Японската банка отпуска пари за контейнерни терминали

Японската банка отпуска пари за контейнерни терминали

Терминали за контейнерни превози ще бъдат изградени във Варна и Бургас със заеми от Японската банка за международно сътрудничеството, като договорите за тях ще бъдат подписани през март следващата година. Това съобщи зам.-министърът на транспорта Георги Петърнейчев на конференция за развитието на интермодалните превози. Той обясни, че за финансирането вече има и одобрението на Министерския съвет. Очаква се банката да отпусне заем от 100 млн. долара. За да се пристъпи към изграждането на терминалите във Варна и Бургас, трябва да бъде утвърден генералният план за развитието на пристанище Варна, да се направи екологична оценка, както и да се пристъпи към опубличаване на земята. В момента контейнерните превози на пристанище Варна- изток се извършват на временна площадка, обявена за такава от 1971 г. Липсват дълбочини и съвременни контейнеровози и възможност за удълбочаване. Петърнейчев посочи, че преобладаващата част са контейнерните превози през България. В момента те се осъществяват чрез контейнерен влак от Солун чрез ро-ро превози, които се реализират през двете пристанища. След 12 години може да се очаква двукратно увеличение на контейнерните превози, каза генералният директор на Международния съюз на компаниите за комбиниран транспорт Руди Кол. За десет години ръстът при комбинираните превози е 48%, а при пътните - 37.9%.
През 2008 г. ще започне строежът на интермодалния терминал на гара "Подуяне". Вече е готов идейният проект за него и в момента се съгласува със Столичната община. Стойността на проекта е 29 млн. евро и се финансира по оперативна програма "Транспорт" с 16 млн. евро. Предвижда се изграждането и на втори етап от терминала. Засега не е ясно дали той след изграждане ще бъде даден за експлоатация на оператор. В стратегията за развитие на инфраструктурата на правителството до 2013 г. е посочено, че интермодални терминали може да бъдат построени в Русе и Пловдив. Според Георги Петърнейчев интересът на компаниите към реализация на проекти по програмата за интермодални превози "Марко Поло" е голям. От транспортното министерство твърдят, че нямат информация колко компании са успели да спечелят с проекти пари от първия етап на програмата. Програмата се осъществява на два етапа, но заради неплатен членски внос през миналата година България бе на път да изпусне 100 млн. евро. Вторият етап на програмата е с бюджет 400 млн. евро и за периода до 2013 г.