Браншовици искат лимит на горивото за турски превозвачи
Турските превозвачи да не могат да преминат пред България с повече от 500 литра гориво в резервоарите, каквото ограничение има за българските транспортни компания в южната съседка. Това са поискали Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюзът на обединенията за автомобилен транспорт (СОАТ) от транспортното министерство и Агенция "Митници", съобщи зам. транспортният министър Георги Петърнейчев.
В момента, ако превозвачите имат повече от разрешените количества горива, заплащат допълнителна такса. За да бъде въведено изискването и за турските компании, това трябва да бъде записано в новата спогодба за автомобилни превози, обясни той. Транспортното министерство започва разговори по подготовката й през май тази година. Спогодбата пък от 1977 г., по силата на която от юли бяха въведени разрешителните за извършване на превози между двете страни, все още не е публикувана в Държавен вестник. Действащата беше денонсирана по искане на българската страна.
Според експертите на транспортното министерство Агенция "Митници" също отказва да въведе мярката. В момента българските компании са неконкурентоспобни, коментира зам.-председателят на СОАТ Красимир Лалов. Той обясни, че честа практика е камионите от южната ни съседка, преминавайки през България, да зареждат гориво на безмитните бензиностанции. Според члена на управителния съвет на БАСАТ Димитър Николов по проблемите на превозите с Турция няма сериозно придвижване, но транспортното министерство е демонстрирало желание да работи по исканията на българските компании. Той припомни предложението на организацията да се въведе допълнителна пътна такса за чуждите превозвачи, които преминават през България, каквато вече има в Унгария.
Превозвачите искат още да бъде решен и проблемът с визите за шофьорите. В момента те могат да останат в Турция при 6-месечни визи само 90 дни. Самата процедура по издаването им пък се оказва тромава и отнема време. Транспортното министерство е обещало, че ще потърси съдействието на външно министерство по проблема. Според СОАТ транспортното министерство трябва да разреши автовози, с които се осъществяват превози в страната, да са дълги 20 метра вместо сегашните 18 метра. По-голямата дължина на автовозите е свързана с пускането на пазара на нови модели и издаденото вече разрешение за движението им в Германия. Експертите на транспортното министерство обаче опонираха, че сегашните параметри отговарят на европейските изисквания и корекция засега не се налага.