Лъчезар Капарашев, управляващ акционер в "Тип-топ куриер" : Планираме до пет години да увеличим пазарния си дял до 20%

Лъчезар Капарашев, управляващ акционер в "Тип-топ куриер" : Планираме до пет години да увеличим пазарния си дял до 20%

Лъчезар Капарашев
Лъчезар Капарашев
Първата частна българска поща ще се нарича T-Post и ще предлага пощенски услуги от началото на 2007 г. Неин собственик е куриерската компания "Тип-топ куриер", която получи лиценз за предоставяне на универсална пощенска услуга. Така от следващата година на пазара на пощенски услуги ще работи и първият конкурент на "Български пощи". Новият оператор планира до 2012 г. да има станции във всички населени места с над 800 жители.
--------------------------------------
Кога една куриерска компания е готова да стане оператор на пощенска услуга?
- В десетгодишната си история имаме около 300 абоната, големи и по-малки фирми. До момента бяхме ограничени да им предложим част от услугите, от които те имаха нужда. Така че това е едно естествено развитие на куриерската фирма "Топ-топ куриер" - да покрива все по-големи сегменти от пазара и да предлага комплексно обслужване. Освен това наличието на резервиран сектор, който до 2005 г. обхващаше писмата до 350 грама, не ни позволяваше да стартираме искане за лиценз за универсална пощенска услуга, защото дейностите, които можехме да извършваме тогава, нямаше да покрият разходите за развиване на пощенска мрежа. След падането на границата на резервирания сектор видяхме възможност да кандидатстваме за лиценз. Затова го правим сега.
От 1 януари 2007 г. границата за пратките от резервирания сектор пада рязко до 50 грама и тези, които надхвърлят това тегло, остават извън него и бихме могли да ги доставяме. Очаква се резервираният сектор да отпадне изцяло в началото на 2009 г. Тогава няма да има монопол на "Български пощи" и всеки клиент, независимо дали писмата му са до 50 грама или повече, би могъл да избере нас за доставчик.
За да извършвате пощенска услуга, трябва да имате изградена пощенска мрежа.
- Започваме изграждането й още сега, като, естествено, очакваме и сме планирали през първите години да работим на загуба. През 2009 г., когато пазарът се либерализира напълно, ще имаме изградена национална мрежа. Тогава ще е завършил първият етап от развитието й и ще имаме станции в големите градове.
Универсалната пощенска услуга е възможност човек да отиде в пощенска станция, да подаде писмо и то да стигне до пощенската кутия на получателя. Това е минималната услуга, която се гарантира на потребителите. Сега "Български пощи" са задължени от държавата като основен пощенски оператор да я предоставят дори и при неизгодни условия. Тоест трябва да я осигурят за всяко населено място и дори за тези с под 800 жители, където трябва да имат поща. Така че универсалната пощенска услуга има предимства, но и големи задължения. Всяка година "Български пощи" обявяват дефицит от извършването й. Надявам се, че ние няма да губим от услугата, защото сме търговско дружество и акционерите ни никак няма да се зарадват на загубата.
Отразява ли се интернет комуникацията на универсалната услуга, на кореспонденцията с писма?
- Моята информация показва, че въпреки навлизането на интернет обемите на пощенските услуги се запазват. От една страна, кореспондентските пратки намаляват, но от друга се появяват стоките, продадени по интернет, с телевизионна реклама. Тези пазари се увеличават и компенсират намаляването на някои пратки, включени в универсалната пощенска услуга.
Мрежата ви от пощенски станции ще бъде ли изцяло ваша, или ще ползвате и офиси на други фирми?
- Ще изграждаме мрежата си максимално гъвкаво. От една страна, със собствени помещения, от друга - с наети площи, а освен това сме създали и схема за работа на франчайз с други фирми и организации, на които ще дадем статут на пощенско агентство, като ще се задължат да спазват всички наши изисквания. Агентство може да бъде фирма или физическо лице, което поема ангажимент да отвори пощенска станция в собствено или наето помещение по стандартите на "Тип-топ куриер" и да предлага пощенската услуга от наше име. За тях това може да бъде основен бизнес, в който да инвестират и да ползват мрежата ни, но би могло да го съчетават и с друга дейност. Например една книжарница може да си инсталира пощенска кутия, да има необходимите консумативи и бланки и да предлага и пощенски услуги. Така че ще ползваме всички изброени варианти за изграждане на мрежата ни.
Избрахте ли място за първата станция в София?
- Не, все още проучваме възможностите.
Как ще организирате дейността си по новата услуга?
