Централна Европа и нуждата от регионален бизнес

Бизнесът в страните от Централна Европа преживява успешен период. Моментът е подходящ за изкупувания, а икономическият ръст в повечето държави от региона е обещаващ. Големите компании освен това имат предимството да разбират мисленето в бившите социалистически страни и по-лесно да управляват операциите си там. Няколко компании, чешката CEZ, унгарската банка ОТР и петролната група MOL напуснаха националните си пазари и отчитат успехи в страните от региона.
Една от главните причини за излизането извън националните пазари е по-малката възможност за печалба, както и някои национални икономически предизвикателства, както в случая с Унгария.
Международната експанзия не минава без тези специфични предизвикателства. В тези условия енергийната група CEZ е емблематична, а особено се подчертава ролята на председателя й Мартин Роман.
Още на 24-годишна възраст той придобива първия си опит със спасяване на компании от криза. Тогава той успява да убеди борда на "Янка Радостин" (Janka Radostin) да му даде поста на изпълнителен директор. Активите на компанията за вентилационни системи са замразени, но Роман успява да убеди кредиторите за втори шанс и скоро връща успеха на предприятието. По-късно Роман заема пост в индустриалния конгломерат "Шкода холдинг" и му връща доходността. Именно доброто представяне на CEZ под ръководството на Роман кара чешкото правителство да се замисля сериозно дали да приватизира изцяло компанията.
Акциите на CEZ привлякоха вниманието на борсата в Прага. Докато основният индекс PX-50 се покачи само с 4.2 на сто за годината, акциите на CEZ са поскъпнали с 19 на сто въпреки временния спад през септември.
Поскъпването на акциите на компанията зависи изключително от тримесечните резултати и най-вече от печалбите от България и Румъния, каза Барбара Сеидлова, анализатор от ING в Лондон. Застрахователната и финансова компания дава висок рейтинг и препоръчва покупка на акциите на CEZ.
В случая на CEZ финансовите успехи ще са пряк показател доколко дружеството успява да подобри операциите на новозакупените компании. Електрическата група на практика е замразила нивата на производство на ток на вътрешния си пазар, а и произведената там енергия се продава предварително на търг. Увеличаването на продажбите на CEZ затова зависи единствено от експанзията на продажбите на българските, румънските и други пазари от региона.
Амбициозните планове на CEZ обаче са заплашени от намерението на чешкото правителство да продаде част от мажоритарния си дял в компанията. Държавата среща проблеми с големия си бюджетен дефицит и продажбата е една от опциите за решаването им. Подобно наводняване на пазарите с акции на електрическото дружество би довело до значителен спад в цената. Най-вероятно правителството ще продаде около 15 на сто от притежаваните акции и ще намали дела си до 52 процента. От CEZ обаче се надяват да спрат спада на цената на акциите, като започнат обратно изкупуване.
Трите най-големи унгарски компании също имат полза от дейността си в други централно- и източноевропейски страни. Петролната група MOL, банката OTP и фармацевтичната компания "Гедеон Рихтер" компенсират намалялото търсене в Унгария с откриването на операции в региона.
Петролната компания MOL надмина очакванията на анализаторите, като увеличи печалбата си за третото тримесечие с 33 на сто при очаквания за ръст от 26 процента спрямо същия период от миналата година. Акциите на компанията предизвикаха шестмесечен пик на борсата в Будапеща през изминалата седмица. Повишаване на печалбата, макар и по-малко, се очаква и за банка OTP, и за "Гедеон Рихтер". В Унгария обаче трите компании, които имат 75-процентна тежест в основния индекс BUX, срещат проблема на намаляващите държавни разходи и по-високи данъци. Страната си е поставила за цел да намали бюджетния си дефицит, който е най-висок в Европа, като това кара бизнеса да търси пазари и в съседните страни. Според икономически експерти ръстът на печалбите благодарение на унгарския пазар вече е достигнал максимум и вероятно през следващите тримесечия по-ясно може да се усети ефектът от международните пазари, коментират експерти.
Централно- и източноевропейските компании от петролния сектор имат още една добра причина да търсят експанзия в региона. Няколкото сделки по сливания между петролни дружества от региона забавят експанзията на руските нефтени гиганти. Унгарската MOL действително си съдейства с "Газпром" за някои хранилища на природен газ и изграждането на инфраструктура за преноса на течното гориво. Компанията обаче не иска да се обвързва с рафинериите на "Газпром".
Регионалният бизнес се оказва успешен за някои водещи дружества - в някои случаи той служи за застраховка при неуспех на националните пазари или за защита от конкуренцията на Русия в петролния сектор. При други компании като CEZ увереността в икономическия потенциал в региона е още по-голяма и новите операции се превръщат в основен източник на ръст на бизнеса.