Евтините презокеански полети крият предизвикателства
Още с първите новини за полети от Европа до САЩ за 14 долара авиокомпаниите изразиха недоверието си в бизнес модела на икономичния превозвач "Райън еър".
Традиционните авиокомпании с множеството си услуги ще се опитат да отговорят на предизвикателството не с по-евтини полети, а с качеството на полетите си на дълги разстояния.
"Бритиш еъруейз" и "Върджин Атлантик" обявиха, че нямат намерение да намаляват цените агресивно.
Въпреки че най-евтините полети се смятат за нереалистични, в последно време много от компаниите в сектора свалят доста агресивно цените.
Причина за това е споразумението "Открито небе" между европейските и американските превозвачи. Според него компаниите от двете страни на океана ще могат да използват без ограничение летищата в Европа и САЩ.
В момента евтините европейски превозвачи могат да ползват субсидии от местните летища, но се очаква САЩ да не са толкова щедри и да не позволят развиването на същия бизнес модел.
Европейският пазар беше относително лесен през последното десетилетие и компаниите имаха достатъчно възможност за конкурентни действия, отчитат от холандската банка ABN Amro. В по-конкурентния пазар за презокеански полети обаче превозвачите едва ли ще имат тази възможност.
Специфичното за трансатлантическите полети е по-голямото търсене на места в бизнес класата. Именно скъпите билети от 4000 паунда до Ню Йорк позволяват на авиолиниите да продават и туристически билети по 250 паунда.
Поради това повечето новопоявили се превозвачи на далечни разстояния като "Силвърджет" (Silverjet) предпочитат да пускат самолети единствени с места за бизнес полети.
Според анализатори на сектора опитите за създаване на икономична авиокомпания изцяло с туристическа класа ще е катастрофа. "Изи джет" се отказа от подобна услуга. Говорител на групата заяви, че няма намерение да поставя бизнес места в самолетите си и да ги отделя със завеса, за да компенсира загубата от евтините билети.
"Бритиш еъруейз" дължи около 60 на сто от печалбата си на далечните полети, като по-голям дял от тази сума имат билетите за бизнес класа. Доходността на туристическите полети е символична. Поради това повечето експерти са скептични, че бизнесът с евтини билети за презокеански полети ще постигне успех.
Превозвачите, които разполагат с бизнес класа, обаче си позволяват доста агресивна ценова война в туристическия сегмент. Част от компаниите използват познатите трикове на европейските икономични превозвачи - отдалечени летища, автобусен транспорт до градовете.
Подобен бизнес модел не е нов. Още преди 30 години услугата "Скай трейн" (Sky Train) на сър Фреди Лейкър направи революция в презокеанските полети с най-ниските цени между летищата "Гетуик" и JFK.
Преди дни канадската "Зум еърлайнс" предложи точно това решение. От края на юни компанията ще предлага ежедневни полети от 229 евро в двете посоки.
Пазарът на полети през 2007 г. се е променил много от първия опит за евтини билети през 1997 г. Лондон - Ню Йорк е един от най-натоварените маршрути с повече от 30 полета на ден. Бизнес пътуванията са 10 пъти по-скъпи от стандартните, но в ненатоварените сезони цените на туристическите билети стигат и до 250 евро.
"Зум" обаче обещава, че ще задържи ниските цени и в активните летни или празнични сезони.
През последните две седмици обаче популярни сайтове за самолетни билети предлагаха изгодни пътувания за около 100 долара.
Много от потребителите трудно намират точно откъде да купят изгодните билети.
Според някои анализатори обещанието на "Райъян еър" е също вид рекламен трик. Компанията най-вероятно ще добави допълнителни такси, данъци и плащания за екстри, като така се очаква най-евтиният билет за презокеански полет от Великобритания реално да струва 175 евро.
Увеличеният въздушен трафик освен това ядосва екологичните организации. Според тях авиацията е най-бързо увеличаващият се източник на вредни парникови емисии. Изкуствено понижените цени на полетите на дълги разстояния допълнително ще ускорят замърсяването.
Споразумението "Открито небе" влиза в сила едва след година. Дотогава авиопревозвачите имат достатъчно време да преосмислят бизнес модела на евтините презокеански полети и да отбележат сериозните предизвикателства.