Кольо Колев, управител на "Мауер локинг системс" ООД: Инвестициите в ноу-хау за българския пазар не са оправдани

Кольо Колев, управител на "Мауер локинг системс" ООД: Инвестициите в ноу-хау за българския пазар не са оправдани

Кольо Колев
Дневник
Кольо Колев
МауерПо данни на Националното патентно ведомство варненската фирма "Мауер локинг системс" ООД е с най-много регистрирани патенти у нас. Компанията притежава 14 издадени патента, от които 3 изобретения и 11 полезни модела. Фирмата има регистрирани 10 промишлени дизайна и 18 марки, като два дизайна и четири марки са с международна регистрация за 16 страни. Първата фирмена заявка за патент е подадена през 1992 г., а едни от последните защитени продукти са иновативните ключови профили MLS и LOGO. Те са получили правна защита срещу неправомерен дублаж чрез регистрация на дизайн и фигуративна марка, представляваща напречно сечение на съответния профил. Дружеството е създадено през 1990 г. и се утвърди като основен производител на заключващи системи. Половината от продукцията й е предназначена за експорт.
------------------------------
Г-н Колев, инвестициите в иновации все още не са много популярни сред българските фирми. Какво ви кара да влагате средства в развойна дейност?
- Иновативният подход към новите изделия ни е показал, че това е единственият правилен път. От създаването ни не сме имали никакво съмнение в тази политика. Компания, която постоянно копира чужди изделия или пък закупува чужди патенти, няма шанс да се развива в продължителен период от време. Дори да закупя в момента патент за най-модерния продукт, ако той не бъде обогатяван във времето и развиван, постепенно ще достигне края на жизнения си цикъл. Така че ние сме обречени или да развиваме по този начин производството си, или един ден да бъдем изхвърлени от пазара.
Проблемът с подбора и задържането на добрите кадри е много остър. Как успявате да го решите?
- Влагали сме много средства в кадрите, дори в годините, когато е изглеждало странно да се инвестира в научни разработки и в кадри, които извършват развойна дейност. В периода, когато сериозните предприятия във Варна като "Черно море", "Елпром", "Вамо" освобождаваха ценни кадри, ние бяхме голяма отворена врата за тези инженери. Благодарение на този подход успяхме да ги запазим и развием и те сега са скелетът на нашата иновативна дейност. Това е много важно, защото без добри специалисти нищо не може да се направи. Разбира се, добрите специалисти трябва да бъдат обгрижвани и насочвани в каква посока да развиват идеите, да им бъде предоставяна добра атмосфера за работа.
Колко инвестиции годишно влагате за развитие на иновациите?
- Инвестираме около 500 000 лв. средногодишно в иновативна дейност, и то години наред. Този разход гарантира на фирмата траен път на развитие. Тези вложения са важни и заради пазара, на който работим. За да можем да продаваме нашите стоки на добри цени, а не за жълти стотинки, трябва да имаме изделия, които са добре измислени.
Стимулира ли българската държава по някакъв начин иновативната дейност?
- От 1990 г. досега ние не сме усетили подкрепа от държавата. Един-единствен път имахме повод да бъдем доволни. Това беше през 2004 г., когато получихме награда за най-иновативна фирма, която ни беше връчена от президента Георги Първанов. Това повлия изключително плодотворно на екипа, защото за първи път бяхме оценени от някого на държавно ниво.
Най-големият парадокс в държавата обаче е, че този, към когото са насочени иновациите ни - българския потребител, не може да ги ползва. Защото не може да ги разпознае, не може да ги оцени и няма кой да му ги покаже.
По какъв друг начин може да стане това освен чрез средствата на рекламата?
- Това не може да стане по никакъв друг начин освен чрез въведени норми от оторизираните, може би държавни структури, които да играят ролята на филтър или бариера. Те трябва да отсяват лошото от хубавото, преди то да стигне до клиента. Във всяка европейска държава има подобни структури с изключение на нашата. Ние нямаме нито една сертифицирана лаборатория, която да тества тези продукти, за да бъде отсято сеното от плявата, преди да стигне до щанда на продавача. Няма нито една норма, която да проверява и да казва на един строител или инвеститор, че нивото на една секретна ключалка или заключващо устройство например трябва да притежава някакъв минимален клас. Затова всеки прави каквото си поиска на този пазар. Това не е подкрепа на иновациите и иновативната политика, поне в нашия бранш.
От кого в държавата зависи създаването на такава лаборатория?
- Преди години аз бях поел това като лично моя кауза. Срещах се с представителите на МВР, на една от сертифициращите организации по ИСО 9001, със застрахователи... За мое учудване темата не беше интересна на никого. Навсякъде в Европа, където продаваме, ние задължително минаваме през тяхната национална сертификационна лаборатория, която изследва изделията, тества ги и при положителен резултат ние можем да отидем да продаваме на този пазар.
А каква е процедурата в България?
- Никаква. Няма процедура. Всеки внася отвсякъде нещо, слага го на щанда на магазина, слага му един знак, че това е най-хубавото на света, и потребителите го купуват. Много често клиентът се доверява на мнението на продавача, който невинаги е компетентен, или купува най-евтиното. Винаги ще има по-евтини и по-скъпи стоки, но когато купуват, хората трябва да са сигурни, че давайки повече пари за едно заключващо устройство, то ще им гарантира по-висока сигурност. Липсата на такава сертификация доведе дотам, че хората дават много пари за нещо, което не им гарантира сигурност.
Оправдани ли са тогава средствата, които влагате за развойна дейност?
- От гледна точка на българския пазар не са. Но това, че сме оценявани навън, ни стимулира. Патентите са едно от най-важните неща в нашата работа. Ноу-хауто, което всеки ден създаваме тук, ни прави различни от останалите.
Какво представлява патентът на един ключ?
- Нашият бранш не е просто машиностроене. Това е един малък дял от фината механика, който е свързан със сигурността. На пръв поглед да патентоваш ключ звучи изключително прозаично, но то не е никак лесно. Продуктът трябва да е на такова ниво, че ако евентуално ключът попадне в ръцете на криминогенния фактор, да не може да се копира. Целта на патента е да се направи профил на ключ, който да бъде контролиран от нас. Ключарите се снабдяват със заготовки от големите производители на подобни продукти. Притежаването на патент върху профила на ключа означава, че не даваме право да бъдат произвеждани заготовки, които да позволят да се направи ключ без нашите правила и материали. Да патентоваш профил никак не е лесно, защото целият профил се характеризира с различни размери – радиуси, дъги, дължини и т.н. Правото не позволява да се патентова размер. Затова направихме абревиатура на нашето лого "Мауер локинг системс", която защитихме и която интегрирахме в ключа. С тези профили не разрешаваме на ключарите да правят нерегламентирани дубликати.
Как протича процесът на работа, крайната цел, на която е изобретението? Мнозина смятат, че да изобретиш нов продукт е въпрос на случайност и голяма доза късмет...
- Условието за генериране на иновация се поставя още при оформянето на техническото задание на инженера. Това е неговата задача, той е длъжен да мисли по този начин. Не винаги се получава. То е въпрос по-скоро до рутина. Много е важно хората, които извършват тази дейност, да знаят каква е политика на фирмата, да знаят, че това е неотменима част от тяхното ежедневие, че трябва да мислят по този начин. Самото изобретение не е самоцел. Както и не е плод само на един човек. Обикновено идеята се развива от целия екип, докато стане пригодна за производство. Това е и важното в случая – не просто да имаш идея, а тя да се реализира в краен продукт, което изисква наистина много усилия.