Михаел ФРЕНЦЕЛ, президент на туристическия концерн ТУИ: Интернет все повече измества туристическото бюро

В дългия път, превърнал някогашния германски конгломерат с разнородна дейност "Пройсаг" (Preussag) в днешния туристически гигант ТУИ (TUI), банкерът Михаел Френцел винаги е проявявал гъвкавост. От първоначалната цел за чистокръвен туристически концерн той заложи на двустълбовата стратегия, която отреждаше на търговското корабоплаване, обособено в "Хапаг-Лойд" (Hapag-Lloyd), същата тежест както на основния бизнес. От началото на годината обаче 60-годишният Френцел предприе нов ход, който затвори устите на критиците. Сливането с британския туроператор "Фърст чойс" (First Choice), което трябва да доведе до листване на "ТУИ травъл" (TUI Travel) на борсата в Лондон, отваря нови перспективи пред най-голямата туристическа компания в Европа с оборот от 18 млрд. евро и над 60 000 служители по света.
-------------------------------------
Г-н Френцел, все още ли финансовите инвеститори критикуват стратегическия курс на ТУИ?
- В миналото нашата стратегия на двата стълба - туризъм и морски транспорт на контейнери, действително беше оценявана критично от финансовите инвеститори. За сливането с британския туроператор "Фърст чойс", което все още чака одобрението на антимонополните власти, ние обаче получихме широка подкрепа от финансовите пазари. Това се вижда и от положителното развитие на курса на акциите.
Защо?
- Създадохме нова структура с много ясни, прозрачни звена. Липсата й беше една от съществените критики. Сега искаме да нараснем и в трите направления на бизнеса - туризъм, транспорт на контейнери по море и хотелиерство.
Това ли е окончателната раздяла от истинския туристически концерн, в който искахте да трансформирате конгломерата "Пройсаг"?
- След атентатите от 11 септември 2001 г. разбрахме, че туризмът е подвластен на кризи. Освен това нискотарифните авиопревозвачи и интернет структурно промениха пазара. Всички участници вече се борят срещу стесняването на маржовете. В дългосрочен план концернът се нуждае от нови бизнес области, които да създават растеж.
Ренесансът на класическия конгломерат?
- Със сигурност не, но лошо ли е, ако един временно слабо рентабилен бизнес може да се балансира с друго направление под шапката на един концерн? Когато туризмът неочаквано бързо се срина вследствие на атентатите и войната в Ирак, ние бяхме щастливи, че имахме транспорта на контейнери, с който наистина да печелим.
Следователно търговското корабоплаване ще си остане дългосрочно носеща колона на ТУИ, въпреки че таксите за карго превоз намаляват заради свръхкапацитетите?
- В момента темата е от цикличен характер. Отвъд всички цикли обаче през последните години ние реализирахме висока капиталова печалба с корабоплаването. Пазарът ще се възстанови, само че никой не знае колко бързо. Очаквам корабоплаването отново да носи прилични резултати в обозримо бъдеще.
Означава ли това, че сте узрели за продажба?
- Не, въобще не искаме да се разделяме с морския транспорт.
Никога?
- Но какво означава никога? В дългите години на преструктуриране на концерна се научих, че нищо не е вечно. Смятаме корабоплаването за важен стълб в нашето портфолио. Естествено, гледаме достатъчно реалистично, за да схванем, че една структура на концерна дългосрочно не може да издържи, ако противоречи на преобладаващото мнение на пазара. Ние обаче не сме.
Със сливането на туроператорския бизнес с британската "Фърст чойс" сега отново ли разширявате туристическото направление?
- С "Фърст чойс" си осигурихме перла в туризма, чиито високоспециализирани и качествени продукти са изключително рентабилни. Останалият бранш само може да си мечтае за реализираните там около 5% печалба.
Вашият ТУИ също. Подобни печалби мечта след сливането не бихте постигнали никога.
- Все още не мога точно да кажа какви печалби бихме постигнали заедно. Но ясно е, че виждаме големи шансове за по-добро развитие.
Може ли британският модел да се пренесе и в континентална Европа?
- С успешната концепция на "Фърст чойс" искаме да открием нови пазарни сегменти и клиенти и за нашите марки.
В германския авиационен пазар вашият нов авиопревозвач "ТУИфлай" (TUIfly), създаден с мащабна рекламна кампания преди няколко месеца, все още е изолиран. Нуждаете ли се въобще от собствена авиокомпания?
- Да, трябва да контролираме нашия въздушен транспорт. Само така можем да предотвратим други да ни диктуват цените и само така си гарантираме капацитет за най-активния ваканционен сезон.
Скъпо удоволствие. Колко капитал е ангажиран в авиационния бизнес?
- Около 1 млрд. евро.
Спрямо 3-те милиарда евро собствен капитал и нетните задължения от близо 3 млрд. евро не си ли струва да помислите за раздяла със самолетите?
- Не. Защото има още един аргумент. Интернет страниците на авиолиниите все повече ще се използват като маркетингов инструмент за туристическите оферти. Който иска да отиде на почивка, най-напред си регистрира полет, за може после да си потърси хотел или автомобил под наем. Най-добре на същата страница в интернет. Нашият нов сайт на "ТУИфлай" отчете през първото тримесечие значително повече влизания, отколкото страниците на конкурентите.
"ТУИфлай" лети само по къси и средни дестинации. Досегашният ви партньор за полетите на дълги разстояния Ел Те У (LTU) обаче отиде при "Еър Берлин" (Air Berlin).
- На първо място, имаме решение с Ел Те У за двата следващи сезона. Все пак в средносрочен план няма да се оставим в зависимост от само една авиационна група. Една от опциите е в бъдеще сами да обслужваме полетите на дълги разстояния. Впрочем сливането ни отваря допълнителни възможности. "Фърст чойс" е сред първите клиенти във Великобритания за новия самолет на "Боинг" - "787 Дриймлайнър". Смятам, че можем летим с този високоефективен междуконтинентален самолет и от Германия.
Защо оставихте мениджмънта на хотелския бизнес в Хановер, а туризмът отиде в Лондон?
- Свързано е с равновесието. Ако хотелите бяха интегрирани в бъдещото направление "ТУИ травъл", нямаше да е възможно желаното изравняване на ТУИ и "Фърст чойс" като тежест в новото дружество. Нашите 270 хотела все още струват около 1 млрд. евро.
Стойност, която ви гарантира благоразположението на големите акционери?
- Нашите испански акционери произхождат от хотелиерския бранш, така че има взаимен интерес.
Но пък не е достатъчно, за да предпази ТУИ от възможно нежелано посегателство?
- Не забравяйте, че дори със скорошното вдигане с 4% на дела на дубайския предприемач Хамед ел Хияти основните акционери държат 17% от капитала.
Какво се съдържа в неспиращите спекулации за евентуално влизане на фамилиите Херц или Йоткер в концерна?
- Нищо. Дори и да познавам отдавна г-н Йоткер, слухът няма да стане по-истински.
Туризмът в бъдеще ще се управлява от Лондон, а търговското корабоплаване с "Хапаг-Лойд" от Хамбург. Превръща ли се ТУИ в офшорна компания?
- Целият асет мениджмънт, до интегрираните в "ТУИ травъл" самолети, ще бъде обвързан в акционерното дружество, т.е. корабите и хотелите ще продължат да бъдат съответно 100% собственост на "Хапаг-Лойд" АД и 51% - на "ТУИ травъл". От Хановер ще управляваме целия бизнес, ние не сме финансов холдинг.