Пазарът се отвори за кафе веригите

Пазарът се отвори за кафе веригите

Компаниите трудно намират поддоставчици в България
Компаниите трудно намират поддоставчици в България
Само преди около година концепцията за кафе веригите в София беше слабо позната. Появяваха се първите примери на компании, които се опитват да налагат западната концепция за заведения, в които се предлагат различни видове кафе специалитети, някои дребни сладкиши и свежи сандвичи. Една година по-късно сегментът на кафе заведенията претърпява сериозно развитие и вече на пазара има четири основни играчи, които тепърва ще се борят за пазарен дял. И в този бранш обаче, както в повече бизнес ниши, има сериозни проблеми и специфични особености на средата, които забавят развитието на веригите и водят до неизпълнение на предварително поставените планове.
Всички планират нови заведения
Най-новата верига на пазара е британската "Коста кафе", която стъпва в България с мащабна инвестиционна програма и планове да отвори 50 заведения през следващите пет години. Първата кафетерия ще е в центъра на София - на мястото на бившето кафене "Ларго" в близост до Народния театър. Тя ще е готова през декември, обяви мениджърът на веригата за България Ангел Балабанов. В момента компанията води преговори за някои други обекти в София, които са по-отдалечени от центъра, но на стратегически места. Очаква се съвсем скоро да се избере мястото за втората локация. Също така "Коста кафе" се е насочила и към другите градове в страната и води преговори за отварянето на заведение в рамките на някои от новоизграждащите се търговски обекти. В България тази ниша все още не е силно конкурентна и компаниите имат потенциал да увеличават пазарния си дял, каза Балабанов и посочи, че все още този тип заведения засега работят само в София.
По думите на представителите на "Коста кафе" веригата се различава от конкурентите си по специфичната италианска атмосфера на заведенията. Предлагаме повече италиански кафе напитки, докато конкурентите ни залагат на американския дук, обясни Балабанов.
До края на годината трябва да са готови и двете нови заведения на българската компания "Кофи хаус", която в момента подготвя отварянето на обектите. Те ще са в центъра на София на ул. "6-ти септември" и в "Бизнес парк София". Очаква се двете заведения да са готови съответно до две седмици и до един месец, обясни Ния Янева, която е единият от създателите на веригата. Компанията вече има едно заведения в бизнес парка. Плановете на инвеститорите от "Си Ейч инвест" са също да развият бизнеса си в провинцията.
Най-старият играч в сегмента - веригата "Онда", също не изостава. Наскоро веригата претърпя промяна на собствеността, след като нейният създател Явор Тодоров намали дела си в компанията. В момента основните акционери в дружеството са фондът за дялово финансиране "Глобал финанс" (Global Finance) и "Булвенчърс кепитал партнърс" (Bulventures Capital Partners). След промяната на акционерите от края на август тази година от "Глобал финанс" обявиха намерението си да продължат да развиват веригата, като до две години трябва да има нови десет заведения.
На кафе в центъра
Карето между градинката на "Кристал" и Народния театър "Иван Вазов" през следващите два месеца ще се окаже горещата точка за среща на по кафе. Това става ясно от плановете на веригите за отваряне на новите обекти. В момента в този район има две кафетерии "Онда", а съвсем скоро ще се появят нови две кафе заведения - на "Кофи хаус" и "Коста кафе". Другият притегателен център за веригите са новите търговско-развлекателни центрове от типа мол. Именно чрез двата мола в столицата влезе полската верига "Хофихевън". Най-новата "Онда" също е в единия от търговките центрове - "Мол София". Има вероятност "Коста кафе" да отвори заведения в новостроящия се "Мол Варна".
Проблемите
Основният проблем пред разрастването на всички вериги се явява липсата на подходящи терени, които да се превърнат в модерни кафетерии. При избора на мястото компаниите трябва да се съобразят с локацията, големината на терена, достъпът до него и др. Представителите на кафе веригите посочват, че цените на терените са високи и подходящите места трудно се намират. Ориентираме се към централните търговски улици, моловете, големи четири- или петзвездни хотели, летища и др., посочи Ангел Балабанов от "Коста кафе". Най-големият ни проблем обаче се оказа намирането на подходящи локации, затвърди тенденцията той. На същото мнение е и Ния Янева от "Кофи хаус". В момента компанията продължава да търси място за заведенията си.
Малко ще се забавим с плановете си за разрастване именно заради липсата на подходящи терени, обясни директорът на "Кофихевън" Мирон Герасимов. Предварително компанията планираше да отвори поне още едно заведение до края на годината. Най-вероятно новите кафетерии ще са готови през следващата година, като говорим за две или три заведения, обясни Герасимов.
Друг проблем по информация на компаниите е намирането на подходящи поддоставчици на хранителния асортимент и на повечето консумативи. По информация на "Коста кафе" веригата се затруднява при намирането на компании, които произвеждат някои специализирани хранителни продукти. Такива например са специалните хлябове, които не се намират на българския пазар. Други продукти са специализираните сладкиши като брауни, мъфин, кейкове и др. По информация на "Кофи хаус" пък на пазара трудно се доставят специалните сирена. От "Кофи хаус" също посочиха, че преди са имали проблеми с доставчика на хляб.
Изход от положението компаниите намират, като внасят някои от продуктите от чужбина. В момента водим преговори с български производители, но ако те не отговарят на изискванията ни за качество, може да се наложи да внасяме продуктите от Великобритания, посочи Балабанов. По думите на Ния Янева тяхната верига не може да намери подходящ производител на пластмасови чаши например. В България производството е по-некачествено и по-скъпо, каза тя и добави, че внасят чашите от Англия и Турция. Собствениците на "Кофи хаус" дори са обмисляли варианти да внасят сами продуктите, а не чрез доставчици. Това може да стане, след като имаме четири-пет заведения, обясни Янева.