Яхти се купуват предимно за лична употреба

Яхти се купуват предимно за лична употреба

Продажбите на нови яхти надвишават тези на лодките втора употреба.
Продажбите на нови яхти надвишават тези на лодките втора употреба.
Почти всички яхти, които през последните две години са продадени в България, са за лична употреба. Все още продажбата на лодки, предназначени за круизен бизнес, е непопулярна на българския пазар. Това казаха представители на някои от основните вносители на плавателни съдове - "Венид яхт" и "Ел зет яхтинг", по време на второто изложение на яхти и луксозни автомобили, което се проведе във Варна. За разлика от близките морски дестинации като Гърция, Хърватия, Турция и други у нас все още съвсем малка част от туроператорите предлагат яхтените круизи като пакет.
Основната причина за застоя на круизния бизнес е ниската възвращаемост на инвестираните средства, каза мениджърът на "Ел зет яхтинг" - вносители на "Бавария яхт", Лъчезар Братоев. Приходите от круизните пътувания не могат да покриват вноските по лизинга, с който се купуват яхтите, каза той. Цената на една яхта може да започне от 50-60 хил. евро и да достигне няколко милиона евро. В същото време чуждите туроператори продават в момента круизни едноседмични ол инклузив пакети за 400-500 евро. За сравнение цената на подобно пътуване в Хърватия започва от 5 хил. евро и може да достигне и над 50 хил. евро, разказа Томислав Цветович, който е представител на яхтите "Сънсикер" (Sunseeker) за Хърватия и организатор на круизни пътувания.
В момента най-популярни по българското Черноморие са еднодневните обиколки с плавателни съдове. Предлагат се и някои круизи от северните до южните курорти или обратно, които продължават по няколко дни и до една седмица. Ако пакетите се предлагат на по-висока цена от сегашната, няма да има търсене, казаха представители на бранша.
Интересът към купуването на нови яхти расте непрекъснато и от една-две години пазарът набира скорост, каза единият от собствениците на "Диневи груп" - Йордан Динев. По неговите думи също покупката е с цел лична употреба. Някои компании обаче се подготвят да предложат на пазара висококачествени пакети за круизни пътувания и от следващата година вече ще има реални оферти, каза Динев.
За ръст на пазара свидетелстват и данните на "Ел зет яхтинг". През миналата година компанията е продала шест ветроходни яхти с марката "Бавария яхт" при заложен минимум три лодки. През тази година само от януари до момента компанията е продала над десет яхти. По-голямата част от яхтите, които се продават в България, са ветроходни, а по-малката - моторни. В страните от Западна Европа тенденцията е обърната и съотношението между ветроходни и моторни лодки е 30 към 70, каза Георги Михов, който е управител на "Венид яхт". По думите на Йордан Динев пък по-голямата част от продажбите на яхти в България са на нови лодки и делът на продажбите втора употреба все повече намалява.