Морският бранш: Пристанище Варна е опасно

Повече от година след приемането на поправките в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища секторът се намира в състояние на пълен нормативен, поднормативен и административен хаос. Това, заяви председателят на УС на Българската асоциация на корабните агенти и брокери (БАКБА) Свилен Крайчев. Той цитира писмо, изпратено от асоциацията до министъра на транспорта Петър Мутафчиев. Нашата реакция е предизвикана от изострянето на редица проблеми, касаещи безопасността на корабоплаването и функционирането на пристанищата в България", каза още Крайчев. "През февруари на пристанището на ТЕЦ "Варна" е заседнал кораб, съобщи той. Преди повече от година е направено предписание за изработване на подходи към други пристанища в района, включително и картографиране. Това обаче все още не е направено."
По общото мнение на членовете на БАКБА, изразено по време на среща, между институциите, ангажирани с безопасността на корабоплаването и акостирането на пристанищата в района на Варна, изоставането на пристанищния сектор у нас в сравнение с основните ни конкуренти в региона продължава да се задълбочава. "Вече открито се отправят и предупреждения от страна и на самата администрация, че са възможни големи инциденти в резултат от невъзможността да се обезпечават безопасността на корабоплаването и заставането на пристанищата", заявяват от БАКБА.
"Всички обявени от нас дълбочини на подходите и кейовете са коректни, заявиха от Дирекция "Морска администрация" – Варна. Според експерти на дирекцията преди време е имало няколко случая, в които уредите са отчели грешни дълбочини, но възможността за тези грешки вече се има предвид и се правят допълнителни проверки."
"На практика сме свидетели на пълен крах на системата, почти пълно блокиране на всички възможности за нормално функциониране на пристанищните оператори и на всички съпътстващи пристанищни услуги", твърдят от своя страна членовете на БАКБА. Според Крайчев пристанищните оператори, предприятията за други обслужващи дейности и дори държавната администрация са принудени да заобикалят или дори да нарушават закони и поднормативни актове, както и всички международно утвърдени правила на корабоплаването, за да бъде избягнат пълен колапс на българския пристанищен сектор.
"Преди повече от година в процеса на извършване на промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на България БАКБА предложи друг модел на нормативно решение и администриране на сектора, свързано предимно с децентрализация във всички аспекти. Нито един от аргументите на бранша обаче не беше взет под внимание, се казва в писмото на БАКБА до министъра. Сега е очевидно, че избраният и наложен модел за управление и развитие на българските пристанища е бил погрешен и не работи."
"През изгубеното време от една година пристанищният сектор у нас влезе в ролята на вечно догонващия и все по-често става ясно, че той не представлява конкуренция за околните страни", каза Крайчев.
---------------
Увеличението на контейнерния трафик на пристанище Варна за 2006 г. спрямо 2005 г.е 12%, достигайки до 94 хил. TEU. В същото време оборотът на пристанище Констанца за 2006 г. вече е 1 037 068 TEU и прираст спрямо 2005 г. от 34.5%. Контейнерният трафик на Украйна е 729 397 TEU за 2006 г., което е с 23.7% повече от предходната година.