Димитър Голодов: Патентовахме бойлер с дистанционно управление

Димитър Голодов: Патентовахме бойлер с дистанционно управление

Димитър Голодов
Димитър Голодов
Какви са последните разработки на "Елдом", които излизат на пазара?
- Най-новата ни разработка е фамилия електрически бойлери с електронно управление. Те се контролират с цифрово-програмно устройство, имат вграден микропроцесор. Освен множеството функции, които могат да се осъществят, има още три допълнителни степени на защита. Това е изключително важно, защото уредите работят под налягане. Новите защити са свързани с контрола на утечния ток. При поява по една или друга причина на по-голям от допустимото утечен ток автоматиката изключва захранването. Също така уредът се изключва при авария в нагревателя, третата защита - при превишаване на работната температура. Друго голямо предимство е, че може да се програмират седмица напред часовете на включване и на изключване, начинът на управление на температурата, все едно че е с дистанционно управление. В разработката ни помогна нашият дългогодишен опит с клиентите, това, което им е много необходимо като възможности, е заложено в софтуера. Изделието е и патентовано.
Мислите ли да търгувате с това ноу-хау?
- Все още не, смятаме да се възползваме от него максимално дълго, докато сме единствен производител. Пак повтарям - това се основава на дългогодишен опит и умения. Самото меню за управление е лесно достъпно за потребителя, не изисква особени умения и квалификация. Казваме, че и софтуерът, и управлението са любезни към клиента. Един човек, който борави с джиесем, не би се затруднил - ползват се клавиши по аналогия с мобилния телефон.
Особено ценим способността да се намалят до минимум топлинните загуби. Целта ни е да съхраним нагрятата вода максимално дълго, за да не си даваме парите да затоплим помещението вместо водата в уреда. Нивото на топлинните загуби се снижава от изолацията от 4 см, а на места достига до 10 см в горната част на бойлера, където водата по правило е по-гореща. Това са спестени 800 вата за 24 часа, което е в пъти по-добро от конкурентните уреди в момента на пазара. Значи той пести по 1 киловат всяко едно денонощие. Годишно това са 356 киловата по 15 ст. - спестени 50-60 лв. С икономията изделието се изплаща за три години. 
С колко се оскъпява изделието от предимството за електронно управление?
- Уместен въпрос. Икономията е 60 лв. на година. Първоначалната му цена е 28 лева по-висока от конвенционалните бойлери. Оскъпяването е по-малко от 15 процента. Така че още в първите 6 месеца оскъпяването се изплаща, а оттам нататък уредът пести разходи. Добра инвестиция е. На пазара добре се посрещат и проточните бойлери, особено където няма инсталация за топла вода. По вили, по летни къщи и в домове без централно отопление. Добре се продават и формират 10 процента от общите продажби. Скептицизмът към новите изделия се преодолява с времето, но съм се убедил, че най-добрата реклама е да питаш съседите си. Ние с годините също се усъвършенствахме, наши изделия има в домовете на над 1.3 млн. български семейства, това са 3-4 млн. души. Ние държим 70 процента пазарен дял в продажбата на бойлери у нас. Ръстът в продажбите за първите пет месеца на тази година е 45%. Прогнозните нетни приходи за 2007 г. са 35 млн. лв., като за сравнение през 2004 г. бяха 19.15 млн. лв.
Как уредите, които произвеждате, се адаптират към алтернативни източници на енергия?
- Серията бойлери със серпентини са точно с такъв замисъл. Серпентините са си топлообменници. Когато течните горива са на изчерпване и постоянно поскъпват, е разумно да се ползват други източници на топлина, най-често слънчеви батерии или термопомпените устройства. С тази топлина може да се отопляваме през зимата и да затопляме водата в бойлера. Водата от колектора постъпва в серпентината, която е разположена в бойлера, и дотолкова, доколкото слънчевата енергия е без пари, разходът е минимален. Този начин е пет пъти по-евтин от загряването например с ток. За да подобрим скоростта на топлообмена, ние внедрихме въпросната гофрирана тръба. Преди пет години, когато започна това производство, правехме по 20-30 бойлера на месец, защото хората не знаеха защо им е такава екстра. Сега месечно произвеждаме по няколко хиляди. Сега в летния сезон се движат от 6 до 8 хиляди бройки.
Как си обяснявате нарастващия интерес към едролитражните бойлери?
