Imperial Tobacco предлага 11.5 млрд. евро за Altadis

Imperial Tobacco предлага 11.5 млрд. евро за Altadis

Британската тютюнева компания Imperial Tobacco (ITY), производител на известни марки като Davidoff и West, съобщи днес, че ще направи оферта за испано-френския си конкурент Altadis.
Стойността на сделката е 11.5 млрд. евро ($15 млрд.).
Според съобщение, цитирано от редица икономически медии, Imperial Tobacco предлага за всяка акция на Altadis по 45 евро на акция, което е премия от 16 процента спрямо цената им в края на борсовата сесия в сряда. От своя страна цената на книжата се понижиха днес с 0,13 (0,34%) до 37,89 евро след съобщението.
Първоначалното съобщение, че Imperial Tobacco Group планира да отправи оферта за придобиването на Altadis, съобщи на 11 януари вестник Business, позовавайки се на "отлично осведомени източници в Сити".
Според изданието Imperial е поискала от свои консултанти да подготвят почвата за подобно предложение, но то все още не е представено на ръководството на Altadis.
В края на август миналата година Imperial Tobacco Group PLC купи от Tchibo Holding AG името на елитните цигари Davidoff. Стойността на сделката е около 540 милиона евро. До този момент Imperial Tobacco произвеждаше марката Davidoff по силата на лицензи, който действат от 2002 година.
Imperial Tobacco Group е втората по активи тютюнева компания в Обединеното кралство след British American Tobacco. Приходите на дружеството за третото тримесечие на миналата година са в размер на 11.676 млрд. британски лири, а чистата печалба в размер на 1.168 млн.
През лятото на 2005 година Imperial Tobacco придоби 90.01% от германската цигарена компания Reemtsma., която беше четвърта в света по обема на производство на цигари с оборот 2.438 млрд. евро. Преди сливането се очакваше Reemtsma да е един от кандидатите за несъстоялата се и до днес продажба на "Булгартабак холдинг".
Altadis е създадена през 1999 г. чрез сливането на испанската компания Tabacalera и френската Seita. Миналата година консорциумът купи за 1.67 млрд. евро, включително и дълга, 80% от бившия марокански държавен монополист Regie des Tabacs Marocains.
Тя беше подала оферта и за италианския монополист Enti Tabacchi Italiani (ETI), но търгът бе спечелен от British-American Tobacco. Експанзията на цигарения бизнес на Altadis се извършва в момент, когато компанията преструктурира операциите си в Испания и Франция. Тя се готви да затвори производства и логистични съоръжения до края на годината. Реорганизацията на дейността включва затваряне на завода за цигари и дистрибуционния център в Лил, на фабриката за пури в Морле, на тютюнопреработващия завод в Тониен и на техническия център в Дижон.
От своя страна Imperial Tobacco е създадена през 1901 година след сливането на редица дребни британски тютюневи компании. Първото обединение е между W.D. & H.O. Wills of Bristol и Stephen Mitchell & Son of Glasgow.
Първият президент на новото дружества става Уилям Хенри Уилямс от Wills Со.
Следват още няколко сливания – съответно с Lambert & Butler, William Clarke & Son, John Player & Sons, Franklyn Davey, Edwards Ringer, J & F Bell и F & J Smith.
През 1902 година Imperial Tobacco Company и американската American Tobacco Company създават смесено дружество - British-American Tobacco Company Ltd. – сегашният лидер във Великобритания.
Двете компании-майки се споразумяват да не се конкурират в родните страни, договаряйки търговските марки, експортната ориентираност и др. да джойнт-венчъра. American Tobacco продава дела си в смесеното дружество след по-малко от десет години – през 1911 г., а Imperial държи дела си до 1980 година.
През 1973 година паралелно с разрастването си (разкрива магазини за храни, верига ресторанти, разширява дистрибуторската си мрежа и т.н.) Imperial Tobacco Company се пререгистрира като Imperial Group Limited, а по-късно в Imperial Group PLC.
През 1986 година конгломератът е придобит от Hanson Trust plc, който плаща 2.5 млрд. паунда и почти незабавно започва да разпродава непрофилния бизнес:
Компанията Courage Limited на Elders, Golden Wonder на Dalgety, Finlays -подразделението за търговия на едро на Sinclair and Collis. Веригата си хотели (Imperial Hotels) и кетеринговата си компания на Trust House Forte, подразделението за замразени храни (Ross Frozen Foods) е придобито от United Biscuits.
В момента Imperial Tobacco Group държи марките на цигарите:
Davidoff
Embassy
Excellence
John Player Special (JPS)
Lambert & Butler – най-продаваният във Великобритания бранд
Peter Jackson
Peter Stuyvesant
Prima – продава се в Източна Европа.
Regal
Richmond
Route 66
Superkings
West.