Проникването на мобилните услуги е близо 105%
След силния ръст на мобилните услуги през 2006 г. в момента българският пазар решително се приближава към точката на насищане, отчитайки близо 105% разпространение. Данните са на Business Monitor International (BMI). Освен силното потребителско търсене и високо конкурентния пазар, особено след старта на услугите на "Вивател" в края на 2005 г., операторът е до голяма степен отговорен за насърчаването на този ръст, коментира още BMI . "Вивател" продължава да бъде доста след пазарния лидер "Мобилтел", част от "Телеком Аустрия", който към началото на април 2007 г. обяви, че вече има над 4.4 млн. абонати на мрежата си, както и след "Глобул", част от гръцкия мобилен оператор "Космоте". Към края на 2006 г. вторият GSM оператор в България вече има близо 3.3 млн. абонати.
За ръста на мобилния пазар спомага и въвеждането на 3G услугите, които "Мобилтел" и "Глобул" започнаха да предлагат съответно през март 2006 г. и през септември 2006 г. Имайки предвид това, BMI е предпазлива в прогнозите си за възприемането на 3G телефонията сред българските потребители, очаква, че в края на 2007 г. общият брой на техните абонати ще достигнат близо 70 хил. души.
"Глобул" реализира приходи от 342.3 млн. лв. през 2006 г, което представлява годишно нарастване от 25%, и пусна услугата си видеопортал, използвайки 3G технологията, посочва още BMI. Насочена както към предплатени клиенти, така и към абонати на договор, услугата предлага телевизия в реално време, новини и информация за времето. Това според оператора ще доведе до нарастване на броя на клиентите му, които търсят добавена стойност в услугите. "Глобул" пусна услугите си от трето поколение най-напред в София, Пловдив, Варна и Бургас, където на практика е съсредоточена една трета от населението на страната. Първоначално компанията смяташе да стартира новите си услуги през 2007 г., но "Мобилтел" я изненада, като обяви, че ще е готова да предложи собствените си 3G услуги още през март 2006 г. Това стана причина "Глобул" да изтегли търговския старт на услугите си по-рано от планираното.
Във времето, когато ръстът на мобилните абонати не беше вече първостепенна цел на водещите пазарни лидери "Мобилтел" и "Глобул", двата оператора се опитаха да увеличат възможностите си за печалба чрез нарастване на средните приходи от абонат. Според BMI стартът на видеопортала на "Глобул" несъмнено ще помогне за постигането на тази цел. Освен това и двата мобилни телекома се опитват да накарат абонатите си да променят статуса си и по-точно многобройните потребители на предплатени карти да мигрират към абонаментните планове, защото е ясно, че от гледа точка на операторите абонатите с договор са по-ценните клиенти.
"Мобилтел" е успял да увеличи през 2006 г. с 27 на сто броя на абонатите си с договор. "Глобул" трябва да отговори на предизвикателството, подражавайки на тези нива. Всяко усъвършенстване на 3G услугите би помогнало на операторите в техните усилия, заключва BMI.