Стоян Желев*: Задава се критична година за пазара на нови автомобили

Стоян Желев е председател на управителния съвет на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) от май миналата година. От създаването през 1992 г. на "София Франс ауто" - официален вносител на "Пежо" за България, е изпълнителен директор на фирмата. Член е на управителния съвет на СВАБ от 1996 г.
----------------------------
През миналата година пазарът на нови автомобили в България отбеляза поредния си рекорд. Логичният въпрос е на какво се дължи това?
- През изминалата година продажбите на нови автомобили отбелязаха 30% ръст спрямо 2005 г. Противно на общо приетите разбирания, на първо място сред причините за този ръст бих поставил факта, че и днес продажбите в България на човек от населението съществено изостават от чисто икономическите възможности на страната ни. В една Румъния например продажбите на автомобили на човек от населението са два пъти повече.
Втората причина естествено е стабилизацията и икономическият растеж, който се отбелязва през 2006 г. Фирмите се подготвяха за влизането в Европа, обновяваха парка си, подготвяха нови структури, оборудваха ги с автомобили, за да могат да работят. Не на последно място трябва да отбележа, че и много автомобили се подмениха с нови заради безнадеждната остарялост като цяло на автопарка. Имаше и немалко обществени поръчки, покупки от големи потребители като БТК, които сериозно промениха броя да продажбите. Ако става въпрос за частните лица, се забелязва и голяма доза помъдряване. Все повече хора се убедиха, че евтиното в крайна сметка излиза по-скъпо. Всичко това доведе до поредната година на ръст, въпреки че той е по-малък от този през предходните години.
Самите вносители направиха ли нещо, за да приближат автомобилите до клиентите чрез нови лизингови схеми и различни варианти за покупка?
- Новите лизингови схема като цяло не бяха от фирмите вносителки, а от лизинговите компании и банките. Според мен обаче това няма пряко отношение към увеличаването на продажбите, защото и преди клиентите имаха възможност да си купят кола на лизинг. Промяната е, че с тези стъпки се увеличава делът на продажбите на изплащане сред общите продажби.
Кои са най-знаковите събития в бранша според вас за миналата година?
- За първи път през 2006 г. автомобилният салон в София протече като специализиран автомобилен салон - за товарни автомобили, автобуси и специализирана техника. С това ние направихме една крачка към Европа, където в повечето автомобилни столици изложенията се редуват през година - за леки и товарни и лекотоварни автомобили. Освен това нашият съюз учреди секция тежкотоварни автомобили и автобуси, тези две събития отразиха един процес на бум на продажбите на тежкотоварни автомобили, който многократно превишава средния за бранша.
Друго знаково събитие беше първият автомобилен салон в Бургас, който постави началото на поредната регионална инициатива на СВАБ. Естествено трябва да се отбележи и огромната подготовка, свързана със законодателните и техническите промени в регламента за регистриране на нови автомобили, които започват да се прилагат от тази година
Как си обяснявате ръста на продажбите на товарни автомобили?
- Най-общо той се дължи на същите фактори - икономическа активност, конкурентни схеми за изплащане, помъдряването на инвеститорите и т.н. Освен това се отбелязва едно по-голямо търсене на нови автомобили, което се дължи и на очакваното влизане в Европа, новите изисквания към международните превози и т.н.
Сред знаковите събития на миналата година не са ли и многото инвестиции в нови обекти от страна на фирмите вносителки?
- Това е един процес, който трудно може да се отдели само в миналата година. Много от инвестициите са започнати през предходните години и ще продължат през следващите. До инвестиционното насищане на нашия бранш предстои да се открият още много обекти. Моите очаквания обаче са, че пикът ще бъде през 2008-2009 г.
Като заговорихме за насищане, кога очаквате да дойде при пазара на нови автомобили?
- Няма такава точка на насищане. Аз очаквам с нарастването на покупателната способност на българите, от една страна, и нарастването на конкурентоспособността на българските фирми, от друга, продажбите на нови автомобили да се доближат до тези на сходни с нас като брой на населението европейски държави. Аз лично мисля, че най-знаковата граница ще е, когато стигнем продажбите от 100 000 автомобила. Според мен в зависимост от това как ще тръгнат нещата тази година, която ще е критична, тази граница ще се достигне не по-късно от 2012 г., когато се очаква да приемем еврото.
СВАБ следи и внимателно съотношението нови/употребявани автомобили. Какво е то за миналата година и забелязват ли се някакви нови тенденции?
