Електронната фактура вече е достъпна в България

Електронната фактура е най-новата услуга на "Банксервиз", която дружеството представи официално вчера. Услугата се предлага за пръв път в България, а в Европа и света е позната от 2005 г. Услугата е само от три месеца на българския пазар, а "Банксервиз" вече обработва по 10 хил. фактури на месец, каза пред журналисти главният изпълнителен директор на компанията Александър Цинцарски. Неин клиент е "Райфайзен лизинг", която е изчислила, че употребата на електронния формат на документа й пести по 100 лева на година. Електронно фактуриране вече ползва и куриерската компания TNT, която оперира с хиляди документи на месец.
Електронните фактури през системата eFaktura.bg отговарят на изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис, Закона за счетоводството и Закона за ДДС. Гарант за автентичността им е използването на универсален електронен подпис. Електронната фактура не се различава като съдържание от хартиената и носи всички нейни реквизити, но за разлика от нея се попълва и препраща във формат, подходящ за съхранение и предаване на данни в интернет. Услугата е достъпна в интернет, но не през общодостъпен сайт, а от сървъра на посредника "Банксервиз". Достъпът е възможен след подписване на договор, обясни Цинцарски.
Трима са участниците в системата за електронно фактуриране - издател, получател и консолидатор ("Банксервиз"). Компанията издател попълва фактурата на компютър и я изпраща към системата на "Банксервиз", която я пренасочва към фирмата получател. Издателят я подписва с електронен подпис. Средната цена на обработката на една електронна фактура е 30 ст. Цената зависи от големината на файла, съпровождащите документи, както и от това какъв брой фактури обичайно генерира клиентът. Цената й може да се поеме само от издателя, от получателя или двамата да поделят разходите за нея.
Електронната фактура намалява до 80% себестойността на хартиения документ, скъсява цикъла поръчка - фактуриране - плащане, не носи риск от загуба на данни, посочи Любомир Цеков, изпълнителен директор на "Банксервиз", някои от предимствата на услугата. Атрактивна опция и за двете страни е електронният архив, който посредникът създава и пази.
Електронното фактуриране е напълно допустимо за България, каза и председателят на Националната агенция по приходите Мария Мургина и уточни, че тя трябва да има всички реквизити, свързани със закона за ДДС, да отговаря на Закона за счетоводството и да е подписана с е-подпис.
От "Банксервиз" очакват, че основни потребители на услугата ще бъдат корпоративните клиенти, особено лизингови компании и хипермаркети. Включването на една компания в системата eFaktura.bg е оправдано само ако попълва над 500 фактури, обясни Цинцарски.