Инвестиционен фонд купи "ПроЗибенСат1"
Консорциум начело с американския инвестиционен фонд "Колбърг Кравис Робъртс & Ко" (Kohlberg Kravis Roberts & Co) и британската "Пермира" (Permira) ще купи контролния пакет от германската медийна група "ПроЗибенСат1", пише германското издание на "Файненшъл таймс". Според близки източници продавачът - частният инвестиционен фонд на Хаим Сабан - "Джърман медиа партнърс" (German Media Partners), е постигнал споразумение за продажбата на апетитната германска телевизия още в сряда. Експерти оценяват дела, предложен за продажба, на над 3 млрд. евро, въпреки че все още не са обявени финансовите подробности.
Кандидати за германската телевизия бяха още турската медийна група "Доган Яън холдинг" (Dogan Yayin Holding) и частният инвестиционен фонд начело с "Апакс партнърс" (Apax Partners) и "Голдман Сакс" (Goldman Sachs).
Това е доста рядка възможност да купиш близо половината на рекламния пазар в една от най-големите в света икономики, коментира пред "Блумбърг" Михаел Шахт от "Креди Агрикол" (Credit Agricole). Това дава възможност на продавачите да търсят най-добрия купувач, допълни още Шахт.
Сделката стана факт, след като по-рано тази година Сабан предложи за продажба дела си от 50.5 на сто в "ПроЗибенСат1", като заяви, че транзакцията ще стане до края на 2006 г. Частният инвестиционен фонд, воден от Сабан, купи през лятото на 2003 г. германската телевизия от изпадналата в несъстоятелност "Кирх груп" (Kirch Gruppe) за сумата от 525 млн. евро. С придобиването на контрола върху "ПроЗибенСат1" Сабан става първият голям чуждестранен инвеститор на медийния пазар в Германия. През януари 2006 г. "ПроЗибенСат1" трябваше да бъде продадена на издателската група "Аксел Шпрингер" (Axel Springer) за около 2.5 млрд. евро. Сделката обаче беше провалена след серията разследвания за нарушаване на конкуренцията на германския пазар. Според германската антимонополна служба евентуалното закупуване на "ПроЗибенСат1" щеше да намали конкуренцията на пазара за телевизионна реклама в страната, като ще го подели между "Шпрингер" и "Бертелсман", който притежава местния лидер RTL. "Колбърг Кравис Робъртс & Ко" и британската "Пермира" купиха базираната в Люксембург "Ес Бе Ес броудкастинг" (SBS Broadcasting), които са собственици на българските радиа "Веселина", "Атлантик", "Витоша" и "Експрес", за 1.86 млрд. евро през 2005 г., припомня "Блумбърг".
През октомври ръководството на "ПроЗибенСат1" увеличи прогнозите си за германския рекламен пазар за 2006 г., като заяви, че очаква ръст от 3 на сто. Само два месеца по-рано от германската медия се надяваха на ръст от 2%. В момента германските компании наливат все повече пари в реклами и търговски цели, подкрепени от силния икономически ръст. Очакванията са тази година германската икономика да отчете най-голям ръст от 2000 г. в резултат на високия обем и увеличаващите се потребителски разходи.