ИТ проектите в машиностроенето ще са с предимство

Българските машиностроителни компании трябва да побързат с подготовката на високотехнологични проекти, с които да кандидатстват за финансиране от европейските фондове. В противен случай националната стратегия за развитие на машиностроенето, приета през миналата седмица от зам.-министъра на икономиката Анна Янева, ще остане само на хартия, смятат експерти.
Документът беше обсъждан в продължение на половин година от браншовици и експерти и съвпада с наскоро приетата от Европейската комисия оперативна програма "Конкурентоспособност на българската икономика". По нея до 2013 г. България ще получи 1.3 млрд. евро, като част от тези средства ще се насочат и към машиностроенето, коментираха експерти от Германско-българската търговска камара, участвали в разработването на стратегията.
Машиностроителният отрасъл има голям потенциал за развитие, но липсата на инвестиции за внедряването на нови технологии е сред основните причини за слабата конкурентност на българските изделия, сочи swot анализът към стратегията. За да преодолеят проблемите, компаниите трябва да задълбочат сътрудничеството си с научните екипи при внедряването на нови разработки, а също и да автоматизират производствата си. Сега поради остарялата техника създават машини с ниска добавена стойност, които са неконкурентни, смятат експерти.
С последните промени в закона за насърчаване на инвестициите се поощрява създаването на индустриални зони. Стратегията залага възможност за създаване на клъстъри във всички подотрасли като каростроене, производство на дървопреработвателни машини и др. В момента 72 на сто от предприятията, които внедряват нови технологии, го правят със собствено финансиране, на пръсти се броят тези, които търсят съдружия с други компании. Клъстърните обединения създават условия и за сътрудничество с иновативни центрове, които ще бъдат подпомагани от еврофондовете.
Основната опасност пред българското машиностроене е конкуренцията на източните компании, които все по-активно навлизат в Европа. Този проблем може да се преодолее с активизирането на съдружията между български и европейски машиностроители, лидери в съответната област, се казва още в стратегията.
Какви са възможностите пред отрасъла
* Активно участие в търгове за финансиране на иновационни проекти от европейски фондове
* Внедряване на енергоспестяващи и съобразени с екологичните изисквания технологии, машини и съоръжения
* Повишаване на автоматизацията, на нивото на управлението и на инженерния труд
* Излизане на нови пазари с висококачествени продукти с висока добавена стойност
* Сътрудничество с водещи западноевропейски фирми
* Коопериране на малките предприятия с водещи фирми от сектора
* Създаване на иновационни клъстъри.