Пламен Митев: Работодателите трябва все повече да залагат на човешкия фактор

"Аристон С" е компания за производство на висококачествена дамска мода. Създадена е през 1991 г. и развива две марки - Ariston S и AS. Целевата група на първата са жени над 25 години, които искат да оформят свой индивидуален стил и начин на живот, а AS е за девойките и жените между 18 и 40.
С какво се промени политиката на компанията от гледна точка на приключващата първа година на България в Европейския съюз?
- Предвид това, че България е в Европейския съюз (ЕС), се създаде възможност да излезем на нови пазари, на които не сме присъствали досега. Продаваме в Германия, Холандия, Франция, Полша, Кипър, Румъния. От гледна точка развитието на търговската ни марка влизането ни в ЕС е положително.
Каква предварителна подготовка беше необходима на фирмата преди 1 януари?
- Предварително се запознахме с пазара във всяка от тези държави и предвид това, че пазарните закони във всяка страна са различни, с различни търговски марки, които присъстват във всяка от тях, за нас не е тайна, че този пазар е изключително труден.
В Европейския съюз съществуват търговски марки, които са от 50-60 години на пазара и вече голяма част от потребителите са ги припознали като свои собствени. За нас е трудно като нова компания, навлизаща тепърва на този пазар, да започне да разчита потребителите да разпознаят нашите марки. В тази връзка за нас бе необходим период от близо година да проучим пазара на тези държави, да създадем правилни ориентири спрямо крайния потребител в тях, да проучим кои са конкурентните марки, с които ще се сблъскаме, да открием ценовия сегмент, в който се намира нашият продукт спрямо всички останали, за да можем да създадем тези правилни пазарни ориентири.
Впоследствие набрахме смелост да влезем на тези пазари. За нас измина една успешна година предвид това, че освен развитието на търговските ни марки на вътрешния пазар успяхме да достигнем и до значителен брой потребители в държавите от ЕС. Това ни даде 300% ръст на продажбите. Това е изключително добър резултат и се надяваме във времето с инвестиции, които влагаме в момента във всяка държава под формата на PR, търговски обекти, изложения, времето да се възвръщат.
Целта е да развием една компания със собствени търговски марки на международния пазар, за да дадем съответно и на повече хора у нас възможност да работят за голяма българска фирма, а не за чужда. За нас това е приоритет - хората в града ни да припознаят в наше лице работодател, който предлага добри условия на труд и възнаграждение, дава сигурност не в днешния, а в утрешния ден, сериозна фирма, в която да работят и да се развиват.
На какъв принцип разкривате в чужбина търговските обекти, в които представяте марката си?
- Не е тайна, че е изключително трудно да развиваш единствено и само свои търговски обекти заради това, че се изискват огромни инвестиции и намиране на подходящите хора, които в чужда държава да развиват твоята търговска дейност. Затова за нас в момента са подходящи и реализуеми двата начина. Даваме на франчайз на търговци и търговски компании, на които със специален договор делегираме правата за продажба и разпространение на търговската марка за съответния град и държава. Вторият начин е откриването на наши собствени търговски обекти. Важно е да не изпускаме всяка възможност за развитие и популяризация на марката. Това става чрез вече създали се успешни търговски компании, които с течение на времето са набрали своя собствена клиентела от крайни потребители, която съхраняват и използват във времето. Това за нас са успешни партньори, с които бихме могли да работим в бъдеще.
Каква е тенденцията на българския пазар през тази година?
- След влизането ни в ЕС много търговски марки, които не бяха на българския пазар и тепърва навлизат в него, оцениха страната ни като добро място за инвестиции. Затова и конкуренцията стана толкова голяма, колкото и в Европа. За последните година навлязоха десетки търговски марки, които преди това не присъстваха. От една страна, за нас това е добре. Повечето от фирмите се оплакват от голямата конкуренция и прекалено голям брой търговски марки, което би преразпределило пазара в съвсем друго съотношение. Ние обаче сме компания, която не се страхува от конкуренция, нека конкурентите се страхуват от нас. Това ни мотивира и ни дава сили да работим още по-успешно. Разбира се, следим какво прави конкуренцията, анализираме състоянието на пазара, но, общо взето, приоритет е да гледаме какво правим в собствената си къща. Гаранция за качеството на нашите продукти е това, че от години работим с партньори като Escada, Basler, Frankenwalder, Tribal.Това са световноизвестни компании, които са гарант за качеството на продукта. Опитът, който сме трупали с години с тези фирми в момента, е гаранция за качеството на нашия продукт - търговските марки, които предлагаме на пазара.
