"Диаджео" иска контрол над "Абсолют"
Британският концерн "Диаджео"се интересува силно от придобиването на шведската търговска марка "Абсолют". Новината потвърди пред Ройтерс изпълнителният директор на британската компания Пол Уолш, който изрази увереността си, че ще може да се справи със законодателните пречки от страна на антитръстовите органи, ако "Диаджео" действително предложи оферта за купуването на "Абсолют".
Продажбата на "Вин енд сприт"(Vin & Sprit), която произвежда водка "Абсолют", беше очаквана и желана от шведското правителство, което в момента държи мажоритарен дял в компанията. Приватизирането на "Вин енд сприт" се следи с интерес и от чуждестранните икономисти, тъй като произвежданата от компанията спиртна напитка е втората най-продавана водка в световен мащаб, а около половината от продажбите се осъществяват в САЩ. "Абсолют" отстъпва по продажби само на "Смирноф", която е притежание на "Диаджео". Така поглъщането на шведската компания ще превърне "Диаджео" в лидер на пазара на водка.
Експертите оценяват "Вин енд сприт" на около 6 млрд. долара, а през седмицата медиите разпространиха спекулации, че Швеция ще я предложи на търг в началото на следващия месец. Освен британския производител на спиртни напитки, потенциални кандидати за "Абсолют" са френската "Перно Рикар", бермудската "Бакарди" и американската "Форчън брандс". Тези и други инвеститори трябва да получат информация по продажбата на "Вин енд сприт" през октомври от "Морган Стенли", която беше наета от правителството на Швеция, за да следи протичането на търга и последващата сделка за продажбата на компания.
Според Уолш придобиването на водещата търговска марка водка не е от решаващо значение за "Диаджео", но ще добави доста приходи за британската компания. Поглъщането на "Абсолют" ще бъде най-голямото корпоративно изкупуване сред производителите на алкохол за последните две години.
Сключването на сделка между Швеция и "Диаджео" вероятно ще предизвика недоволство сред европейските и американските законодателни органи, тъй като ще осигури огромен дял от световния пазар на водка за британската компания. Според анализаторите на пазара производителят на алкохолни напитки ще срещне повече съпротива в Брюксел, отколкото във Вашингтон, тъй като антитръстовите регулатори в САЩ и Еврозоната разглеждат по различен начин монополните нарушения. Междувременно изпълнителният директор на "Форчън брандс" Норман Уесли заяви, че американската компания е единственият от основните кандидати за "Вин енд сприт", който няма в редиците си водеща търговска марка водка. Това според Уесли ще осигури сериозно предимство на "Форчън брандс" пред "Диаджео", "Бакарди" и "Перно Рикар" от гледна точка избягване на регулаторните забрани. "Форчън брандс" е един от дистрибуторите на "Абсолют" за САЩ.