Пазарът на пощенски услуги достигна 166 млн. лв.

За изминалата година пазарът на пощенски услуги в България се оценява на близо 166 млн. лв., показва годишният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Близо 67% от него се формират от приходите от куриерски услуги и големи колетни пратки. В края на 2006 г. на този пазар в условия на силна конкуренция работят 45 оператора. Засиленото потребление на този вид услуги води и до нарастване на приходите, което за изминалата година е в размер на 87 на сто.
Тази ситуация естествено се отрази негативно върху дела на основния пощенски оператор. През последните три години - 2004 г., 2005 г. и 2006 г., "Български пощи" ЕАД са имали пазарен дял съответно от 50%, 42% и 36%. Според експерти от КРС новите куриерски компании регистрират ръст на приходите както с по-доброто качество на услугите, така и заради инвестициите в технологии и по-ниските разходи за изграждане на собствена пощенска мрежа. Върху постъпленията на пощите се отразиха и новите, по-високи цени на писмата, въведени в началото на 2006 г., които доведоха едва до 14 на сто увеличение.
По традиция пълната универсална пощенска услуга (писма, колети, парични преводи и др.) се предоставяше и през 2006 г. само от "Български пощи". Конкуренция имаше единствено при паричните преводи, където работят още четири лицензирани оператора - "Финанс инженеринг" , Фактор И.Н." , "Изипей" и "Кеш експрес сървис". Два частни пощенски оператора - "Тип-топ куриер" и "Еконт експрес", получиха лицензи миналата година. Засега само "Т-Пост" откри първата си станция в София и започна да предлага услуги.
---------------
В края на 2006 г. броят на пощенските станции на "Български пощи" ЕАД е 2986, като 636 от тях се намират в градовете и 2350 в селата. През годината са закрити четири пощи. Всяка пощенска станция обслужва средно 2585 жители. Пощите използват в работата си и 144 пощенски агентства и над 2 хил. междуселищни пощальони.