Варна ще контролира опасните товари в Черно море

Варна ще контролира опасните товари в Черно море

Изпълнителна дирекция "Морска администрация" ще направи предложение пред Европейската комисия по морска безопасност в Лисабон България да стане основен информационен център за комуникационно обслужване на корабоплаването в Черноморския регион със седалище - Варна. Това съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев.
 Той обяви във Варна началото на втората фаза от проекта "Информационно и комуникационно обслужване на  корабоплаването" (VTMIS 2), финансиран по програма ФАР. Целта му е да осигури безопасност на корабния трафик и на човешкия живот по море, повишаване ефективността на пристанищата и водните пътища и опазване на околната среда. Това се прави във връзка европейските изисквания по Директива 59 от мониторинга за управление на корабния трафик.
Първата част на системата беше изградена през 2004 г., а за изпълнение на втората беше подписан договор на 30 май миналата година с френско-гръцкия консорциум "Софрелог – Марак".
Предстои вече изградената  система за управление на корабния трафик да се доразвие чрез включване на нови радарни станции и телевизионни камери за мониторинг на критичните участъци по крайбрежието. За критични точки са определени Балчик, местностите Траката и Фичоза край Варна, Варненско-Белославския комплекс, нефтеното пристанище в Бургас и Поморие. До края на годината там ще бъдат бъдат изградени шест радарни кули от българската фирма "Черно море" ЕАД. Най-мощният радар ще бъде на Фичоза и ще осигурява наблюдение до нос Калиакра, съобщи изпълнителният директор на "Морска администрация" Николай Апостолов.
Гръцката част от консорциума е отговорна за строителната част, като за целта е сключен договор с българската фирма УКВ "Практика". В рамките на информационната система ще бъде разработена подсистема за контрол на опасни товари и нефтени разливи. Предстои да бъде осигурена и възможност за обмен на данни с европейската система за контрол на трафика.
Проектът предвижда също разширяване на зоните на засичане на бедстващи плавателни съдове и на радиокомуникация с корабите. Все още не е определена с точност обаче докъде ще се простира територията за далечно наблюдение. Системата ще се базира на сателитните технологии и е свързана с логистиката и сигурността на товарите. Това ще обхване третия етап, който ще приключи до 2009 г.