България, Македония и Албания подписват споразумението за петролопровода Бургас - Вльора
България, Албания и Македония подписват в сряда в Скопие споразумението за изграждане на петролопровода Бургас - Вльора, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Подписи под документа ще сложат министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов, Вера Рафайловска, министър на икономиката на Македония, и Генк Рули, министър на икономиката, търговията и енергетиката на Албания. На подписването ще присъства и президентът на Трансбалканската петролопроводна корпорация AMBO Тед Фъргюсън.
Проектът на конвенцията между България, Албания и Македония беше парафиран от българска страна в Тирана на 26 септември 2006 г. от зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Калин Рогачев.
През петролопровода AMBO ще се пренася каспийски петрол от пристанище Бургас през територията на Македония до албанското пристанище Вльора, а оттам към европейски страни и САЩ. Общата дължина на петролопровода е 912 км. Годишният транзит на суров петрол се очаква да бъде около 35 млн. тона.
На 7 февруари предстои да се състои работна среща в Бургас, която да финализира текста по новото споразумение за петролопровода от Бургас до Александруполис. Двете съоръжения ще ползват обща входна инфраструктура и с тази цел бе създадено дружеството "Универсален терминал" с участието на държавната "Техноекспортстрой".
Конвенцията за Бургас - Вльора показва политическата воля на трите държави за реализацията на петролопровода, както и желанието да бъдат привлечени инвеститори в него, коментираха експерти, близки до проекта. Тя регламентира правата от отделните държави, през които ще мине тръбата, и поставя акцент върху въпросите за политическата сигурност, по-доброто данъчно облагане, както и възможността за репатриране на печалбата. След подписването на конвенцията предстои тя да бъде ратифицирана от парламентите на трите държави. АМБО ще подпише отделни договори с трите държави и до месец предстои да регистрира компании в тях. В България проектната компания ще е с капитал около 300 млн. евро, като до момента интерес да участва в нея е заявил "Индустриален холдинг България".
За момента от американската компания АМБО мълчат откъде ще бъдат осигурени останалите средства. Графикът за реализацията на петролопровода предвижда да се направи предварително проектиране на вече определеното трасе и екоценка. Предварителното проектиране ще определи и точната стойност на строителството на нефтопровода, която преди пет години беше определена на 1.2 млрд. евро. Вече се водят преговори с 5 до 12 компании, които имат да се включат като инвеститори в проекта, коментира източник, запознат с развитието му. Желанието на ръководството на АМБО е инвеститорите да получат дял под 51%.