Изби около Пловдив заложиха на винения туризъм

Изби около Пловдив заложиха на винения туризъм

Между 80 и 100 малки винарски изби се строят в Пловдивски регион, а в момента съществуват 46
Между 80 и 100 малки винарски изби се строят в Пловдивски регион, а в момента съществуват 46
Нова пазарна ниша - виненият туризъм, напористо си разчиства място в Пловдивския регион и вече започва да променя бита и манталитета на доста лозарски селища около областния град. Една от първите в този бизнес - "Вила Винифера" в Брестовица, подхваща този бизнес още през 2000 г. Сега собственичката Росица Кичукова без колебание казва, че винените туристи, които посреща нейната изба, са се увеличили със 100% за 7 години.
В началото към този вид туризъм интерес са проявявали само чужденци. Миналата година не е изключение. Най-много са били гостите на избата от Испания, Италия, традиционно много от Русия. Но 2007 г. Брестовица е била огласявана и от китайска реч - не по-малко от 200 души са дошли да дегустират български вина. За първи път през миналата година се забелязва още една нова тенденция - все повече българи посещават по заявка винарските изби в района. Напоследък имаме и индивидуални посетители, както и самоорганизирали се малки групички от 10-15 българи, разказва за новата тенденция собственичката на "Вила Винифера".
Дегустациите се правят по предварителна заявка и включват три, пет, седем или девет вида вина. Към тях задължително има 2-3 вида сирене и бял хляб. Но хората, особено чужденците, не идват само заради дегустациите. На тях са им интересни и местните обичаи и ритуали. Вече на доста места извън България знаят за Трифон Зарезан и тогава е нещо обичайно през една изба на ден да минават по 100-150 и повече туристи.
Около 15 души във "Вила Винифера" се занимават само с винения туризъм. Освен това имаме обучени млади хора, които работят на повикване при по-големи групи или пък при промоции, казва Кичукова.
С успех в тази сравнително нова за България дейност могат да се похвалят и други изби в Пловдивска област - "Тодороф" също в Брестовица, "Старосел", "Загрей" в Поповица, избата в Искра, както и "Беса Валей" на граф Стефан Найперг в пазарджишкото село Огняново. Всички тях регионалната лозаро-винарска камара "Тракия" окачествява като малки гиганти, които умеят добре да рекламират продукта си и да печелят от това.
Между 80 и 100 малки винарски изби се строят в Пловдивски регион при съществуващи към настоящия момент 46. Числото е приблизително - някои от новите в този бизнес тепърва ще станат членове на камарата. През септември 2008 г. всички те започнат да произвеждат вино и да черпят туристи, съобщи председателят на регионалната камара "Тракия" Константин Маджаров.
Дотук обаче свършват розовите данни за този нов вид туризъм, който може да е добър поминък за хиляди. В регионалната лозаро-винарска камара "Тракия", са меко казано, недоволни от липсата на подкрепа от страна държавата за проектите им в това направление. Тук смятат, че могат да бъдат изградени над 1300 малки изби до 2013 г. Те влизат в националната програма за развитие на селските райони, за които от европейските фондове са предвидени 6.3 млрд. лв. Проектът на камарата "Пътят на виното" предвижда не просто да се стоварят и напият туристите по избите, които после с клатушкане да си тръгнат към автобусите, а да се прокарат пътища до най-близките тракийски могили и разкрити гробници, до най-красивите исторически и природни забележителности на България. Маршрутите да минават през тях, а спирката им в избите да е един от детайлите на този вид туризъм.
Възложили сме на професор д-р Славчо Панделиев - създател на много висококачествени български сортове грозде, да направи кръстоска между тютюн и лоза. От листата ще можем да правим цигари, а от гроздето вино. Дано тогава правителството ни обърне внимание, казва председателят на камарата.
Като пример за незаинтересуваност той посочи състоянието на Националния фонд "Българско вино". В него винарските изби внасят членски внос. Ако членовете са събрали 4 млн. лв., държавата трябва да внесе към фонда още толкова. Парите трябва да се използват за популяризиране на българското вино. Тези средства са много малко, но държавата и тях не дава. Франция хвърля толкова само на 5 декември, за да рекламира "Младото божоле".
Винените туристи в България през тази година са били само 0.6 на сто от общия поток, сочат данните на регионалната камара. Това прави около 120 хил. души, или близо 10 автобуса на ден, което е много малко.