- Те са много подходящи за свързване към термопомпи и към колектори. Защото там е важно, особено при слънчевите колектори, през деня да се акумулира колкото се може повече топлина и да се съхрани за часовете, когато няма слънчево греене. Особено в еднофамилни къщи и малки хотели или офиси са изключително популярни. Те също са със серпентини и са подходящи в комбинация с термопомпените инсталации, които напоследък толкова масово навлизат и у нас. В Западна Европа ръстът на този пазарен сегмент надвишава в последните години ръста, който стигна бизнесът с компютри. Говори се вече за ръст от 120% и дори повече. Всяка такава термопомпена инсталация за отопление и охлаждане на жилището позволява затопляне на вода, която се съобразява с нуждите на фамилията например. За тях са подходящи капацитети от 200 л, 300 л и 400 л бойлери. Напоследък в съседна Румъния, където изнасяме големи количества бойлери със серпентини, расте експортът на високолитражни бойлери.
Как ви хрумна да произвеждате бойлери за плавателни съдове, след като у нас яхти се купуват отскоро?
- Това е любопитен епизод. Преди 6 години се опитвахме да стъпим на шведския пазар. Имахме намерение да направим това с традиционната си продукция. По настояване на наши посредници ние направихме и образци от неръждаема стомана и ги предложихме на шведски клиенти, представихме ги и на изложение в Швеция. Те бяха без серпентини, тъкмо ги бяхме разработили за другите серии, но в тези мостри не ги приложихме. Тогава наш клиент, крупен дистрибутор на уреди и оборудване за плавателни съдове, дойде тук и ни подсказа да монтираме вътре серпентините, за да може да се ползва енергията от охлаждане на двигателя на яхтата. Направихме пилотен проект, той отговори на изискванията на клиента ни, оттам нататък всичко тръгна изненадващо успешно. Те днес се разпространяват из целия свят. Наши бойлери има на яхти в Австралия, по един контейнер месечно изпращаме за САЩ. Те са сравнително малки - от 15 л, 20, 25, 30, 40 и 50 л. Няма разлика в цената за това, че е предназначен за яхти, струва колкото същия клас бойлери за бита.
И с останалите изделия ли така лесно пробихте на международния пазар?
- Изглежда лесно само когато го разказвам. В действителност съвсем не е така. Хората трябва да са убедени, че стоката отговаря на изискванията за съответния пазар, да има съответния сертификат и да е апробиран. Щатите и Европа са коренно различни пазари по отношение на битовата техника. За американците е задължителна една допълнителна защита, казва се Т&Р вентил. Той следи за превишаване на налягането и температурата и го има само при изделията, предназначени за износ в САЩ. Степента на защита от искра е различна, трябва да бъдат защитени срещу взрив. Много от западните ни клиенти искат лично да проследят системата за управление на качеството. Това им дава сигурност, че не само мострите, но и всички серии занапред ще отговарят на изискванията им. Идват лично или ни изпращат всяка година апробиращи компании, като партньорите ни от Англия например. Проверяват цялата система за контрол на качеството на производството точка по точка. Правят забележки, изпълняваме предписания. Това е стриктна част от сътрудничеството ни. Може би са се наплашили хората от нашия източен манталитет и от опитите ни да замазваме нещата и търсят всякакви гаранции, че всички продукти са на еднакво високо качествено ниво. Затова нашият сертификат по ISO много ни помага.  
В какви посоки са инвестициите, планирани до края на годината?
- Над 6 млн. лв. е инвестиционната ни програма. Освен разширяване на базите предвиждаме техническо обновяване и внедряване на последните технологии в областта на производството на битова техника. Най-важната ни цел е увеличаване на капацитета, тъй като излизаме на все нови и нови пазари. Автоматизираните системи, където намесата на човека е пренасочена към контролни функции, ще увеличи  годишния производствен капацитет до 500 хил. изделия. Ще пуснем в експлоатация две почти роботизирани линии - за роботизирано заваряване за малолитражни и на високолитражни бойлери със серпентини. Те са производство на водещата италианска фирма "Мекоме", която се занимава с автоматика и заваръчно оборудване. Имаме тяхна техника, но е полуавтоматизирана.
 Освен това внедряваме инсталация за прахово емайлиране с един агрегат с предварителна обработка за почистване със сачми, агрегат за самото нанасяне на емайла и третият е пещ на газ за изпичане на изделията. Обвързани с конвейерна линия, тези апарати правят една цяла нова фабрика. От друга страна, за голямолитражните бойлери също купуваме инсталация за изпичане на газ и инсталация за предварителна обработка на течен емайл - авангардно за бойлери със серпентини. Някои от съоръженията ще започнат работа още през есента. До края на годината модернизацията трябва да завърши.