Майкъл Боре: Ще удвоим инвестициите си за България

Майкъл Боре: Ще удвоим инвестициите си за България

Майкъл Боре
Майкъл Боре
"Айриш дистилърс лимитид" (Irish Distillers Ltd), най-големият производител на уиски в Ирландия, произвежда марките "Джеймисън", "Пауърс" и "Пади". От 1988 г. групата е част от структурата на "Перно Рикар". Майкъл Боре, старши мениджър за Централна и Източна Европа, разказва за плановете за развитие на марката на българския пазар.
Каква е целта на посещението ви в България?
- В България съм по няколко причини изпълнявам ролята на посланик на добра воля на марката "Джеймисън", а освен това съм в страната и за да присъствам на филмовия фестивал. Подпомагаме и инвестираме филмовата индустрия от повече от шест години. Освен това важна част от посещението ми е свързана с цялостното преразглеждане на бизнес плана на българското ни представителство. Искаме да изготвим целия си план и до го приведем в действие преди 1 юли, когато започва финансовата ни година. Дотогава ще имаме ясни дефиниции за проблемите и предизвикателствата, свързани с пазара, тяхното решение и още по-важно колко да инвестираме.
Какви са основните моменти в плановете ви?
- В момента гледаме много по-дългосрочен план на пазара в България. Имаме поставени цели за следващите пет години, но работим по тригодишен бизнес план. Разбира се, основната ни цел е да постигнем лидерски позиции на пазара на уиски в България и вече усещаме засилен интерес към марката си. Планираме да удвоим инвестициите си на българския пазар. Планираните вложения за тази година са между 800 хил. евро и 1 млн. евро. Средствата ще отидат за подобряване на цялостната ни дейност в страната. Това включва развиване на по-добра дистрибуционна мрежа. В момента дори транспортираме продуктите си до България със самолет, а не с камиони и жп транспорт, защото целим максимална бързина и искаме марките да са възможно по-бързо в търговската мрежа. В момента сме готови да поемем по-високите разходи по транспорта. Освен това голяма част от средствата ще отидат в маркетингови и рекламни дейности.
Кои са основните ви конкуренти на пазара?
- На българския пазар вече имаме конкуренти от няколко посоки други ирландски уискита, шотландски и американски. В момента силна конкуренция има и от страна на останалите високоалкохолни напитки, тъй като уискито не е много популярно и все още пазарът му е сравнително малък в България. Секторът на вината например е 10-15 пъти по-голям от този на уискитата в страната в момента. Затова планираме много активно да популяризираме продукта си, но ще се радваме, ако видим ръст и при другите уискита, защото това ще значи, че пазарът расте. Нашата цел ще е да растем по-бързо.
Как определяте пазара - като сравнително развит или като развиващ се?
- Определено смятам, че има много голям потенциал за бъдещ растеж и пазарът тепърва ще се развива. Вече има засилен интерес от страна на младите хода между 21 до 35 години. Няма съмнение, че потребителите вече оценяват предимствата на уискито и търсенето ще расте още занапред. Конкурентите ни като "Тъламор Дю", "Джони Уокър", "Балантайнс" и т.н. се борят за дял от един и същ пазар, но всички работим за това пазарът да расте.
Досега търсенето на уиски беше сравнително слабо, защото то спада към по-луксозните алкохолни напитки и цената му е по-висока в сравнение с останалите продукти. Само че клиентите вече започват да усещат разликата в качеството, защото всеки може да произведе водка за 48 часа например, но за производство на едно истинско ирландско уиски трябват най-малко пет години. Освен това производството на уиски изисква много повече разходи.
Бихте ли направили сравнение между пазарите в България и другите страни от региона?
- Несъмнено пазарите в Чехия и Полша например са много по-развити и продажбите са 10 пъти по-големи, отколкото в България, но не толкова заради по-големия брой на населението, но и заради по-голямата консумация на уиски в тези страни.
Какви промени очаквате в тази връзка?
- Очакванията ни са много оптимистични. Освен това в наша полза ще е и активният културен обмен.
Как ще се развива пазарът?
- В Централна и Източна Европа България е един от най-важните ни пазари, защото представя широки възможности за развитие. Основната причина за това е ниската база за сравнение. Освен това все повече млади хора стават наши клиенти. Досега впечатленията ни бяха, че българският потребител е по-скоро консервативен, но това вече се променя, особено при по-младото поколение. Пазарът тук се развива по стъпките на Чехия преди няколко години. Същото важи и за Румъния, макар и с по-бавни темпове, но растежът там е стабилен. Всичко това дава огромни възможности за развитието ни. Планираме да инвестираме по-активно в пазара, най вече в посока за подобряване на дистрибуцията. Освен това значително ще засилим рекламите и маркетинга на продуктите си. Целта ни е да изградим по-добро познаване на марката и лоялност на клиентите. Това е и основната цел в плановете ни да направим така, че когато хората видят продуктите ни в магазина, да знаят какво стои зад марката "Джеймисън". Основната ни таргет група ще са младите хора между 25 и 35 години, защото според нас те ще определят развитието на пазара занапред.
Как оценявате сивия сектор на пазара?
- От една страна, ние сме късметлии, защото тройнодестилираните продукти много трудно могат да бъдат фалшифицирани. Въпреки това работим много активно, за да ограничим тези опити, и дори имаме специално звено в рамките на групата си, което се занимава с това и контролира пазара. Освен това работим съвместно с полицията и правителството, включително в България. Дори преди половин година група български митнически служители посетиха Ирландия, където обсъдихме методите ни на доставка и транспортиране, така че те разбраха откъде и как идват продуктите ни. По този начин те много по-лесно ще могат да идентифицират нелегалните източници и фалшификатите, които се опитват да минат през границата.
Всички фалшиви продукти имат една обща черта продават се на много по-ниска цена, защото за тях не се плащат мита и не се контролират. От това губи и правителството, и ние, така ще работим съвместно, за да защитим интересите си. Във всяка страна инвестираме много средства, за да избегнем трансграничното преминаване на наши стоки между различните пазари, което беше голям проблем в миналото.
Имате ли изчисления какъв е делът на фалшификатите на пазара в България?
- Много е трудно да се изчисли точният му размер, но със сигурност тенденцията е на постоянен спад на дела на фалшивите продукти. Преди 5 години обаче това беше сериозен проблем, защото много голяма част от общата консумация около 30%, беше от фалшификати. Те бяха основно вносни или произвеждани в домашни условия, спирт с есенции, който после се пълнеше в празна оригинална бутилка от "Джеймисън". Сега делът им е свит до по-малко от 10% и продължава да намалява. Според мен тенденцията на спад е много стабилна и скоро делът на фалшификатите ще изчезне напълно или поне ще стане незначително малък. Положителен ефект ще има и членството на България в Европейския съюз. Това е голямо постижение, защото преди фалшификатите бяха много голям проблем в България.
Какви са основните предизвикателства, с които се сблъсквате в работата си в България?
- Сега основното ни предизвикателство ще е да успеем да популяризираме марката. Трудно е, защото сме изправени пред големи ограничения от гледна точка на рекламата. Но това са условията за всичките ни конкуренти на пазара и ще трябва да намерим най-оригиналния начин да се справим с това.
Освен това в страната все още липсват достатъчно специализирани магазини за продажба на алкохол. На Запад има много такива магазини, в които работят специално обучени хода, които разбират от различните видове алкохол, разликите между марките и могат да ги продават. Това, разбира се, ще се промени в следващите години.
Вие лично коя марка уиски предпочитате?
- Несъмнено това е 12-годишният "Джеймисън", защото се пие лесно и от него не боли глава.