Планирате ли разширяване на производството?
- Пред нас вече е поставен този проблем на дневен ред. Развитието на търговските ни марки и изключително добрите резултати, които постигнахме през последната година, неминуемо доведе до нуждата от това - разширяване на производството и назначаване на нови хора.
Членувате в регионалната браншова организация на производителите в леката промишленост. Как си взаимодействат фирмите в нея?
- По-голяма част от членовете й работят на ишлеме, не развиват собствена търговска марка. Работят за чужди компании и рано или късно негативният резултат от тази дейност ще се прояви предвид това, че в България това производство ще продължи още няколко години. Стандартите у нас още не са това, което желаем, и заплащането не е толкова високо - все още голяма част от фирмите си позволяват да шият на тези ценови нива, които се предлагат от чуждите партньори. Повечето хора оценяват, че работата на ишлеме ще приключи след 5-6 години. Аз лично смятам, че до две години ще има фирми, които няма да могат да продължат дейността си. До 3-4, максимум 5 години за мен този сектор, който дълги години даваше работа на много хора, ще преустанови дейност.
В самата браншова организация сме партньори, помагаме си с машини, даваме работа на тези, които нямат възможност. Нашата цел е да запазим тези фирми с наш продукт, тъй като неминуемо ще се случи ситуацията с работещите на ишлеме. Искаме с годините повече хора да се запазят в отрасъла заради това, че те са се изградили като професионалисти в определена сфера и ще е много жалко, ако един такъв човек тепърва трябва да се преквалифицира и на 40-50 години да започне живота си в област, в която не е професионалист. За да успее на пазара на труда, той тепърва трябва да трупа опит.
Преди време се говореше за липса на квалифицирани кадри в шивашкия бранш...
- Този проблем е във всички браншове. Контактуваме с много хора във всички отрасли, навсякъде се оплакват от липса на кадри. Имайки предвид, че много трудно се намират кадри, ако не можем да намерим подходящите кадри, се насочваме към работещи във фирмата ни, познавайки хората с качества, залагаме на тях, обучаваме ги и ги развиваме. Освен външни правим и вътрешнофирмени обучения. Целта е да развием качествата и потенциала на хората, да ги формираме като професионалисти, които впоследствие да използваме за по-високи позиции, за да могат да им се делегират права.
В България в момента пазарът на труда е много свит. Инвестиции и чужди фирми навлязоха в страната. Всяка една от тях изисква служители, за да започне дейността си. Оттам дойде значителното намаляване на безработицата. Моето мнение е, че оттук нататък всеки работодател, който иска да запази качеството, което предлага на пазара, както и развитието си, трябва изключително много да залага на човешкия фактор. За нашата фирма това беше приоритет много отдавна и затова тя не само се е запазила, но и се е развила в такива мащаби. Според мен все повече фирми ще трябва да се съобразяват с това, че трябва да осигуряват все по-добри условия на работа и заплащане, за да могат да задържат кадрите си.
Има ли изявена тенденция в момента за сливане на предприятия от шивашката промишленост в Русе?
- Сигурен съм, че това ще се случи скоро, ако не сливане, то изкупуване на предприятия.
Какви нормативни и законодателни промени са необходими за подпомагане на работата ви?
- Бизнесът се интересува от данъчни облекчения. Всяка уважаваща себе си фирма, която е значителен фактор не само в региона и страната, би желала да има по-големи данъчни облекчения. Оттам нататък чисто административните процедури, които често забавят фирмени инвестиции, смятам, че не са от полза.