Карим Хабра: Ще удвоим инвестициите си в България

Американската компания "Дженерал eлектрик риъл естейт" (GE Real Estate Central and Eastern Europe) разширява присъствието си на българския пазар. След като през последните две години придоби два търговски центъра в София и Пловдив, сега насочва вниманието си към офис площите и логистиката. За новите проекти на един от лидерите в сферата на имотите в Централна и Източна Европа разговаряме с управляващия директор Карим Хабра.
По какъв повод отново сте в България? Има ли нови придобивки в портфолиото на GE Real Estate Central and Eastern Europe у нас?
- Тук съм заради участието ни в проекта "София еърпорт център" на друга американска компания - "Тишман". Направихме джойнт венчър. Участието ни е разделено 50 на 50. Цялостната инвестиция в проекта възлиза на 250 млн. евро и включва от покупката на земята, през проектирането до окончателното строителство на обекта. Предвижда се бизнес центърът да бъде готов през 2011 г., като първата му фаза на изграждане трябва да приключи до края на следващата година. Общата му застроена площ е 180 хил. кв.м, от които около 100 хил. кв.м са офиси от най-висок клас, а останалите са логистични площи. Бизнес паркът се намира на стратегическо място на 300 метра от новото летище.
"Тишман" ли ви предложи да станете партньори в този проект?
- Да, те ни избраха за партньори, защото вече имаме известен опит на българския пазар. Преди две години придобихме "Мол София", а сега и "Мол Пловдив". Ние сме се доказали като инвеститори в България и в Източна Европа. Затова "Тишман" ни имат доверие. Смятам, че комбинацията между двете компании ще бъде успешна за съвместния ни проект. В този смисъл ние сме естествен партньор за "Тишман", още повече че в САЩ имаме съвместен опит при изграждането на офис сгради.
На колко възлизат сделките за двата мола, които придобихте в България?
- "Мол София" купихме за 85 млн. евро. Що се отнася до сделката за "Мол Пловдив", тя все още не е финализирана и окончателната й цена ще зависи от броя на сключените договори с наематели. При всички случаи обаче сделката ще бъде между 90 и 100 млн. евро. За наше щастие "Мол София" се представя изключително добре. Това е най-добрият търговски център не само в София, но и в България. Има наематели, които искат да влязат в центъра сега, но за тяхно нещастие всички търговски площи са заети изцяло. Що се отнася до офисите, в момента има голямо търсене и през следващите шест месеца очакваме и те да бъдат наети на 100%. "Мол София" отвори врати през юни 2006 г. и вече работи повече от година, така че имаме определена измеримост на резултатите. За последните три-четири месеца оборотът се е покачил. Мястото придобива все по-голяма популярност. Приходите от наеми значително са се повишили.
Имате ли планове да работите и по други проекти с "Куинлан" (Quinlan Private), с които купихте двата мола у нас?
- Имаме намерение да работим по няколко проекта, основно за търговски центрове. Намеренията ни са да присъстваме и в други големи градове. В момента сме в процес на преговори. По тази причина не бих желал да разкривам за кои проекти става въпрос, но не е трудно да се досетите, защото те са в най-големите градове у вас.
Означава ли това, че са във Варна и Бургас? Оглеждате ли се и към покупка на втори търговски център в София?
- Мислили сме за възможността за покупка на втори мол в София, но за момента няма нищо конкретно. Фактът, че сме купили "Мол София", не означава, че сме спрели да търсим друг подходящ проект за придобиване. За нас София е град от съществено значение и искаме да продължим да разширяваме дейността си. На този етап целта ни е да навлезем поне в четири-пет големи града, като търсим потенциални инвеститори за тях.
Освен това имаме намерение да инвестираме и в жилищни проекти. В Полша и Чехия имаме реализирани над 30 такива обекти. В Полша работим с два местни партньора, като едната от компаниите преди две седмици беше листвана на борсата във Варшава. В Чехия също работим с местна компания. Този модел ще използваме и в България.
Какво показва анализа на GE Real Estate за българския пазар? Няма ли опасност да се пренасити с търговски центрове?
- Винаги има риск в един момент да се получи твърде голямо предлагане. Ние обаче сме достатъчно опитни, за да купуваме само добри и печеливши проекти. Затова правим задължително изчерпателен анализ за всеки проект, с който се захващаме, преди да го купим. Обръщаме внимание на качеството на обекта, местоположението му, изследваме конкуренцията. Когато стъпваме на ново място, много внимателно проучваме пазара. Към този момент няма пренасищане на пазара на търговски площи в големите градове като София, Пловдив, Варна, Бургас и други. Напротив наблюдава се потребност от молове.
Цените на търговските площи в България достигнаха ли тези в Централна и Източна Европа?
- До голяма степен да. Цените са почти същите.
В следващите няколко години какви средства ще инвестирате у нас?
- Нямаме предварително заложени суми, защото не работим по този начин. Може да инвестираме и малко, и много. Компанията е много гъвкава. Всичко зависи от пазара и от възможността бързо да се реагира. Не виждам смисъл да се инвестира в търговски центрове, ако не се предлагат добри проекти. Общо активите на трите проекта, в които ние участваме наполовина, възлизат на 400 млн. евро. Това означава, че притежаваме активи на стойност над 210 млн. евро. Не виждам причина да не ги удвоим, ако намерим достатъчно качествени проекти в България.
Какви са плановете ви за инвестиции в региона?
- Много сме активни и в Румъния. Имаме сделки с местния инвеститор "Хелиос - Финикс" (Helios-Phoenix) за построяването на седем търговски парка в цялата страна. Инвестицията възлиза на 175 млн. евро. Румъния, както и България, е пазар, който представлява интерес за нас през следващите две години. Това са пазари с голям потенциал, особено след като двете страни станаха членки на Европейския съюз. Освен в тях инвестираме и в Турция. Имаме дял в турска компания за развитие, която изгражда търговски центрове, офисни и жилищни площи. Имаме офис в Истанбул. Фокусирали сме развитието си върху Източна Европа.
Как взехте да решението да инвестирате в България?
- Причината да се насочим към Централна и Източна Европа беше стратегията ни да инвестираме в страни, които предстои да станат членове на Европейския съюз. Така през 2000 г. започнахме с Полша и Чехия, защото знаехме, че в един момент те ще станат част от ЕС. Поради същата причина започнахме инвестиционната си кампания в България и Румъния. Първата ни инвестиция в България е през 2005 г. в "Мол София". Освен това у вас се наблюдава и един доста добър ръст на цените на имотите. След изчерпателен анализ установихме, че България и Румъния са силни пазари, защото страните не са толкова добре развити и ние бихме били полезни.
Общо сме инвестирали в осем страни в региона. Имаме офиси във Варшава, Прага и Истанбул. Стратегията ни по отношение на Централна и Източна Европа е глобална и затова сме тук. Ние сме сред първите три най-големи инвеститора в региона. Имаме активи на стойност 3 млрд. долара, което е около 2.5 млрд. евро.
Има ли опасност имотната криза, която обхвана САЩ, да се прехвърли и в Централна и Източна Европа?
- Перспективите за растеж в Централна и Източна Европа са много сериозни. Все още инвеститорите имат интерес да влагат пари. Наистина наблюдава се спад на инвестициите заради кризата в САЩ. Сега няма да има толкова сериозни инвестиции, каквито имаше през последните години. Важното за нашата компания е, че балансът ни е много добър и освен общите инвестиции влагаме и собствен капитал. Това води до добри резултати, балансът ни е стабилен и сериозен. Фактът, че може да инвестираме собствени средства в проектите, за нас разкрива нови възможности.