Американските авиокомпании най-после ще излязат на печалба

Американските авиокомпании най-после ще излязат на печалба

Най-големите американски национални авиопревозвачи се очаква да отчетат първата си финансова година на печалба от 2000 г. насам въпреки скандалите за злоупотреби, които най-вероятно ще намалят резултатите през четвъртото тримесечие, пише в. "Уолстрийт джърнъл". Очакванията на анализатори пък са за още по-добра 2007 г., при условие че няма забавяне на щатската икономика, а цените на петрола се задържат на сегашните си нива. Според прогнози на Асоциацията на въздушния транспорт (ATA) авиационната индустрия в САЩ се очаква да отчете приходи от близо 3 млрд. долара през миналата година срещу 2.5 млрд. долара, реализирани през 2005 г.
Консолидацията в сектора, изглежда, ще се окаже правилният път, коментира Филип Багалев от "Стандарт енд Пуърс". Като доказателство за това е и необвързващата оферта, която подаде през ноември изпълнителният директор на "Ю Ес еъруейз" (US Airways) Дъг Паркър на "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines). В същото време "Юнайтед еърлайнс" (United Airlines) е в процес на преговори за евентуално обединение с "Континентъл еърлайнс" (Continental Airlines). При всички случаи дори и една сделка ще предизвика вълна от верижни транзакции в момент, в който големите авиокомпании също търсят консолидация. От една страна, окрупняването на местните авиокомпании ще засили интереса на чуждестранните инвеститори, тъй като обединенията ще донесат икономии в разходите. От друга обаче, първоначалният ефект от консолидацията ще бъде увеличаване на дълговете, което ще застраши финансовите резултати. Според доста експерти авиоиндустрията в страната завършва консолидацията си, започната през 2001 г. след стагнацията, причинена от терористичните атаки. Най-вероятно в САЩ ще останат три или четири по-големи превозвача, тъй като пазарът е пренатоварен от сегашните шест потомствени авиокомпании.
В края на 2005 г. Федералният съд на Щатите одобри плана на "Ю Ес еъруейз" за излизане от фалит и последващото сливане с "Америка уест еърлайнс" (America West Airlines), годината след като "Ю Ес еъруейз" подаде молба за влизане в процедура по несъстоятелност, което беше второто искане на американското дружество за закрила от кредиторите съгласно глава 11 от закона за корпоративните фалити в рамките на две години, и се превърна в най-големия фалит на компания в историята на американския авиосектор. Излизането от фалита за "Ю Ес еъруейз" обаче беше помрачено от едновременните молби на две компании за защита от кредиторите - "Делта еърлайнс" и "Нортуест еърлайнс", които все още са под закрила от кредиторите.