Нормативите за етикетите ограничават промоции във веригите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Нормативите за етикетите ограничават промоции във веригите

Изискванията за етикетиране на стоките създават проблеми на търговските вериги при организирането на промоции за хранителни продукти с неточен грамаж, каквито са кашкавалът, колбасите, сирената и др. За това алармираха представители на веригите "Фантастико", "Европа", "Кауфланд" и др. по време на среща между търговците и Комисията за защита на потребителите за разясняване на законодателството за защитата на клиентите. Търговските вериги искат нова среща с комисията, за да поставят конкретните си проблеми и да намерят подход за тяхното решаване.
Според наредбата производителите на хранителни продукти трябва да поставят точния грамаж на стоката си. Търговците нямат право да променят етикетите, за да не заблуждават потребителите. Честа практика обаче е саламите, сирената и другите млечни продукти да се пакетират на парчета с различен грамаж. Ако веригите трябва сами да измерват продуктите и да поставят цената, често пъти се получава разминаване в грамажа заради различните везни, които се използват, казаха от магазините. Затова има споразумение между производителите и веригите крайната цена да се поставя още при пакетирането на стоката. След това обаче при започването или завършването на промоцията веригите нямат право да променят отново цената, като залепят нов етикет.
От комисията посъветваха търговците да поставят допълнителен етикет на рафта до стоката. Това би означавало да се поставят толкова броя етикети, колкото са и парчетата колбас.
От веригите сигнализираха също, че са забелязали избирателно тълкуване на Закона за защита на потребителите. Така например в нормативния акт е посочено, че на стоките в опаковка трябва да е написана цената за количество, както и цената за единица мярка. Това би означавало, че на пакетчетата с дъвки трябва да има две цени, коментираха търговци. От комисията отговориха, че определението е валидно за някои определени продукти и не засяга дъвките и бонбоните например. Това обаче не е упоменато в закона, заявиха от веригите.
Новият Закон за защита на потребителите въвежда и нови условия за търговска гаранция и за рекламациите, на които потребителите имат право. Според закона срокът на търговската гаранция трябва да е до две години. Ако магазинът продаде на клиент стока с по-кратък срок на гаранционната карта, потребителят има правото да изисква обслужване до втората година. По този начин на практика законът обезсмисля гаранционните карти с по-кратък период от две години, коментираха от веригите за бяла и черна техника. Търговската гаранция би имала смисъл, ако е за над две години, отговориха от комисията.