Нискоразходната "Уиз ер" започва и вътрешни полети
За пръв път от 2008 г. ще се появи конкуренция между авиопревозвачите на вътрешния пазар в България. Унгарската нискоразходна компания "Уиз ер" във вторник съобщи, че от 12 юли започва полети от София до Варна четири пъти седмично. От авиопревозвача обявиха цена на билета от 9.99 евро с таксите, ако се закупи поне три месеца преди конкретния полет. Цената е около десет пъти по-ниска от тарифата на "Хемус ер" до морето, която сега единствена обслужва самолетните линии до Варна и Бургас. Пътническите превози на БДЖ и автобусните билети също са по-скъпи от най-ниската цена на унгарския превозвач.
От 2008 г. унгарската компания увеличава и външните дестинации, по които ще лети от София. В тях ще се включат полети до Барселона, Лондон, Милано, Валенсия, Измир. Полетите ще се осъществяват с самолет "Ербъс 320", като компанията увеличава с още една машините, с които лети от базата в София.
Част от тези външни линии в момента се обслужват от "България ер".
Останалите нискоразходни превозвачи все още не са обявили планове за вътрешни полети в България. Днес германската компания "Джърман уингс" ще обяви плановете си за България, които включват 5-6 нови външни дестинации. "Скай Юръп" все още не е готова с окончателните си планове, коментира маркетинговият й директор Красимир Танев. По думите му компанията, която развива бизнес пътувания от България, на този етап няма интерес към вътрешни полети.
Стъпването на "Уиз ер" на вътрешния пазар и част от новите външни дестинации ще засегнат позициите на "Хемус ер" и "България ер", собственост на варненската икономическа група ТИМ. В момента двупосочният билет на "Хемус ер" до Варна е 281 лв. Хората ще имат възможност за избор, ние им предлагаме услуга на добра цена, коментира прокуристът на "България ер" Димитър Павлов. По думите му въпреки конкуренцията компаниите очакват догодина да увеличат пазарния си дял и планират нови дестинации и повече полети. Павлов не коментира дали полетите на "България ер" до Барселона, които в момента са четири пъти седмично, ще бъдат увеличени. Освен "Уиз ер" испанският превозвач "Клик" обяви, че също планира да лети от София до Барселона и вече предлага билети за тази дестинация.
Автобусните превозвачи, които вече изпитват ударите на конкуренцията на евтините авиокомпании, засега не очакват съществен отлив на пътници. "Цената на двупосочния билет София - Варна е 48 лв., за нашите автобуси има постоянно пътници, които пътуват три- четири пъти седмично и не могат да си позволят ползването на самолет", коментира Слав Монов от "Биомед". Той очаква единични клиенти да се откажат от автобусния превоз в полза на по-евтиния самолетен превоз. Монов, както и изпълнителният директор на "Юнион Ивкони" Иво Константинов не се притесняват и от конкуренцията по международните линии. Според Монов автобусът се предпочита основно от работници в чужбина, които трябва да плащат свръхбагаж в самолетите. Клиентите са ни различни, твърди и Иво Константинов.
Цената на билета на БДЖ до морето в момента е 21.90 лв. в едната посока. Компанията обаче се готви да увеличи с около 10% тарифите за дългите дестинации от догодина заради по-високите цени на тока и горивата. Над 55% от пътуванията са на студенти, ученици, пенсионери и работници, коментира директорът на "Пътнически превози" Петко Петков. Вагоните са на повече от 20-25 години, най-високата скорост, която се развива, е 60 километра в час.
Според главния изпълнителен директор на "Уиз ер" Йозеф Варади обслужването на линията София - Варна ще затвърди лидерските позиции на компанията сред евтините авиопревозвачи в България.
Авиокомпанията започва да продава билети по новите си направления, включително и до Варна, след седмица. Средната цена на еднопосочния билет до Варна ще е 60-80 лв., ако бъде купен преди полета, уточни той. Пътниците ще плащат допълнителна такса, ако имат багаж или пътуват с бебе. Само за ръчен багаж няма да се доплаща. За останалите нови европейски дестинации на "Уиз ер" цените ще започват от 30 евро и ще достигнат средно 60 - 80 евро.
Превозвачът очаква пътниците от България да нараснат от 156 хил. през тази година до 1 млн. към 2010 г. В момента по данни на компанията тя притежава около 35% пазарен дял сред нискотарифните компании в страната.