Консолидацията в интернет увеличава рекламните обороти
Ръстът на интернет рекламата, който от няколко години показва най-високи стойности в сравнение с останалите медии, ще продължи динамичното си развитие и ще варира между 25 и 100% годишно. Това прогнозира Венцислав Костов от медияшопа "Пиеро-97" в рамките на презентацията си "Интернет рекламата в България тепърва предстои" по време на осмия семинар на Българската уебасоциация. Основен двигател на растежа ще е консолидирането на компаниите в бранша. "В България ще се формират около 10 значими групи и те ще привличат между 70 и 90% от рекламните приходи", смята Костов.
Пред "Дневник" представители на водещи портали потвърдиха, че през последната година приходите им от реклама са се удвоили и се изказаха също толкова оптимистично за бъдещето.
"При планиран ръст от 50-60% за тази година най-вероятно ще постигнем повече от 100%", каза Владимир Жеглов, собственик и изпълнителен директор на Dir.bg. По думите му конкретно Dir.bg до края на годината ще привлече между 4.5 и 5 млн. лв. от реклама, а за следващата година планираният ръст също е 100%.
"Към края на тази година очакваме приходите ни от реклама да достигнат около 2.8 млн. лв., а за следващата сме планирали ръст от 100%", съобщиха и от "Нетинфо".
Изпреварващото движението на пазара увеличаване на инвестициите в онлайн реклама ще доведе до нарастването на дела на този сегмент в общия медиен микс. Очакванията са през следващите няколко години сегментът на интернет рекламата да представлява 10 на сто от целия пазар.
В момента вложенията в онлайн реклама у нас формират 1.5% от вложенията за медийна реклама. За сравнение, средният дял в страните от ЕС той е 3.7% и от "Пиеро-97" очакват да се приближим към тези стойности след присъединяването.
По-голямото търсене на интернет реклама и желанието на рекламодателите да насочват по-ясно посланията си от своя страна води до профилиране на сайтовете и обединяването им по-големи групи. Като пример за подобни поглъщания беше посочено навлизането на "Дарик" в интернет пространството чрез купуването на контролния пакет от Novinite.com.
"И към нас непрестанно има интерес и броят на кандидат-купувачите ни постоянно расте. Не сме решили обаче дали ще се присъединим към някоя по-голяма компания, или сами ще предприемем разширяване на портфолиото си", каза Ани Великанова от маркетинг отдела на mail.bg. По думите й данните за обема на рекламните приходи от края на миналия месец сочат 149% ръст в сравнение със същия период на 2005 г. В абсолютно изражение пък приходите на mail.bg за годината ще достигнат около 700 хил. лв.
В потвърждение на тезата, че в българския интернет бранш предстои консолидация, беше посочен и фактът, че в САЩ, където онлайн рекламата се намира в много по-зряла фаза, 10 от компаниите управляват 71 на сто от уебрекламния пазар.