Директните продажби на козметика са най-успешни

Директните продажби на козметика са най-успешни

Козметичните компании "Ейвън" (Avon) и "Орифлейм" (Oriflame) са две от най-добре представящите се компании в сектора през 2006 г., съобщи международната компания за маркетингови проучвания "Евромонитор" (Euromonitor International). Само за последните пет години делът на директните продажби се е увеличил двойно, а "Ейвън" заема лидерски позиции на пазара. Основните й конкуренти са "Арома", "Байерсдорф" и "Орифлейм", чиито пазарни дялове са два пъти по-малки.
Като цяло пазарът на козметични продукти в България продължава да расте, макар и с по-бавни темпове. За 2006 г. надхвърля 350 млн. лв., което е с около 10 млн. лв. повече от 2005 г. Основната причина за забавянето е фактът, че той навлиза във фаза на зрялост. Най-динамични остават сектори като парфюми, грижа за кожата и гримове, които бележат ръст от 7-8% в продажбите си спрямо предходната година. Очаква се занапред увеличаващите се доходи да са основен двигател на пазара и борбата за вниманието на потребителите ще изостри конкуренцията още повече. Очакваният ръст няма да надвишава 2% годишно.
Над 80% от общите продажби са осъществени от чуждестранни компании, които разширяват дяловете си за сметка на българските производители. Сред най-успешните марки на пазара са "Нивеа", "Ейвън", "Орифлейм", "Дав" и др. Превъзходството на чуждите козметични компании става все по-осезателно, тъй като именно те имат стабилна финансова подкрепа и могат бързо и гъвкаво да отговарят на търсенето на пазара. Водещите български компании като "Арома", "Ален мак" и "Рубела" разчитат по-скоро на традиционната популярност на марките си, които са добре познати на по-възрастните. До по-младото поколение обаче достига изключително малко информация за българските марки и подрастващите се ориентират към чужди продукти, които са добре подкрепени с рекламни и промоционални кампании, пише в проучването. Очаква се тенденцията на свиване на пазарните дялове на българските компании да продължи и занапред.
В последните години на пазара се оформя тенденция в избора на клиентите да натежава качеството и разнообразието на продуктите за сметка на цената. С увеличаването на разполагаемия доход потребителите се насочват към по-качествени и по-скъпи продукти, което изостря и конкуренцията в средния и високия ценови сегмент на козметичния пазар в България.