Пазарът на компютри през 2006 г. наближава $200 млн.
През изминалата година пазарът на персонални компютри в България достигна общ обем на продажбите от над 209 хил. броя устройства, или 195.80 млн. долара. Това сочат предварителните данни на IDC за страната. Според анализаторите на компанията българският пазар на компютри бележи едва 3.5% ръст по брой продадени устройства в сравнение с предходната година. Причина за това са слабите продажби на десктопи и x86 сървъри. Нямаше големи продажби, които да компенсират доставките на настолни машини за училищата и държавните институции, реализирани през 2005 г., коментират анализаторите. Правителството се въздържа от инвестиции и нямаше визия за ИТ разходите заради изтичащото в края на 2006 г. споразумение с Международния валутен фонд и присъединяването на страната към ЕС в началото на 2007 г.
Само групата на домашните потребители е увеличила значително разходите си за компютри и в този сегмент ръстът на продажбите достига 56.55% като обем и 61.7% като стойност. Нарасналата покупателна способност на населението e намерила израз в покупката на модерни продукти, в това число и на компютри. Други фактори за все по-голямото разпространение на компютрите са достъпът до сравнително евтин бърз интернет и безплатно съдържание.
И през 2006 г. настолните компютри държат повече от половината от пазара (64.7%), измерено като брой продажби и 49.1% като стойност, като в сравнение с предходната година е отчетен спад от 14.4%. Лаптопите имат 33.1% дял по брой продадени устройства и 42.9% - като стойност, а нарастването е 75.7%. Останалите 2.2% от PC пазара държат x86 сървърите.
През 2006 г. "Хюлет-Пакард" запазва отново водеща позиция с 15.4% пазарен дял, показват данните на IDC. Компанията дължи лидерското си място най-вече на продажбите на настолни компютри и x86 сървърни решения, насочени към държавната администрация и корпоративния сектор. Според IDC "Хюлет-Пакард" е подобрила сериозно резултатите си и в мобилния сегмент. Общият пазарен дял на първите три топ доставчика - "Хюлет-Пакард", "Фуджицу Сименс" и "Тошиба", е 29.7% от общия обем.
В групата на първите пет доставчика на настолни и преносими компютри (виж графиката) попада и българската ИТ компания "ЖАР компютри", която заема четвърта позиция, следвана от Dell. В разширения списък на 10-те най-добри на пазара на десктопи (по брой продадени устройства) могат да се видят още български доставчици - "Мост компютри" (на трета позиция), "Вали" (на 7-а), "Риск електроник" (8-а), "Прософт" (10-а). Най-голям годишен ръст се наблюдава при "Вали"(112.18%) и при "Риск електроникс" (69.84%). В мобилния сегмент "Хюлет-Пакард" среща сериозна конкуренция в лицето на "Тошиба", Dell, Lenovo, BenQ, MSI и Prestigio. Класацията по брой продадени устройства води "Тошиба", следвана от "Хюлет-Пакард", а трета е "Фуджицу Сименс".
Извън топ петицата, но все пак в десетката остават и трите нови за българския пазар марки, появили се през последните две години. Lenovo, която дойде в България през август 2005 г., заема 6-а позиция, Prestigio - 8-a, Packard Bell - 9-a, и MSI - 10-a. Най-внушителен ръст според броя на доставените лаптопи отчитат "Тошиба" (210.81%), Dell (500%) и Prestigio (137.32%).
Представителите на големите чуждестранни производители на компютри и местните дистрибутори и асемблатори оценяват пазара като интересен и перспективен. "Трите основни групи в нашето портфолио (преносими компютри, настолни компютри и сървъри) се развиват възходящо, като за 2006 г. сме втори в тази обща категория - all form factors. Общият ни пазарен дял е близо 9%, а при мобилните компютри - близо 20%. Над половината от продажбите ни в България се реализират в сегмента на малките и средните предприятия", коментира Павлина Пеева, маркетинг и PR директор във "Фуджицу Сименс България".
"Все повече компютри за вкъщи, настолни и преносими ще се продават през хипермаркетите като "Метро", "Техномаркет", "Технополис", "Кауфланд", "Зора", а професионалният сегмент ще остане периметър на действие на ИТ компаниите", прогнозира президентът на "Риск електроник" Йордан Кисьов. "Настолните компютри са по-силната ни страна, но ние предлагаме и преносими, включително асемблирани от нас", каза управителят на "ЖАР компютри" Рашко Костов. Компанията е за втора година най-големият български асемблатор на компютри според класацията на IDC и постига двуцифрен ръст на продажбите за 2006 г.
IDC прогнозира съживяване на PC пазара в България през 2007 г. и двуцифрен ръст. Главният фактор за това ще бъдат средствата от еврофондовете, насочени за образование, електронно правителство и сектора на малките и средните предприятия. Пускането на Windows Vista на "Майкрософт" и различните програми за насърчаване на разпространението на компютрите сред домакинствата ще въздействат положително. Лаптопите ще продължат да поевтиняват и да отнемат от дела на десктопите, конкурирайки ги като цена и технология, прогнозират анализаторите на пазара.
------
Българската агенция за пазарни изследвания и анализи CBN
обяви, че през последното тримесечие на 2006 г. доставките на компютърен, комуникационен хардуер, копирна техника, токозахранващи устройства и мултимедийни проектори в България са достигнали $152.3 млн. Всички изброени продуктови категории отбелязват ръст на продажбите, единствено при вноса на комуникационно оборудване има спад. Пазарът се разви над очакванията и отбеляза отново двуцифрен ръст. Според агенцията това, че за втори път за последните 15 години продажбите на компютърен хардуер минават психологическата граница от $100 млн., го правят най-силното тримесечие за ИТ бизнеса от 1992 г. досега.