България може да въведе разрешителни за турските тирове
Турската страна не приема предложението на транспортното министерство за пълна либерализация на автомобилните превози между двете страни, съобщи зам. транспортният министър Георги Петърнейчев след приключване на заседанието на българско-турската комисия по автомобилен транспорт. Южната ни съседка настоява сегашните двустранни разрешителни за превоза на товари да се запазят.
В хода на разговорите турската страна дала да се разбера, че ако България като ответна мярка срещу отказа й да отвори пазара въведе разрешителни за транзитно преминаващите тирове, то Турция до три месеца ще потърси алтернативни трасета през ферибота Тедердак - Триест и Румъния, за да пренасочи трафика си.
В края на миналата седмица транспортният министър Петър Мутафчиев обяви в парламента, че България може да въведе разрешителни за турските превозвачи, преминаващи през страната, още от 1 април, ако турската страна откаже либерализацията. Според него България ще спечели от либерализацията, защото е "периферна страна". Възможно е транспортното министерство да предложи въвеждането на определен безплатни транзитни разрешителни за турските превозвачи и определен брои платени. Българската позиция по преговорите, които ще продължат на 15 и 17 март в София, ще бъде оформена от транспортното министерство днес, обясни Петърнейчев. Ако не бъде постигнато споразумение, ще се пристъпи към действието на спогодбата за автомобилните превози от 1977 г., допълни той.
Според него искането на БАСАТ за въвеждането на такса за преминаване през България засега изглежда неприложимо. "Не можем да въвеждаме безкрайно много такси, защото ще отблъснем превозвачите. Унгария го направи, но там транспортните компании има алтернатива да ползват и жп транспорта, каза още Петърнейчев.
В преговорите българската страна е настояла транспортните компании да бъдат освободени от разрешителни за обратен превоз. Досега се определяха годишни квоти на разрешителните за обратни товари между двете страни. За 2007 г. тези разрешителни са 14 хил. Българските превозвачи обаче всяка година са оплакват от недостига им, защото от турския пазар превозват товари за Русия и Украйна. Годишно през България преминават около 260 хил. турски камиона.
Петърнейчев обяви, че през тази седмица ще покани на среща представителите на браншовите организациите, за да ги запознае с резултатите от водените преговори в Истанбул.
На посещение в България ще дойдат и представители на турските браншови организации. Зам.-министърът отрече разпространяващите се твърдения за обвързване на българската позиция в преговорите с подготвяна сделка за жп пътнически вагони с Турция. Турската страна е готова да участва в процедура за обществена поръчка за доставката и да вземе за ремонт старите вагони.
Определящото в тази ситуация ще е цената и качеството и дали вагоните отговарят на европейските стандарти, посочи той. БАСАТ се обяви срещу позицията на транспортното министерство и поиска въвеждането на транзитните разрешителни и пътна такса и подготвя протести, другата браншова организация - СОАТ (Сдружение на обединенията в автомобилния транспорт), е готова на компромис и нейните представители участваха в преговорите в Истанбул.