Колко и какви АДСИЦ има на пазара
Секторът на фондовете, които се занимават с покупко-продажба на вземания, тепърва предстои да расте и да се развива.
Броят на дружествата, които инвестират в земеделска земя, е шест, сред които най-големите са "Елана фонд за земеделска земя", "Адванс терафонд" и "Фонд за недвижими имоти България". Тези три дружества имат общ пазарен дял от близо 95% сред фондовете за земеделски земи.
Общата стойност на активите на всички шест фонда за инвестиции в земеделска земя възлиза на близо 180 млн. лв. Инвестициите в и този тип дружества изискват търпение. В дългосрочен аспект инвестицията се счита за стабилна и носеща добра доходност, като се има предвид видът на актива - земеделска земя, и неговата настояща и бъдеща стойност.
Специалистите в сектора на недвижимите имоти очакват ръст в цената на земята, особено на тази, която е окрупнена в по-големи парцели. Цената на арендните договори също зависи от големината на отделните парцели. Затова и доходността на отделните фондове зависи от далновидността при управлението на инвестициите.
Най-голяма част от АДСИЦ представляват фондовете, които инвестират в недвижими имоти с търговска цел и жилищно и ваканционно строителство. Техният брой е 23, общият им основен капитал е 147.4 млн. лв., а общата стойност на активите им възлиза на 272 млн. лв. Голяма част от този тип АДСИЦ са регистрирани сравнително скоро и все още набират необходимия им капитал, за да стартират инвестиционните си проекти. Най-големи сред тези дружества са "Феърплей пропъртис", "Прайм пропърти БГ", "Бенчмарк фонд имоти" и "Интеркапитал пропърти дивелопмънт".
Те притежават общ пазарен дял от над 68%, изчислен на база стойността на активите. Сред този тип АДСИЦ има дружества, които инвестират в най-различни видове недвижимо имущество.
Преобладаващата част инвестират във ваканционни селища по черноморското крайбрежие, в планинските и в балнеоложките курорти, в луксозни жилищни комплекси от затворен тип в големите градове и в недвижими имоти с търговска цел - търговски и развлекателни комплекси, молове, офис сгради.
Сред тези дружества съществуват и по-специализирани, като примерно "Софарма имоти", който инвестират в складови площи за съхранение на лекарствени средства и аптеки, или като "Люк и Лиам", които инвестират в изграждане на шоуруми.
При типа АДСИЦ, които инвестират в сгради с различна цел, определящи за представянето са далновидността при правенето на инвестицията, ръстът в стойността на имотите, приходите от наем, възвращаемостта при продажба на даден имот. Като цяло българският пазар на недвижими имоти е сравнително хомогенен, затова и доходностите, реализирани от различните АДСИЦ, са близки по стойност.
Очаквайте на 5 декември профил на "Феърплей пропъртис"