- За да стигне едно писмо от една точка до друга, то минава най-напред през пощенска станция, след това през разменно-сортировъчен център, след това се транспортира до друг център, към който се насочват пратките по основните направления, стига до града, разпределя се до пощенската станция, която ще го достави, и накрая попада в пощенската кутия на потребителя. Ние искаме да гарантираме на клиента, че това може да стане на следващия ден. Разделяме пратките на приоритетни и неприоритетни и ще се стремим тези с приоритет още на другия ден да са при получателя независимо в кое населено място са подадени и за къде са предназначени.
Как ще си взаимодействате с "Български пощи", която има много добре развита мрежа от станции?
- Отнасяме се с огромно уважение към "Български пощи", към нейната история и пощенска мрежа. С тях ще се конкурираме лоялно. Ще се опитаме да въведем по-добри стандарти в обслужването, разчитаме много на компютризацията на всички процеси - нещо, което сме отработили в куриерския си бизнес и е международна тенденция. Очакваме най-вече там да се конкурираме с основния пощенски оператор.
На първия етап от развитието на нашата мрежа, когато все още няма да имаме станции в някои населени места, единственият вариант да предложим обслужване на цялата страна е да ползваме частично мрежата на "Български пощи". Една от възможностите е ние да приемем пратката от клиента, да я транспортираме до разменно-сортировъчен център на "Български пощи", а следващият етап от доставката бъде извършена от тях. Това един от вариантите за достъп до мрежата им.
Каква ще бъде инвестицията за периода до 2009 г.?
- Не мога да ви отговоря точно, но всичко зависи от това дали ще успеем да спечелим доверието на потребителя. Реално погледнато, приходите в един подобен бизнес план в момента са съвсем прогнозни, т.е. нещата биха могли да се случат много по-добре от начина, по който сме ги написали на хартия, а може и да не се случат.
Но вие имате опит като оператор на неуниверсална пощенска услуга. Колко време е нужно, за да те разпознават на пазара?
- Не мога да преценя. Когато стартирахме, нямаше голяма конкуренция и изборът между български куриерски фирми за вътрешни пратки беше малък. Още тогава започнахме да печелим пазарен дял и с годините затвърждаваме позицията си.
Разчитаме на това, че името ни вече е познато. "Тип-топ куриер" е утвърдена фирма на пазара. Твърдя, че за нас качеството е важно и го постигаме. Клиентите ни са доволни и разчитаме да им предоставяме и универсални пощенски услуги, както и да привличаме и нови клиенти.
Какъв е пазарният ви дял в момента?
- При оценяване на пазарния дял е редно да се отделят куриерските от транспортните услуги, тъй като има оператори, по-големият обем пратки на които са транспортни услуги, т.е. пренасят големи количества стоки. Ако говорим за пазара на цялата пощенска услуга, т.е. универсална и неуниверсална (в това число и "Български пощи"), в момента нашето дружество държи не повече от 2% от пазара. Планираме след пет години да увеличим пазарния си дял до 20%.
Колко услуги обхваща универсалният пакет и кои са най-печелившите?
- В него влизат кореспондентските пратки (писмата) до 2 кг, малките пакети до 2 кг, които са пратки със стоки, печатни издания до 5 кг, пряката пощенска реклама и секограмите до 7 кг. Включват се още и колети до 20 кг и пощенски парични преводи. Ние получихме пълен лиценз за услугата, макар че имаше възможност да се кандидатства и за част от нея. Кореспондентските пратки и малките пакети са с най-голям дял, както и пряката пощенска реклама (рекламни каталози, които са персонализирани, т.е. съдържат адрес и се пращат до конкретен получател).
В момента ние сме лидер при доставката на неадресирани рекламни материали. Почти всички големи търговски вериги работят с нас и ние разпространяваме безадресните им рекламни листовки в пощенските кутии. Специално за тези доставки имаме изградена мрежа в цялата страна. Тя би могла да поеме и доставката на пряката реклама.
Няколко компании имат лиценз за пощенски парични преводи. Интересен ли е този пазар за вас?
- Конкуренцията там е голяма. Ние ще се съсредоточим най-вече в доставката на пратки. Имаме идея да разговаряме с всички оператори, които сега предоставят парични преводи, за съвместна работа. Например ако човек дойде в нашата пощенска станция, да може да избира повече от един начин да изпрати пари.
Каква ще бъде разликата между T-Post и "Български пощи"?
- Ще се опитаме да направим пощенските си станции доста по-модерни и да пренесем вниманието към всеки клиент и пратка на служителите от куриерската ни фирма в работата с кореспондентските пратки и пакети. Ще работим и върху сигурността и проследимостта на всяка пратка. Движението им ще се следи компютризирано и това дава възможност бързо да отговорим на всяка рекламация от клиент и да контролираме всеки етап от доставката.