"ФедЕкс" се отказа от "Еърбъс", ще ползва "Боинг"

"ФедЕкс" се отказа от "Еърбъс", ще ползва "Боинг"

Американската компания за експресни куриерски услуги "ФедЕкс" (FedЕx) заяви, че анулира поръчка за 10 товарни самолета A380 на "Еърбъс", предаде Ройтерс. Така "ФедЕкс" се превърна в първия клиент, който се отказва от този модел самолет на европейския производител в момент, когато суперджъмбото на "Еърбъс" създава много затруднения за компанията. Вместо "Еърбъс" "ФедЕкс" заяви, че ще ползва услугите на неговия конкурент "Боинг", като в момента върви процесът на сключването на договор за доставка на 15 товарни самолета B777 на "Боинг" с опция за закупуване на още 15 от модела.
Новината е определено добра за "Боинг". Смятам, че компанията няма да има проблеми с доставките, коментира анализаторът от "Морнингстар" (Morningstar) Крис Лузиер.
Решението е взето, след като "Еърбъс" заяви, че доставките на A380 ще се забавят значително, поясняват от "ФедЕкс", който е поръчал самолетите още през януари 2005 г. Така "Еърбъс" ще загуби между 2.8 и 3 млрд. долара, докато "Боинг" ще получи между 3.4 и 3.6 млрд. долара само от първоначалната поръчка според каталозите на производителите. Анулирането на договора с "Еърбъс" намалява броя на сигурните поръчки за A380 от 159 на 149. "Боинг" от своя страна е увеличил броя на тези за дълги разстояния B777 от 25 на 40 от началото на тази година.
В началото на октомври "Еърбъс" съобщи на всичките си клиенти, че ще има ново забавяне - трето поред, в доставката на A380, или изместване на програмата с близо две години в сравнение с първоначалния план. "ФедЕкс" трябваше да бъде първият клиент, който да получи товарен самолет A380. Задълбаването на проблемите на "Еърбъс" обаче разединиха клиентите, като някои обявиха поддръжката си, а други изразиха разочарованието си и поискаха финансови компенсации. Според британската преса групата е предвидила 1 млрд. евро обезщетения за клиентите на A380. Миналия месец от компанията майка EADS съобщиха, че на този етап пропуснатите ползи от A380 се изчисляват на стойност 6.3 млрд. евро.
Междувременно "Еърбъс" започна план за икономии, съгласно който ще намали доставчиците на компанията с 80 на сто. Имаме твърде много външни снабдители за компания, която произвежда 15 различни продукта, заяви директорът по комуникациите на "Еърбъс" - Франция, Жак Рока. В същото време EADS обяви, че има загуба преди лихви и такси в размер на 239 млн. евро срещу реализираната печалба за същия период година по-рано от 559 млн. евро в резултат на забавените доставки на A380.