Русия получи контрола и на тръбата до Гърция

Русия получи контрола и на тръбата до Гърция

С тристранното споразумение за сътрудничество и експлоатация на петролопровода Москва постига целите си за пълен контрол над съоръжението. Меморандумът за споразумението беше подписан от заместник-министъра по регионалното развитие Калин Рогачев (в средата), от главния секретар на гръцкото министерство на развитието Никос Стефану и от руския заместник-министър на промишлеността и енергетиката Андрей Дементиев (вляво)
С тристранното споразумение за сътрудничество и експлоатация на петролопровода Москва постига целите си за пълен контрол над съоръжението. Меморандумът за споразумението беше подписан от заместник-министъра по регионалното развитие Калин Рогачев (в средата), от главния секретар на гръцкото министерство на развитието Никос Стефану и от руския заместник-министър на промишлеността и енергетиката Андрей Дементиев (вляво)
Настояването на Русия за контрол върху собствеността на петролопровода Бургас - Александруполис беше удовлетворено в парафирания в сряда протокол за междуправителствено споразумение за изграждане и експлоатация на съоръжението. Документът беше одобрен от заместник-министъра по регионалното развитие Калин Рогачев, от главния секретар на гръцкото Министерство на развитието Никос Стефану и от руския заместник- министър на промишлеността и енергетиката Андрей Дементиев. Това стана седмица след като руският президент Владимир Путин заплаши, че ще търси други купувачи за нефта, ако България и Гърция не ускорят проекта за тръбопровода.
Преговорите между трите страни текат вече 14  години. Изграждането на 280-километровото трасе ще започне през 2008 и ще струва около 900 млн. долара.
Първоначално българската страна искаше терминалът в Бургас да остане българска собственост, а решение на Министерския съвет отпреди година определи да се използва обща входяща инфраструктура и за алтернативния проект Бургас - Вльора. Според източници на "Дневник" обаче се оказало, че на един буй (място за разтоварване на петрола) за 22 часа може да бъде разтоварен един танкер и по този начин може да бъде обслужен само един от проектите, но не и двата едновременно.
Така, за да ползва терминала в Бургас, американската АМБО, която е инвеститор в проекта за нефтопровода до Вльора, ще трябва да построи втори буй - след договаряне с Международната проектна компания, в която Русия е мажоритарен собственик.  
МПК ще получи право на преминаване през територията на България, а не концесия, каквото беше първоначалното българско предложение. Русия не е приела искането за концесия, защото при този вариант на територията на България и Гърция тръбата ще остане собственост на двете държави.
Гръцката страна е предложила церемонията по официалното подписване на договора да бъде на 22 февруари, 2, 6 или 8 март, но окончателно датата ще бъде определена по дипломатически път между трите страни, обясни Стефану. Според подписания  в сряда протокол Международната проектна компания (МПК), в която 51% държи руският "Трубопроводный
консорциум "Бургас - Александруполис", ще е не само собственик на нефтопровода, но и на двата терминала - в Бургас и в Александруполис. В руския консорциум участват държавните "Транснефт",  "Роснефт" и "Газпром нефт". В компанията България и Гърция притежават по 24.5%. От българска страна в него участва проектна компания "Бургас - Александруполис", в която мажоритарен собственик е "Универсален терминал Бургас", останалите акции са на "Булгартрансгаз".
От гръцка страна участник е консорциум между "Хеленик петролиум" и "Траки", както и държавата с 1% .
На въпроса дали в бъдеще България би могла да продава дела си в МПК, Рогачев каза, че дялове няма да се прехвърлят, тъй като в компанията влизат държавни дружества и такова е решението на правителството.
Според зам. енергийния министър на Русия Андрей Дементиев участието на "Транснефт" ще е гаранция, че темпът на проектиране и строителството ще се запази висок. Той е на мнение, че парафирането на меморандума е важна стъпка, за да се компенсира загубеното по проекта време.
С "Транснефт" е договорено максимално натоварване на тръбата, за да са по-големи приходите за България, каза Калин Рогачев. По предварителни оценки от транзитните такси, които ще плаща МПК, България ще спечели 35 млн. евро. В споразумението е записано, че "Транснефт" ще гарантира от 35 млн. до 50 млн. нефт годишно.
Документът предвижда български и гръцки фирми да бъдат допуснати до транспортирането на нефта. Това е бил най-спорният момент в преговорите с руската страна, който е предизвикал и реакцията на руския президент Путин миналата седмица, твърдят източници, близки до преговорите. Текстът допуска "Булгартрансгаз" и "Хеленик петролиум" да са оператори на тръбата на българска и гръцка територия, а "Транснефт" да е координатор на преноса по цялото трасе на съоръжението.
В протокола е записано още, че "чрез търг предимно от трите страни ще бъде избрана компанията, която ще транспортира нефта от Новоросийск до Бургас", каза източник, близък до преговорите.
Нефтът ще идва основно от находища в Западен Сибир, а от регионалното министерство подчертаха, че за разлика от АМБО доставките са осигурени с участието на нефтените компании.
По време на строителството и експлоатацията на съоръжението ще бъдат открити 1000 работни места, каза Рогачев. Той даде уверения, че изграждането на тръбопровода ще отговаря на всички екологични изисквания.
Според Стефану този път за нефта от Русия за Европа е сигурен и ефективен.
Председателят на Румънската търговска и промишлена камара Виктор Бабуич каза пред Ромпрес, че страната не участва в проекта "Бургас - Александруполис" само по политически причини, заради затруднените взаимоотношения с Москва. "Политическият компонент е изключително силен. Докато икономическите и политическите лидери на региона не се съгласят за общи политически цели, няма да се постигнат задоволителни резултати", каза Бабуич. Според него нефтопроводът няма да конкурира друг регионален проект за по-директен пренос на нефт - "Констанца - Триест".

СДС иска спешно изслушване на министъра на икономиката и енергетиката в парламентарната комисия по енергетика за договора за проекта Бургас - Александруполис. Това каза от парламентарната трибуна заместник-председателят на парламентарната група на ОДС Христо Кирчев. Това е поредният договор, който министърът на енергетиката подготвя "на тъмно" и зад гърба дори на собствената си партия, каза Кирчев. Този договор засяга пряко собствеността на една четвърт от населението на страната и икономическото развитие на Бургаския регион, допълни той. Искаме правителството да не подписва този договор, преди да има консенсус за него в парламента и преди да убедим всички парламентарно представени политически сили, че договорът е изгоден за страната ни и в защита на националните ни интереси, каза Христо Кирчев.