Българска холдингова компания

Код: BHC
Визитка
Адрес: София, ул. "Незабравка" №25, "Парк-хотел Москва", ет. 1
Дейност: Придобиване, управление, оценка и продажба на участия в други дружества и финансиране на своите дъщерни дружества.
Контакти: 02/ 971 23 91
Последен счетоводен отчет: 29 октомври, неконсолидиран отчет за деветмесечието
Основен капитал: 6583803 млн. лв.
Директор за връзка с инвеститорите: Красимира Динева
Изпълнителен директор: Пирин Атанасов
-----------------
"Българска холдингова компания" (БХК) е правоприемник на "Българо-холандски приватизационен фонд" и беше сред най-големите приватизационни фондове по време на масовата приватизация. Като бивш приватизационен фонд акционерната структура е силно раздробена.
В момента основната инвестиция на холдинга се състои от 59.17% в един от най-големите хотели в София - "Парк-хотел Москва". По тази причина туризмът държи основен дял в портфолиото на холдинга, макар че той намали дела си в хотела преди две години, когато притежаваше близо 99%. Хотелът има нужда да продължи модернизацията си, което ръководството на холдинга обмисля, за да го превърне в конкурентен на останалите изникнали хотели в столицата. Освен това БХК притежава и СПА комплекс в Хисар - "Аугуста".
Холдингът притежава още около 11% в "Полимери", макар че и там намали дела си спрямо миналата година, когато към края на юни притежава около 16%. В портфейла на БХК влизат и инвестиции в текстилния сектор и търговията на едро. Той включва още и 25% от инвестиционния посредник "София инвест брокериж".
Последната година холдингът увеличава експозицията си в дялове на взаимни фондове, като към края на деветмесечието има участие в трите фонда на "Стандарт инвестмънт" и рисковия и балансирания фонд на "ДСК управление на активи", но е продал дела си в "Елана еврофонд". БХК има и миноритарно участие в "Инкомс телеком холдинг", свързван с варненския завод "Вамо", който наскоро беше отписан от борсата.
Финансовите показатели на холдинга през годините са стабилни и зависят изцяло от портфейлните му участия, което е нормално за един ходлинг. За полугодието консолидираните резултати бележат значителен ръст. Нетната печалба се увеличава с повече от десет пъти до 11.4 млн. лв., като това се дължи най-вече на 9.2 млн. лв. от перото "Дял от загубата на асоциирани и съвместни предприятия".
Борсовата търговия с акциите на БХК е сравнително ликвидна, но като цяло обемите, които се търгуват от компанията, са сравнително ниски. Книжата на дружеството удвоиха цената си за последната една година, но най-значителният ръст се наблюдава през септември тази година, когато на пазара поскъпнаха почти всички компании. В началото на всеобщия ръст акциите се движеха на цени от 4 лв., след което поскъпнаха до нива над 8 лв. При корекционното движение последния месец на борсата те се върнаха на нива от 6 лв. за акция.
---------------
40. 227 млн. лв. пазарна капитализация
2.67 лв. минимална цена за последните 52 седмици
8.44 лв. максимална цена за последните 52 седмици
6.11 лв. средна цена към 16 ноември
--------
Брой сделки за последните 3 месеца 2193
Изтъргуван обем акции за 16 ноември 35
Изтъргуван обем за последните 3 месеца 422 290
SWOT анализ
Плюсове
Атрактивни активи в портфейла
Инвестиции в перспективни сектори
Минуси
Закъсняло развитие на атрактивните дъщерни дружества
Липса на дивидентна политика
Възможности
Използване на възможностите на капиталовия пазар за финансиране на компаниите от портфейла си
Модернизация на дружествата от туристическия сектор
Опасности
Увеличаване на зависимостта от капиталовия пазар чрез големите експозиции във взаимни фондове
------------------
Развигор Христов, инвестиционен консултант, "КД Секюритис"
"Българска холдингова компания" е правоприемник на бившия "Българо-холандски приватизационен фонд". В портфейла на холдинга най-атрактивното от дъщерните дружества е "Парк хотел Москва", където има почти 60% участие. Разположението на хотела е много добро - в близост до Борисовата градина, и разполага с 354 стаи. Общо погледнато в момента портфейлът на холдинга включва добри дружества - 8 дъщерни и 3 асоциирани. Интересни изглеждат и инвестициите на "Българска холдингова компания" в дялове от договорни фондове. За разлика от други бивши приватизационни фондове дружеството няма политика на разпределение на дивиденти. По принцип "Българска холдингова компания" не е особено ликвидна позиция и е малко извън полезрението на инвеститорите. За това спомага и липсата на корпоративен уебсайт, което само по себе си показва желанието на мажоритарния собственик към привличането на инвеститори.
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт"
Резултатите на "Българска холдингова компания" са следствие на операции с инвестиционния портфейл на холдинга и не толкова на оперативни резултати. През годините компанията продаде част от бизнеса си, като намалението на дела в "Парк хотел Москва" все още носи горчив привкус на миноритарните акционери. Холдингът разполага с пакети от множество компании, което не носи желания ефект, поне за това говорят оперативните резултати. С оглед на това вероятно по-добра е стратегията за продажба на компании от холдинга с атрактивни имоти в тях, стига това да става на пазарна цена и резултатите от тези операции счетоводно да бъдат отразявани справедливо. Единични продажби на активи биха повишили резултатите еднократно, но не може да се залага на дългосрочен ръст, ако мениджърите на холдинга не променят фундаментално концепцията си за управление. От отчитаните резултати могат да се направят изводите, че холдингът вероятно е по-ценен на база активите, които притежава, но не разполага с ефективен бизнес модел. Трудно може да се направи допускане какви активи стоят зад непубличните компании от портфейла на групата.