Бернд ОСТЕРЛОХ: Нашите конкуренти и в бъдеще ще мерят нещата с "Голф"

Бернд ОСТЕРЛОХ: Нашите конкуренти и в бъдеще ще мерят нещата с "Голф"

Бернд ОСТЕРЛОХ
Бернд ОСТЕРЛОХ
  Бернд Остерлох постъпва на работа във "Фоксваген" (Volkswagen) през 1997 г., а от 2004 г. е член на надзорния съвет. Той оглави работническия съвет на най-големия автомобилен концерн в Европа в смутни времена и наследи оттеглилия се миналия юни Клаус Фолкерт. Корупционната афера, свързана с милиони евро облагодетелстване на висши мениджъри, доведе и до оставката на президента Бернд Пишецридер през ноември. От началото на 2007 г. жезълът пое шефът на "Ауди" (Audi) Мартин Винтеркорн. Миналия четвъртък се проведе общото събрание на акционерите на групата.
Изглежда, сякаш "Фолксваген" е оставил зад себе си икономическия срив. Един мениджър дори прогнозира, че 2007 г. ще бъде година на възход. Със смяната по върха промени ли се и климатът в компанията?
- Да, настроението се промени. От идването на д-р Мартин Винтеркорн на власт ние отново дискутираме проблемите си вътре, а навън представяме нашите продукти и компанията.
Пенсионни фондове като "Хермес" (Hermes) обаче искат да се противопоставят открито на шефа на надзора Фердинанд Пийх. Разбирате ли ги?
- Господата са високоплатени мениджъри, които със сигурност знаят какво правят. Но аз бих се развълнувал само ако имах възможността да променя нещо - а в момента властовите отношения са еднозначни.
Коя е най-важната задача пред новия мениджмънт?
- Най-големият потенциал според мен се крие в процесите и структурите. Ако управителният съвет успее да наложи такива насоки за конструиране на автомобилите, че те да се произвеждат без проблеми, възможно най-бързо и с най-добро качество, то тогава сме стигнали там, където искаме. Естествено, става дума и за бъдещите ни модели. Изпитанието ще бъде преоценката на "Голф". Цял клас автомобили са наречени на него. Конкуренцията и в бъдеще ще използва "Голф" като мерило за нещата. Конкретно това означава, че когато моделът излезе на пазара, той ще покаже уникални собствени белези за своята класа и отвъд нея. Това са технически характеристики, с които конкуренцията не разполага. И които правят тънката разлика.
Но кое ще е уникалният белег?- Засега мога само да ви кажа: почакайте, за да се изненадате.
Следващият "Голф" в момента се преработва от новия дизайнерски екип около Валтер де Силва (главния дизайнер на "Фолксваген"). Това лоша поличба ли е и носи ли опасност за графика?
- Напротив. В "клинични изследвания" - мероприятия, в които хора гледат и оценяват новите автомобили - тестовите лица не идентифицират автоматично "Голф"-а като "Фолксваген". Липсва му видът, който да не може да се сбърка. Затова казвам, че ние пускаме един автомобил на поточната линия едва след като развитието му е завършило. Дали ще пуснем колата шест седмици по-рано или по-късно, не е решаващият въпрос. Важно е автомобилът да излезе от завода с качество и атрактивност, които гарантират търговския успех и печалбите, които сме си обещали.
Но подобни корекции все пак оскъпяват автомобилите?- Имаме система за финансов контрол, която гарантира, че разходите по промяна не застрашават печалбите. Мисля, че предложението на Де Силва по-скоро представя това, което е амбицията на "Голф". А предишният проект беше по-различен.
Това критика ли е към работата на предишния шеф за марките Волфганг Бернхард?- Нека кажа само, че съм по-доволен от предложението на Де Силва.
"Фолксваген" оповести и бърза хибридна версия на "Голф". Ще се появи ли тя със старта на новия модел през 2008 г.?- Не знам дали ще успеем. Темата за хибридите наистина беше добре реализирана от рекламна гледна точка. Но смятам, че нашите автомобили от серията "Blue Motion" са по-ефикасни като разход на гориво и емисии въглероден двуокис, отколкото повечето конкуренти.
Ръководството отдавна обещава, че в завода във Волфсбург ще има втора основна производствена линия наред с тази за "Голф" и "Тигуан". Знаете ли коя ще бъде тя?
