Двойното листване подкрепи акциите на "Софарма"
До средата на февруари акциите на "Софарма" ще се търгуват и на борсата във Варшава. Компанията тепърва ще пусне конкурс за избора на правна кантора, която да я представлява в Полша и ще избере посредник, който да я обслужва, поясни изпълнителният директор на дружеството Огнян Донев.
Преди два дни компанията обяви, че иска да направи двойно листване на акциите си на Варшавската фондова борса. Така ще защитим максимално интересите на нашите акционери, които ще получат реална оценка на стойността на акциите си, каза още Донев.
"Софарма" ще е първата българска компания направила подобна крачка. Новината за това качи цената на акциите й с 9.25%, едно от най-високите дневни ръстове за последните 52 седмици. Книжата достигнаха нов рекорд от 8.86 лв., а сделки имаше и на 9.25 лв. за акция.
Ден преди излизането на новината за двойното листване на "Софарма" анализаторите от "Елана трейдинг" посочиха в свой анализ ценови таргет (ниво, според което ще достигне цената) на акциите на компанията за следващите 52 седмици от 9.73 лв. за брой, но при настоящата пазарна еуфория и новините около листването анализаторите прогнозират и над 10-11 лв. за акция, като поставят оценка на книжата Market Perform.
Представители на Варшавската фондова борса вече са се срещали и с други български дружества - сини чипове на Българска фондова борса (БФБ), с цел да им предложат двойно листване. Интерес към подобна крачка имат и компании от ИТ или банковия сектор, поясниха оттам.
Зам.-председател на управителният съвет на "Химимпорт" Александър Керезов, каза, че подобна крачка е все още рано да се прави за един от основните сини чипове на пазара - "Химимпорт", тъй като той все още има кратка борсова история. Този месец компанията навършва една година на борсата в София. Според него в момента при отворения европейския пазар дали една компания е листната на борсата във София, или във Варшава няма голяма значение, тъй като и двете са в Европейския съюз. Освен това "Химимпорт" няма значителен пазарен интерес в Полша, поясни Керезов.
Причините за двойно листване на една компания може да са различни - от възможността за набиране на капитал, през осигуряването на реална оценка на стойността й в чужбина, до затвърждаването на позициите й на съответния пазар. Листването на "Софарма" е свързано и с активното присъствие на компанията на полския пазар, както и с възможността тя да засили позициите си в целия балтийски регион, поясни преди дни Донев.
Обикновено компаниите прибягват до двойно листване на по-големи пазари като тези в Лондон и Ню Йорк. Варшава е един от малкото по-големи регионални пазари обаче, които имат доста привлечени двойни листвания. Такива са направили най-голямата чешка енергийна CEZ, австрийските "Варимпекс" (Warimpex) и "Иммоийст" (Immoeast), испанската ACE, регистрираната в Люксембург Orco Property Group, както и няколко украински и естонски компании.
Полският пазар е уникален по няколко причини, сред които възможностите за инвестиции на пенсионните фондове там, каза Сава Стойнов, директор "Инвестиционно банкиране" в Централна кооперативна банка.
Полските пенсионни фондове могат да инвестират до 40% от активите си в акции, търгувани на местния регулиран пазар и до 5% в акции на чужди пазари. В тях постъпва огромен паричен ресурс, заради мащабите на страната.
Според Стойнов двойното листване дава възможност за т. нар. арбитраж, но едва ли компаниите го правят с тази цел, имайки предвид ниските търгувани обеми и свързаните с тях транзакционни такси и комисиони, смята още Стойнов. Според него листването на друга борса може да се обясни и с отесняването на местния пазар.
-----------------
Разходите за такова листване са значителни. Във Варшава компаниите плащат средно 5-6% от размер на емисията, а в някои случаи и 3.7% от размера на емисията им. Излизането на Българската фондова борса пък струва обикновено между 2 и 4%. Това обаче е значително по-малко спрямо алтернативния сегмент в Лондон AIM, където разходите са между 12 и 26%, където има опасност двойно листнатите компании да останат незабелязани заради разликата в мащабите на пазара и компаниите.