Александър Антов: Гъвкавите компании ще оцелеят на текстилния пазар в България

"Вотан - Модна къща Агресия" е на пазара от над 14 години. Компанията произвежда основно мъжки костюми с две собствени марки - "Еджисто" и "Карло Кадео". Производствените помещения са разположени на площ от 15 хил. кв.м, а дневният капацитет на производството е над 1100 мъжки и 200 дамски костюма, по-голямата част от които се изнасят за европейските пазари. Модна къща "Агресия" е единствената в България, която работи с италиански материи от висок клас от престижни марки, сред които Cerutti, Ermenegildo Zegna и Dormeuil.
На какъв е етап е проектът за развитието на дейността ви зад граница?
- Вече смело мога да кажа, че нещата потръгнаха много добре. В момента имаме един отворен магазин в Берлин, в който се продават облекла с марката ни "Еджисто" (Egisto). Сега правим ремонт на два магазина в Прага. Единият се намира в пражкия хотел "Хилтън", а другият е на централна търговска улица. Там ще се продават облекла с луксозната ни марка "Карло Кадео" (Carlo Caddeo). По план те трябва да отворят врати на 15 ноември. Догодина на 15 март ще заработи и още един наш магазин в Берлин. Той ще е с марката "Карло Кадео" и ще е много голям. Това ще е и най-представителният ни магазин. В момента работи и един наш шоурум във Виена. В него се продават облекла на едро на големи търговски вериги. В момента имаме установени контакти с девет такива клиента, които ще продават наши дрехи.
Кои са собствените марки, които произвеждате, и как се представят те на чуждите пазари?
- В момента произвеждаме облекла с две марки - "Еджисто" и "Карло Кадео". "Еджисто" спада към средния и над средния пазарен сегмент, докато "Карло Кадео" е луксозната ни марка. Тя носи името на един от най-известните италиански дизайнери, с чиято помощ се изработват висококачествени и луксозни мъжки костюми.
Отдавна вече не работим в ниските пазарни сегменти и се отказахме от големите линии на по-масовите облекла. Причината е, че това е глобална тенденция, която постепенно се налага и в цяла Европа. Търсенето постепенно се измества от масовите облекла към по-качествените малки серии. Производството на масовите дрехи, които формират ниския пазарен сегмент, се ориентира все повече на изток, основно към Китай, но и към някои източноевропейски страни като Украйна, Грузия и т.н.
Вече не виждам смисъл в това да се работи в този сегмент и да се привличат производства в страната. Според мен бъдещето на текстилната индустрия в България е в производството на малки серии дрехи от ограничени колекции платове с по-високо качество и модерен дизайн. Тези производства няма как да отидат до Китай, за да се произведат и след това да се върнат на пазара в Европа, защото това е икономически неизгодно. Очаквам пазарът в България, и въобще в цяла Европа, постепенно да принуди компаниите в бранша, които не се преориентират навреме и не се съобразят с тази тенденция, да спрат работата си.
Бъдеще на пазара имат само гъвкавите компании с качествено и модерно производство. Фирми с линии от по над 1000 бройки на серия няма как да оцелеят. До две години очаквам да изчезнат, защото услугата, която извършват, е много ниско платена и няма да успеят да издържат с толкова малки приходи, няма да успеят да изплащат заплатите на служителите си и ще трябва да затворят.
С какви материали работите?
- Работим само с италиански луксозни и скъпи материали. Не можем да си позволим да работим с нещо друго. Стремим се да даваме на клиентите си най-доброто, което се произвежда на европейските пазари. Разполагаме с пълните колекции на платовете на световноизвестни марки като "Дормел", "Зеня", "Лоро Пиана", "Коломбо", "Черути"и т.н.
В България също вече се засили производството на платове, конци и т.н. и местните фабрики заздравиха позициите си. Продукцията им обаче спада към средния пазарен сегмент и не влиза в нашите колекции. В последните години ние се насочихме към производството на две марки, които са съсредоточени във високия пазарен сегмент.
Кои са основните фактори, които определят успеха на една българска модна компания на чуждите пазари?
- На първо място, това е екипът и работата му на всички нива. За над 14-те години, през които работим на пазара, ние се учихме отвсякъде на абсолютно всичко. И най-важното е, че не спряхме на едно място. В началото работихме предимно на ишлеме, както и повечето компании от бранша в България. Ние обаче не спряхме на това ниво, а продължихме да се развиваме. Работата на ишлеме ни даде достъп до новите технологии, научи ни да боравим с тях и да ги използваме максимално оптимално.
И занапред ще продължим да работим, макар и по-малко, на ишлеме, защото то ни дава връзка с чуждите производители и тяхното ноу-хау и опит. Тази връзка е много важна за нас и не искаме да я губим. Чрез нея имаме възможност да посещаваме различни производствени предприятия, да се учим от тях, да сме в кухнята на индустрията. От друга страна, ние също предлагаме нашия опит и развито ноу-хау на партньорите си, които има много какво да научат от нас. В момента дори разработваме ноу-хау за четири големи чужди компании.