- Ние вече имаме два основни модела във Волфсбург, именно "Голф" и "Голф плюс". Освен това в експерименталния проект за оптимизация на производството в Германия "Auto 5000" вече произвеждаме "Туран", а скоро и "Тигуан". Така бихме имали пети продукт във Волфсбург. Но държа да подчертая, че няма да произвеждаме в завода автомобил, който не реализира исканите печалби, а това е възможно в момента само върху платформата на "Голф".
"Фолксваген" планира и малък автомобил, който обаче със сигурност няма да се строи в Германия. Не се ли страхувате, че новите продукти ще продължат да заобикалят германските фабрики?
- Имате право, този автомобил не може да се произвежда при планираната цена и с желаните разходи в Европа. Мисля обаче, че този малък автомобил не е предназначен на първо място за западноевропейските пазари. Малки количества - да, но основните обеми трябва да се постигнат другаде. И затова решението за производствен обект извън Западна Европа не е проблем. И дори не е отказ от възможностите в Германия.
Но въпреки това германските мощности трябва да се борят за конкурентоспособността си. Мениджър от "Шкода" (Skoda) каза, че подкрепяте чешките колеги в спора за вдигането на възнагражденията само за да станат германските заводи конкурентоспособни. Какво бихте отговорили?
- За това ще разговаряме скоро с д-р Винтеркорн. За мениджър, комуто липсват социални компетенции и респект към работниците, "Фолксваген" не е правилната компания. Въпросният мениджър, когото цитирате, ще го чуе още веднъж лично от мен.
Бившите управители Бернхард и Пишецридер работиха усилено за контролиране на разходите. При Винтеркорн акцентът отново е върху инженерното мислене. Може ли "Фолксваген" да си позволи да разхлаби кранчето за разходите?- Мисля, че и в момента вече контролираме разходите. Но ние говорим тук за дългосрочна стратегия и за устойчиво гарантиране на предприятието. А за успеха на един автомобилопроизводител от решаващо значение са моделите, дизайнът и в крайна сметка клиентът. Сигурен съм, че с д-р Винтеркорн начело имаме добри позиции, защото той разполага с необходимия задълбочен поглед към продуктите. А и целият УС здраво държи разходите, както и ние, надзорниците.
В "Опел" (Opel) в хода на преоценката за заводите за "Астра" се преговаря за пореден пакет икономии в размер на 420 млн. евро. Засилва ли това и натиска върху служителите на "Фолксваген"?
- Проблемът не е конкуренцията на "Опел". Колегите са в същата ситуация, както всички други производители в Западна Европа. Натискът идва от новите конкуренти от Корея и Китай. Затова с края на преговорите за възнагражденията във "Фолксваген" през 2006 г. ние поставихме основите за устойчиво и дългосрочно развитие на нашите западноевропейски фабрики. А и в другите европейски и извъневропейски обекти управата предприе през последните години преструктуриране, но с горчиви съкращения, например в Брюксел или в Бразилия. В работническия съвет постоянно се опитваме да разпределим наличната работа справедливо по всички заводи. Ще успеем, аз съм оптимист.
С новия "Голф" концернът иска да реализира значителен напредък в производството. Изчисленията сочат, че отново са застрашени хиляди работни места. Как ще предотвратите съкращенията?
- Ясно е, че искаме да вдигнем продажбите и печалбата. Но пък имаме голям шанс с решението да запазим заводите за компоненти в концерна по подобие на "Тойота" (Toyota). Създаването на стойност вече не се дължи само на класическото производство на автомобили. Нашата сила е, че можем да произвеждаме и компоненти, особено що се отнася до двигателите, предаването и управлението. И най-вече в електрониката, където отчитаме най-силен прираст към стойността. Ако успеем да изтеглим обратно в концерна поръчките за тези области и същевременно да продаваме продукти и на трети купувачи, пред нас се отварят големи възможности. Тогава бихме могли да генерираме допълнителна заетост и да печелим добре.
Вие приветствахте влизането на "Порше" (Porsche), но не се ли опасявате от загуба на власт, тъй като "Порше" ще ще обвърже участието си във "Фолксваген" в правната форма на "Европейско акционерно дружество"?- Подобно развитие и преразпределение на местата в надзорния съвет безспорно е важно, но пък силата на индустриалния синдикат "ИГ метал" (IG Metall) са неговите членове. И предвид високата степен на организираност във "Фолксваген" аз не се страхувам.
Мислите ли, че "Порше" скоро ще вдигне дела си до 49.9%?
- Трябва да попитате г-н Видекинг (президентът на "Порше" - бел.ред.), не мен.
Къде ще бъде "Фолксваген" в сравнение с "Тойота" през 2010 г.?
- Ще бъдем плътно един до друг, убеден съм в това.