"Химимпорт" купи концесионера на пристанище "Леспорт"

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Химимпорт" купи концесионера на пристанище "Леспорт"

Холдинговото дружество "Химимпорт", контролирано от икономическата група ТИМ, е придобило 99% от концесионера на варненския пристанищен терминал "Леспорт" - "БМ порт". Това стана ясно от съобщение, публикувано на Българската фондова борса.
Сделката е финализирана в края на миналата година и е част от стратегията на "Химимпорт" за инвестиции в този сектор, каза Иво Каменов, изпълнителен директор на "Химимпорт". Той не пожела да разкрие цената на сделката, като каза, че тя ще бъде отразена във финансовите отчети на компанията.
"БМ порт" получи концесията на пристанище "Леспорт" през 2005 г. за 35 години, като според договора трябва да вложи поне 129 млн. лв. Основните видове товари, които се предвижда да се обработват там, са зърнени храни, шрот, генерални товари, нефт и нефтопродукти, течни растителни масла, метали и скрап. Инвестиционните планове на концесионера предвиждат изграждането на два нови терминала за обработка на зърно и на нефт, нефтопродукти и растителни масла. Каменов заяви, че задълженията по концесионния договор ще бъдат изпълнявани, но името на концесионера ще бъде променено на "Леспорт".
Групата ТИМ се свързва и с концесионера на пристанището в Балчик "Порт Балчик". Каменов допълни още, че при консолидацията на зърнения бизнес на "Химимпорт" се планира терминалът да бъде включен в бъдещия зърнен холдинг, в който ще влиза и "Слънчеви лъчи България". "Леспорт" няма да бъде включен в него.
Групата преговоря и за придобиването на "БМ стар", която в консорциум с германската компания "Фрапорт" получи 35-годишна концесия на летищата във Варна и Бургас, научи "Дневник". Компанията е стопроцентова собственост на "Бон Марин" на Георги Бонин, който е собственик и на "БМ порт". Зам.-председателят на УС на "Химимпорт" Александър Керезов коментира за "Дневник", че сделката e въпрос на интерес и математика. "Засега не стои на дневен ред въпросът да се прецени доколко покупката на "БМ стар" е изгодна", каза Керезов. Той подчерта, че до сделката с "БМ порт" се е стигнало, след като станало ясно, че инвестицията в покупката на дружеството е по-изгодна в сравнение с изграждането на терминали за зърно и нефт. Преговори за придобиване на собственост в морските летища изглеждат обясними на фона на подписания договор от "Балкан Хемус груп" за покупката на "България ер". Компанията предложи цена 13 млн. лв. и инвестиции 8.2 млн. лв. за 5 години. Сделката беше одобрена от Комисията за защита на конкуренцията.
Компании от структурата на "Химимпорт", пряко и чрез свързани лица, вече контролират и 25% от капитала на "Кораборемонтен завод Одесос", заяви Иво Каменов. По тази причини е и искането на "Българска корабна компания", която е 100% собственост на "Химимпорт", да влезе в ръководството на завода. Акционерите на КРЗ "Одесос" проведоха извънредно общо събрание в петък, 12 януари, на което са обсъждали приемането на компанията като член на съвета на директорите. Все още няма информация какво са решили акционерите.
"Българска корабна компания" е собственик на Параходство "Българско речно плаване". Бъдещите планове на компанията включват придобиването на дялове в пристанища и изграждането на нови терминали, придобиване на дялове в корабостроителни и кораборемонтни дружества, покупка и управление на морски съдове според проспекта, с който "Химимпорт" се представи през есента на 2006 г. преди първичното предлагане на книжата на дружеството.