни органи ще трябва да започнат разследване, ако делът на "Райънеър" в "Еър Лингъс" се повиши над 25 на сто, отбелязва Асошиейтед прес.
Чрез сделката "Райънеър" ще намали с един своите конкуренти по основните си маршрути, ще се сдобие с достъп до стратегическото летище "Хийтроу", както и ще диктува цените на билетите, отбелязват анализатори.
Интересът на "Райънеър" към по-малкия му местен конкурент дойде само няколко дни след като Ирландия пусна на фондовите пазари в Дъблин и Лондон повече от половината си от дела си в "Еър Лингъс".
Дотогава страната притежаваше 85.1% от компанията, а останалите са собственост на служителите на "Еър Лингъс".
Новата компания ще има около 50 млн. пътници годишно, като ще бъде напълно достойна да се конкурира с останалите европейски компания като германската "Луфтханза" и "Еър Франс КЛМ", посочват от "Райънеър". След новината акциите на "Еър Лингъс" увеличиха стойността си с 11.6%, докато тези на "Райънеър" загубиха 2.4%.