След Сахалин и потоп

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

След Сахалин и потоп

След Сахалин и потоп
Дай ми човека и ще му намеря вината, казва стара поговорка на КГБ. Подобна е и ситуацията на енергийните компании в Русия. Вината за бившия петролен гигант ЮКОС се оказаха неплатените данъци. За гигантския петролен и газов проект, воден от "Роял Дъч Шел", на остров Сахалин това беше неспазването на екологични изисквания, посочва в анализ "Икономист интелиджънс юнит". И в двата случая изходът беше почти един и същ - държавно контролираните компании спечелиха контрола върху ценни активи.
След няколко месеца на силен натиск "Роял Дъч Шел" най-после склони да предложи на руския гигант "Газпром" да поеме контрола върху eнергийния проект "Сахалин-2". Енергийният проект "Сахалин-2", който е на стойност 22 млрд. долара, със своите запаси от 150 млн. т. нефт и 500 млрд. куб.м газ е една от най-големите частни инициативи в света и единствен по мащабите си за Русия. В края на миналата година стана ясно, че "Шел" е подписал таен протокол с руския кабинет като част от сделката за продажбата на половината от дела си в "Сахалин-2". Съгласно документа "Шел" ще има възможността да увеличи инвестициите до 15.8 млрд. долара. Плановете на "Шел" бяха за 22 млрд. долара. Според Кремъл допълнителните инвестиции ще отложат момента, в който страната ще започне да прибира печалбите съгласно споразумението за споделяне на производството. Според него всички разходи могат да бъдат възстановени на инвеститора.
Промяната на контрола върху "Сахалин-2" дойде след като в продължение на няколко месеца руското министерство на природните ресурси настояваше за отстраняването на "Шел" поради неспазването на екологични изисквания. През септември министърът на природните ресурси на Русия Юрий Трутньов отмени издадената през 2003 г. екологична оценка за началото на проекта "Сахалин-2". Мотиви за решението са констатираните нарушения при издаването на разрешението, несъобразено с действащото законодателство за защита на природната среда. Появата на екологичните мотиви стана, когато 80% от инфраструктурата на проекта бе изградена. От своя страна "Газпром" отдавна гледаше с апетит богатото петролно поле на остров Сахалин, което ще даде нужните ресурси за задоволяване на силния глад в Азия.
Сам по себе си "Сахалин-2" е необикновен, а за Русия е уникален. Проектът включва първия завод в страната за втечнен природен газ, който ще обслужва силно доходоносните нови пазари в Северна Америка, Южна Корея и Япония. "Сахалин-2" е вече почти готов, като от 2008 г. се очаква да започнат доставките. Допреди няколко седмици проектът имаше няколко рискови специфики. Това беше единственият голям петролен проект в Русия, който не включва местна компания. Другият голям проект на Сахалин, в който държавната "Роснефт" има дял, си остава ръководен от американската "Ексон мобил". Проектите на "Шел" и "Ексон" бяха единственото отклонение от монополизма на газовия експорт в ръцете на "Газпром".
"Престъплението" беше нужно като претекст за корекция на това отклонение. Самата вина не беше трудно да се намери, нито пък да се измисли. Морето около Сахалин е замръзнало през половината година, освен това в него се намират редки видове китове. Какво обаче ще означава оттеглянето на "Шел" за сьомгата, китовете и останалата част от красивата, но крехка флора и фауна на Сахалин? Природозащитниците заедно с правителството изведоха на преден план "Газпром", но доколко руският монополист е по-екологично чист от "Шел"? Интересна ще бъде реакцията на регулаторите за околната среда, особено след пресния пример с ЮКОС. Като с магия дълговете на петролната компания бяха значително намалени, след като държавната "Роснефт" купи в съмнителен търг основното подразделение на групата - "Юганскнефтегаз".
Както по-рано този месец Ройтерс посочи, Кремъл е царят, като оттеглянето на "Шел" от "Сахалин-2" показва за пореден път как Москва затръшва вратите пред чуждестранните инвеститори в стратегически за страната проекти. Случаят с "Шел" само подчертава факта, че проекти от подобен мащаб могат да бъдат реализирани единствено ако контролът е в ръцете на Кремъл, коментира Сергей Глейзър от "Восток нафта". Ако чуждестранен инвеститор реши да се намеси във важен за Русия сектор, това, което трябва да направи, е просто да се обади на "Газпром" или "Роснефт", отбеляза Щефан о'Съливън от "Дойче Ю Еф Джи" (Deutsche UFG).
Капитулацията на "Шел" и случаят с ЮКОС само отново доказват нарастващата мощ на Кремъл. Въпросът сега обаче е доколко ще продължи тази порочна практика. Държавно контролираните компании по презумпция се ползват с привилегии в енергийния сектор, а чуждестранните продължават да са в немилост, докато не бъде приет нов закон.
Какво обаче ще правят дотогава чуждите компании в Русия? Останалите активи на ЮКОС най-вероятно ще бъдат преразпределени в поредния фалшив аукцион. Малко по-сложна ще бъде съдбата на британско-руското смесено дружество "ТНК БП", което е наполовина собственост на "Бритиш петролиум". Другата половина обаче е на няколко не толкова известни и следователно уязвими магнати. В същото време обаче компанията беше преследвана с големи данъци и редица спънки, които засилиха съмненията, че още тази година ще последват промени в собствеността. Историята на Русия показва, че дори и тези крути мерки на Кремъл не водят до увеличаване на производството.
След всичко Владимир Путин казва, че чуждестранните партньори ще бъдат добре дошли в страната. Дали това противоречие идва от тактиката на крайни преговори или пък поради очевидната дезорганизация не е ясно. Във всеки случай обаче случаят със Сахалин доказва, че очевидно Кремъл се чувства достатъчно силен да може да си позволи да се намесва в деликатни ситуации.
--------------------------------
Решението на "Газпром" да поеме мажоритарен дял от "Сахалин-2" може да спести на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) решението за отпускане на доста спорния заем за проекта, съобщи Ройтерс. Според пазарни експерти фактът, че "Газпром" е контролирана от държавата, означава, че ЕБВР може да избегне задължението си да одобри удължаване на заема за "Сахалин-2". ЕБВР е създадена да подпомага страните от бившия Съветски съюз за развитие на пазарните си икономики. "Сахалин-2" обаче е плод на рационализацията на петролните и газови полета на остров Сахалин. Отстраняването на "Шел" от проекта ще направи участието на ЕБВР по-трудно и определено финансовата институция става все по-малко нужна, коментира директорът по комуникациите на ЕБВР Бриджит Янсен. Преди оттеглянето на "Шел" ЕБВР беше подложена на постоянен натиск от страна на Запада да одобри отпускането на заем за стратегическия проект въпреки силната съпротива от страна на природозащитниците. В същото време европейската финансова институция се слави с името на сериозен природозащитник и възможността проектът да получи друго финансиране зависи от нейното решение. "Сахалин-2" е готов на 80%, като според експерти той ще бъде завършен независимо дали ще получи финансова подкрепа в размер на 6-7 млрд. долара от ЕБВР или не.