- Миналата година беше много необичайна, тъй като се знаеше, че от 1 януари 2007 г. няма да се дължи ДДС при вноса на употребявани автомобили от страните от ЕС. Очакванията бяха за съществено намаляване на цените им. Въпреки това продажбите останаха на едно доста високо ниво от порядъка на 175 000 броя. Тази бройка не е намаляла спрямо 2005 г., даже има незначителен ръст. Можем да кажем обаче, че вносът и регистрирането на автомобили втора ръка са забавили своя ръст. Това вече е един добър знак, но е важно какво ще се случи тази година. Всички европейски държави, които се присъединиха към ЕС преди нас, отбелязаха невероятен бум на продажбите на коли втора ръка. Аз лично се надявам България да е изключение.
В този смисъл какви са ви очакванията за продажбите на нови автомобили през първата година от членството на страната в ЕС?
- Очаквам пазарът на нови автомобили да има ръст от около 5%. Но не и изключено сделките и да намалеят.
А държавата може ли с нещо да ви помогне в тази потенциално критична за бранша година?
- От самото възникване на свободния пазара на автомобили държавата не е създала никакъв прецедент за политика по отношение на автомобилния парк. Тя има една единствена точка в своята политика и това са приходите от облагането на автомобилите, било с ДДС, с местни данъци и такси и т.н. Нито за миг обаче регулационният аспект на политиката в този бранш не е бил обсъждан, градивно формулиран или пък прилаган. Така че аз не очаквам нещо различно от това да се повиши някои и друг данък или да се извади нещо от обхвата на данъчния кредит, което се случи от 1 януари. Тихомълком от 1 януари транспортна услуга, оказана с лек автомобил, вече няма право на данъчен кредит.
Един вид, вместо да се върви в посока данъчен кредит за всички служебни автомобили, се тръгна в обратната посока?
- Точно така появи се нова рестрикция, нещо което е характерно за България. Поради тази причина бих обобщил, че не очаквам помощ от държавата.
Съюзът продължава ли диалога с институциите, от които зависи нещо да се промени?
- Вече до голяма степен сме казали всичко, което може да се каже. Оттук нататък имаме два пътя - или да се примирим, или да подложим, онези текстове от българските закони, които са в противоречие с европейските директиви, на арбитраж пред европейски съд.
На този етап обмисляте ли такъв вариант?
- Засега не. Но ако пазарът наистина започне да се срива, ние ще трябва да защитим инвестициите на нашите членове и своите интереси.
Стана ясно, че помощ от държавата не очаквате, но все пак какво първо би било добре да се направи, за да започне реалното обновяване на автопарка?
- На първо място, трябва да се преразгледа въпросът за данъчния кредит върху леките автомобили, тъй като шеста директива постановява, че ако лекият автомобил участва в генерирането на облагаеми доставки, значи той има право на данъчен кредит. Трябва да се наложи и действен контрол върху техническото състояние на автомобилите, както при техническите прегледи, така и на пътя.
Искам да отбележа също, че в момента се спекулира с така наречената социална цена на евентуалното въвеждане на забрана за ползване на автомобили, не отговарящи на определени екологични и други норми. Спекулира се, че може би е висока социалната цена, която ще платят собствениците на коли, които замърсяват, опасни са за живота и здравето на околните. Никой обаче не оценява социалната цена, която плащат жертвите, от това, че тези хора употребяват такива превозни средства. Това рефлектира пряко върху болните от алергии, респираторни заболявания, всякакви форми на отравяния на организма и държавата и всички данъкоплатци плащат много скъпа цена, за да може здравната каса да лекува тези хора.
На няколко пъти споменахте данъчния кредит, в тази връзка е любопитно каква част от новите автомобили се купуват от фирми и каква - от частни лица?
- Общо има лек превес на фирмите пред частните лица, но това много зависи от продуктовата гама на отделните марки. Тези фирми, които имат широка товарна и лекотоварна гама, при тях има превес на корпоративните клиенти и обратното.
След като България вече е част от ЕС, какво променя това за фирмите от автомобилния бранш?
- Все още няма чувствителни промени. Първите реални промени са, че вече се регистрират само нови леки автомобили, отговарящи на нормите Евро 4.
Другото новост е влизането в сила на европейското законодателство по отношение на дистрибуцията на нови автомобили. Там е посочено разделянето на едровата търговия от търговията на дребно, възможността всеки дилър да продава не само една марка, изчезнаха някои териториални ограничения. Сега вече не можем да забраним на дилъра в Бургас да продава в Русе например.
Все още обаче не се забелязват много промени.
- Нашият бранш е много инертен. Едва към края на годината или през следващата ще започнат да се появяват първите знаци за това. Все пак това е бранш, в който процесите са много бавни.
-----------------
*председател на управителния съвет на Съюза на вносителите на автомобили в България