Варна ще има рибарско пристанище
Във Варна ще бъде изградено рибарско пристанище, съобщи началникът на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) в града Бейхан Хасанов. Вариантите за място на новия порт са два. Единият предвижда пристанището да бъде в местността Карантината до входа на плавателния канал море-езеро. Втората възможност е пристанището да бъде в района на бившето Управление за поддържане на морските канали, акваторията и пристанищата.
Окончателното решение ще бъде взето до 31 декември, а самото изграждане ще започне в началото на 2007 г. Тогава ще стане ясен и размерът на инвестицията. Средствата за нея ще бъдат осигурени по линия на общата политика по рибарство на Европейския съюз и т.нар. приоритетна ос 3 за модернизация на рибарските пристанища, обясни Хасанов.
Съоръжението ще бъде на площ до три декара. Целта е на него да акостират големите рибарски кораби - с дължина над 15 м, и да разтоварват улова си само на едно място. На пристанището ще бъде обособена и борса за т.нар. първа продажба на рибата. По този начин ще се постигне коректно отчитане и квотиране на уловите, а и посредниците, които сега са ангажирани с тази дейност, ще бъдат съсредоточени на едно място. Изграждането на рибарско пристанище с борса е задължително за изпълнение след членството на България в ЕС, уточни Хасанов.
За първа продажба на улова на малките рибарски кораби - тези с дължина под 15 м, ще бъдат обособени два пункта. Първият от тях ще бъде на кея на кв. "Аспарухово", а вторият - срещу бившето месопреработвателно предприятие "Родопа" в Южната промишлена зона. Сега това са местата, където най-често пристават рибарските гемии.
По данни на агенцията на територията на варненското звено са регистрирани 389 риболовни кораба, от които големите са само 15. За още по-коректно отчитане на улова тези кораби вече ще бъдат следени и сателитно. Според критериите на общата политика по рибарство регистрираният до края на 2006 г. риболовен флот няма да може да бъде увеличаван. За да влезе нов кораб във флота, от него трябва да бъде изведен плавателен съд с идентични параметри, посочи Хасанов. По думите му причината за това са намаляващите рибни запаси.