Гръцка компания иска лиценз за оператор на летище София
Регистрираната в Гърция "Голдънер хендлинг" е кандидат да получи лиценз за трети оператор за обслужване на пътниците на летище София, съобщиха от транспортното министерство. Преди Коледа компанията е внесла искане в Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" и предстои то да бъде разгледано. Самата процедура ще отнеме от месец до половин година. Ако тя получи необходимите документи, ще е втората след швейцарската "Суиспорт", която ще конкурира софийската аерогара.
По закон и наредбата на транспортното министерство за осъществяване на дейностите по наземно обслужване новите оператори могат да извършват чекирането на пътниците, обработката на багажи и товари. Допускането на втори оператор е изискване според европейската директива 96/67 на Европейската комисия, когато летищата надхвърлят 2 млн. пътници. Това се случи със столичното още през 2006 г., когато пасажерите достигнаха 2.2 млн. и въздухоплавателната администрация беше принудена да лицензира швейцарската компания, която започна реално да работи от лятото на тази година. Тя вече обслужва "Ер Малта", ЛОТ и "Луфтханза".
От ръководството на аерогарата признават, че вече се усетили известен спад в обслужените пътници. Лиценз за самообслужване има и "България ер", което прави този пазар силно конкурентен.
От своя страна ръководството на летище София е срещу определянето на нови оператори и в писмо до транспортното министерство иска лицензирането да бъде ограничено до двете компании - "Суиспорт" и "Голдънер хендлинг", защото струпването на техника и персонал на перона за самолетите вече застрашава безопасността. Основните мотиви за това са, че така повечето оператори ще водят конкурентна битка за цените, което ще се отрази върху качеството на обслужване на пътниците. Разходите за летищно обслужване са около 7% от общите на превозвачите и имат по-малка тежест при формирането на цените.
Смятаме, че на такова малко летище като нашето не би трябвало да има толкова оператори, каза директорът на дирекция "Обслужване на полетите" Владимир Щърбанов. Зам.-шефът на "Главна въздухоплавателна администрация" Людмил Манасиев обясни, че позицията на летището ще бъде проучена и анализирана, за да се провери дали има място за още оператори. Той допълни, че България е задължена да изпълни изискването за втори оператор при 2 млн. пътници, което вече е направено. През миналата година "Суиспорт" сезира ЕК за отказа да бъда допусната до летището, което накара транспортното министерство да създаде комитет от заинтересуваните страни и като резултат се стигна до решението швейцарската компания да започне дейността си.
"Голдънер хендлинг" е започнала своята дейност през 1992 г. Има лицензи за оператори на летищата в Атина, Солун, островите Родос и Корфу. Освен проверка на пътници на тези аерогари те продават и билети. Работят с "Алиталия", "Аерофлот", "Луфтханза", "Малев" и др. През октомври 2007 г. компанията подписа споразумение с "Ер Франс" и нискоразходната авиокомпания "Изи джет".