Идва ред на строежите под земята и във въздуха
Строителството на търговски и офис центрове под земята, подземни паркинги под улиците и на въздушни "топли" връзки между високите сгради най-после ще бъде разрешено. Това ще стане с предстоящите промени в Закона за устройство на територията, внесени в парламента от депутати от управляващата коалиция.
За регламентирането на тази дейност от няколко години настояват общини, в които се строи усилено, и инвеститори. Това трябва да разреши проблема с липсата на достатъчно свободни терени в централните части на градовете и на други атрактивни места, каза главният архитект на София Петър Диков. Изчерпване на свободните площи има и извън столицата. Във Варна, Пловдив, Бургас и Велико Търново вече почти няма терени за застрояване, до три години същият проблем ще се появи и в Стара Загора, Хасково и Слънчев бряг, обясни собственикът на агенция за недвижими имоти "Аристо" Тихомир Цаков.
Вносители на новите текстове са председателят на комисията по местно самоуправление Ремзи Осман (ДПС), арх. Борислав Владимиров (НДСВ) и арх. Силвия Алексиева (БСП). Те предлагат строителството под и над улиците и другите открити обществени пространства да става въз основа на учредено от общината право на строеж. Проектите под земята ще се нанасят в кадастъра с индентификатор и ще се вписват в имотния регистър като самостоятелна партида, предвижда проектът за законовите промени. За въздушните строежи и свързаните с тях сгради пък ще се прилага законът за етажната собственост, който обаче още не е приет. Със специализирани подробни устройствени планове може да се предвижда и подземно строителство, което е без пряка физическа връзка с поземлените имоти и надземните строежи. При него собствениците на надземната площ ще имат право на еднократно обезщетяване с пари или с обекти.
Най-общо предлаганата процедура е: инвеститорът ще трябва да направи подробен устройствен план, който да бъде одобрен от общината, да купи правото на строеж и да обезщети собствениците на надземните имоти, ако засяга такива, обясни арх. Владимиров.
Очаква се промените да отпушат реализацията на няколко вече готови проекта, които стоят блокирани заради липсата на закон. Един от най-големите от тях е в София - т.нар. Кръста, който предвижда изграждане на три подземни нива под отсечката по бул. "Черни връх" от хотел "Хемус" до бившия районен универсален магазин "Черни връх". Плановете за "Кръста" включват подземна улица с паркинги и мол до трасето на бъдещото метро, а върху земята ще се издигнат две сгради - на 24 и на 35 етажа. Проектът е по поръчка на "Джойнт билдинг инвестмънт". Собственикът на "Джойнт билдинг" Румен Марков оценява изпълнението на проекта на 65 млн. евро, като по думите му вече има интерес от германски фондове, американски компании и български банки.
Изграждането на деловия център на София по бул."Тодор Александров" в участъка от Булбанк до бул."Константин Величков" е пример за строежи над земята - предвижда се между сгради от двете страни на булеварда да има топла връзка. В столицата вече има няколко такива премествания - на ул."Баба Илийца" в кв."Лагера", при Сточна гара, в една от пресечките на бул. "Дондуков". Те обаче са строени по времето на социализма, когато всичко е било общонародно, и никой не се е интересувал от правното уреждане на въпроса, коментира Петър Диков. Строителство "във въздуха" е предвидено и в проекта за изграждане на надземен търговски пасаж на ул. "Стефан Стамболов".
Новата правна регламентация ще улесни и изграждането на подземни паркинги под улици или площади, посочи арх. Диков. Подобни съоръжения и досега са получавали разрешение за строеж от общините с аргумента, че разрастването на градовете изпреварва законовата база. Това е и един от аргументите на вносителите на промените в ЗУТ. Миналата седмица например Столичният общински съвет одобри изграждането на девет паркинга по трасето на метрото. Намерението е те да бъдат дадени на концесия.
Новите правила ще засегнат и зоната между Президентството и Министерския съвет. Представеният проект за продължението на метрото предвижда зоната с магазини от ларгото на ЦУМ да се продължи до бившия партиен дом, като в нея се излагат и археологическите разкопки по подобие на подлеза между Президентството и Министерския съвет. Във Варна пък бизнесменът Георги Гергов планира да построи голям търговски център на мястото на бившия универсален магазин. Той ще има подземен паркинг, който според проекта ще минава под две съседни улици.
----------
Други предложения в трите внесени проекта за промени в ЗУТ (един на правителството и два на група депутати) са:
Създаване на длъжност ландшафтен архитект
Промяна на статута на главния архитект от експерт до втората фигура в общината след кмета
Предвижда се възможността един архитект да е главен едновременно на няколко общини. Така трябва да се реши проблемът с позицията в малките населени места
Регламентира се застрояването на ромските махали, като при тях ще се допускат отклонения от общите правила
Въвежда се по-строго съгласуване на строежите с Националния институт по паметниците на културата, когато се засягат архитектурни паметници.