Яхти се купуват предимно за лична употреба

Почти всички яхти, които през последните две години са продадени в България, са за лична употреба. Все още продажбата на лодки, предназначени за круизен бизнес, е непопулярна на българския пазар. Това казаха представители на някои от основните вносители на плавателни съдове - "Венид яхт" и "Ел зет яхтинг", по време на второто изложение на яхти и луксозни автомобили, което се проведе във Варна. За разлика от близките морски дестинации като Гърция, Хърватия, Турция и други у нас все още съвсем малка част от туроператорите предлагат яхтените круизи като пакет.
Основната причина за застоя на круизния бизнес е ниската възвращаемост на инвестираните средства, каза мениджърът на "Ел зет яхтинг" - вносители на "Бавария яхт", Лъчезар Братоев. Приходите от круизните пътувания не могат да покриват вноските по лизинга, с който се купуват яхтите, каза той. Цената на една яхта може да започне от 50-60 хил. евро и да достигне няколко милиона евро. В същото време чуждите туроператори продават в момента круизни едноседмични ол инклузив пакети за 400-500 евро. За сравнение цената на подобно пътуване в Хърватия започва от 5 хил. евро и може да достигне и над 50 хил. евро, разказа Томислав Цветович, който е представител на яхтите "Сънсикер" (Sunseeker) за Хърватия и организатор на круизни пътувания.
В момента най-популярни по българското Черноморие са еднодневните обиколки с плавателни съдове. Предлагат се и някои круизи от северните до южните курорти или обратно, които продължават по няколко дни и до една седмица. Ако пакетите се предлагат на по-висока цена от сегашната, няма да има търсене, казаха представители на бранша.
Интересът към купуването на нови яхти расте непрекъснато и от една-две години пазарът набира скорост, каза единият от собствениците на "Диневи груп" - Йордан Динев. По неговите думи също покупката е с цел лична употреба. Някои компании обаче се подготвят да предложат на пазара висококачествени пакети за круизни пътувания и от следващата година вече ще има реални оферти, каза Динев.
За ръст на пазара свидетелстват и данните на "Ел зет яхтинг". През миналата година компанията е продала шест ветроходни яхти с марката "Бавария яхт" при заложен минимум три лодки. През тази година само от януари до момента компанията е продала над десет яхти. По-голямата част от яхтите, които се продават в България, са ветроходни, а по-малката - моторни. В страните от Западна Европа тенденцията е обърната и съотношението между ветроходни и моторни лодки е 30 към 70, каза Георги Михов, който е управител на "Венид яхт". По думите на Йордан Динев пък по-голямата част от продажбите на яхти в България са на нови лодки и делът на продажбите втора употреба все повече намалява.