България е 17-а по нови търговски площи в Европа

България е 17-а по нови търговски площи в Европа

България се нарежда на 17-о място по заявено строителство на нови търговски площи, които ще излязат на пазара през следващите две години. Това показва изследване на международната консултантската компания "Кушман и Уейкфилд" (Cushman & Wakefield), обхващащо 29 страни. Според него общата отдаваема площ, която ще бъде предложена на пазара в България през 2007-2008 г., ще бъде 272 хил. кв.м.
След нас в класацията са развити пазари като Швейцария, Ирландия, Швеция и Дания. Лидер е Испания, където през следващите две години ще израсне най-голямата мрежа от търговски площи с 1.93 млн. кв.м. "В Испания все още има много възможности, пазарът е много активен", казва Шарон Фернандес-Кавада, който ръководи мадридския офис на една от големите международни компании за недвижими имоти DTZ, пред агенция "Дау Джоунс". Испания е една от страните с най-голяма концентрация на търговски центрове. На 1000 души се падат 234.5 кв.м, сочи изследването. Средно за 27-те страни - членки на ЕС, има по 176.4 кв.м търговска площ на човек. Лидер е Норвегия с 628 кв.м, следвана от Швеция с 344 кв.м.
Общо за Европа до края на 2008 г. на пазара ще излязат повече от 17 млн. кв. метра нови търговски площи. През миналата година са били завършени 5.8 млн. кв.м, което е с 13% повече в сравнение с 2005 г., показват данните. Увеличението на площите се дължи основно на търговските вериги - френската "Карфур", германската "Метро груп", шведската "Икеа", които ще разширят мрежите си в Турция и Русия, както и откриването на нови търговски центрове в по-малките градове от предприемачите. В Испания например повечето от новите центрове се изграждат извън големите градове.
В момента в Европа има общо 97 млн. кв.м търговски площи. За тази година са планирани 6.45 млн. кв.м, а за 2008 г. - 10.56 млн. кв.м, казва Джон Страчън, директор на отдел "Търговски обекти" на "Кушман и "Уейкфилд". Ако се смятат и разширенията на съществуващите центрове, очакваната площ щеше да е много по-голяма при някои от по-развитите пазари като Великобритания, Франция и Холандия, посочват още от компанията. Например във Великобритания се очакват около 1.4 млн. кв.м нови площи, но ако се смятат и разширенията, те щяха да са с около 500 хил. кв.м повече.
Въпреки големия строителен бум прекалено голямото предлагане, което превишава търсенето, крие рискове за инвеститорите, предупреждава Исмаил Клементе, управляващ директор на испанския офис на RREEF, компания за имоти, която е подразделение на Дойче банк. По думите му наемателите в някои молове вече се оплакват, че разходите им са по-големи от сумите, които могат да покрият. Известните марки, които привличат клиенти, т.нар. ключови наематели, могат да постигнат изключително изгодни условия за наемането на площи в молове, като наемите им могат да бъдат наполовина по-ниски от тези на останалите наематели, посочва Клементе. Не всеки проект за търговски център е успешен. Инвеститорите трябва да проучат много внимателно проекта, за да са сигурни, че за него ще има достатъчно търсене от страна на наематели, казва Джон Страчън.
Държава отдаваема търговска площ през 2008 г.
Испания 1.929 млн. кв.м
Полша 1.878 млн. кв.м
Турция 1.651 млн. кв.м
Великобритания 1.377 млн. кв.м
Русия 1.067 млн. кв.м
Румъния 751 хил. кв.м
България 272 хил. кв.м
Гърция 214 хил. кв.м
Хърватия 149 хил. кв.м
Украйна 130 хил. кв.м
Източник: Cushman & Wakefield