Направихме много големи инвестиции в развитието на техниките, обучения и повишаване на квалификацията на екипа си. Служителите ни - от дизайнери до компютърни специалисти, посещават абсолютно всички значими изложения в Европа. Ръководителите на производството и работниците на определени процеси посещават ежегодно специализации и обучения в чужди предприятия. Ние не искахме да се спираме само на ишлемето, а искахме да започнем сами да произвеждаме хубави, качествени и луксозни дрехи.
Вече имаме много добър екип в компанията и смятам, че го постигаме. Разполагаме с добре изградена компютърна система, благодарение на която оптимизираме и управляваме производството си. Но техниката сама по себе си не е достатъчна, за да се постигне успех. Всичко зависи от екипа и затова ние правим толкова много усилия и инвестиции да го развиваме. Имаме и специално звено от служители, чиято роля е да внедрява нововъведения и новите техники в производството.
Всичко ново, което се появява на пазара като техника или начини на шиене и изработка, се внедрява веднага в тази експериментална група, а на по-късен етап се прилага в производството. За съжаление много от другите български фирми в бранша, след като получиха големи поръчки на ишлеме, спряха с развитието си и сега ще имат големи трудности да оцелеят на пазара.
Защо решихте да се насочите към производството на скъпи и луксозни облекла?
- Първите години, когато шиехме костюми, изпълнихме поръчка за едно от министерствата. Когато се събраха на среща при министъра, четирима от служителите бяха с еднакви костюми. Оттогава си поставихме целта да не допуснем това да се повтори и да правим съвсем малки и ограничени серии от по най-много пет броя. Костюмите, които произвеждаме от скъпите платове, се изработват само в една бройка.
Смятам, че нашият път на развитие е правилният и вече започваме да виждаме резултатите от огромните капиталовложения, които направихме, особено в последните 4 години. Дрехите ни се търсят не само в България, но и навън. За голямо наше постижение считам добрите партньорства, които установихме с големите европейски производители на платове. Това са много скъпи материали и не всеки може да си позволи и да получи разрешението им да работи с тях. На първо място, ние трябваше да докажем, че сме добра и надеждна фирма. Преминахме през много сериозни и стриктни проверки, за да се убедят, че производството ни е на ниво и облеклата са качествени.
Проверяваха на каква цена, в какви магазини и на кого се продават. И сега партньорите ни от ''Зеня'' искат на всеки 6 месеца да им пращаме по един костюм, за да видят как е ушит, какво е качеството и т.н. От ''Дормел'' постоянно идват, за да проверят как се съхраняват платовете, къде се продават, как се шият и т.н.
Това са едни от най-добрите платове в света и самите фабрики, които ги произвеждат, контролират много строго целия процес, което е допълнителен стимул за нас непрекъснато да се доказваме и да следваме най-високо качество на изработката. Това е и допълнителна гаранция за клиентите ни, че при нас винаги ще намерят качествени и модни облекла. Засега няма друга компания в България, която да има разрешението да работи с тези платове.
Как се справяте с проблема, от който цялата индустрия страда в момента - липсата на кадри?
- Решението е в обучението на всички нива. Освен това повишената квалификация и умения водят и до повишаване на заплатите и при нас те са сред най-високите за бранша. Освен това се стараем да осигуряваме и възможности за развитие с изпращането на служителите си на различни обучения и специализации извън страната. Така успяваме да ги задържаме и намаляваме текучеството.
Какви са плановете ви за бъдещо развитие?
- Сега подготвяме преструктуриране на дейността си, като целта ни е да се фокусираме повече върху производството на собствената си продукция. В момента делът й в общото ни производство е около 10%. Целта ни е до 2 години той да стане 70%, а само 30% да са ишлеме. Стремим се да стъпим сами на краката си със собственото си производство. Планираме да възстановим и производството на бутични дамски костюми. Те ще носят марката "Карло Кадео". При производството ще използваме също само висококачествени скъпи платове от Италия. Първата ни дамска колекция е планирана за лятото на 2008 г.
Какъв е капацитетът на производство в момента?
- В момента произвеждаме 1100 мъжки костюма, 200 дамски и 200 ризи на ден. След като се преструктурираме, бройките ще се намалят, но за сметка на това ще наблегнем на качеството на ръчната изработка и на тези дрехи, за които е необходимо повече време за изработка. Дори вече има интерес от страна на много големи световни марки да ни възлагат поръчки, да шием дрехи за тях по този традиционен италиански начин. Все още обаче водим преговори и е рано да обявя имената им. Става дума за много малки серии и за единични бройки с цена от 3000 евро за костюм. Те се продават само в чужбина засега.
С какви предизвикателства се сблъсквате?
- Основното ни предизвикателство е да не спираме да се учим и да следваме и да създаваме тенденциите. В момента най-голямото ни предизвикателство е да внедрим технологиите, свързани с италианския метод на работа при изработката на традиционни италиански костюми. При него около една трета от работата се извършва на ръка. Затова вече много от шивачките ни оставиха машините и сега се учат наново да работят с напръстник, както е било преди 50 години. Именно това е и нашето конкурентно предимство.