"Бизнес монитор интернешънъл": Конкуренцията на пазара на напитки се увеличава
Пазарът на напитки в България демонстрира развитие и компаниите на него все повече разширяват бизнеса си, е основният извод от доклада на "Бизнес монитор интернешънъл" (Business Monitor International - BMI) за индустрията през миналата година. През 2007 г. няколко чуждестранни инвеститори обявиха намеренията си да стъпят или развият позициите си на българския пазар и с това продължиха тенденцията от предходните две-три години за динамичен ръст на цялата индустрия.
В момента съвсем малка част от компаниите за безалкохолни напитки и бира са все още български, а повечето са вече собственост на производители, които развиват международен бизнес. Навлизането на нови за пазара компании не спря и през миналата година, обобщава BMI. През есента американската "Пепси Америкас", която е втората по големина бутилираща компания на напитките "Пепси", навлезе на пазара чрез създаденото смесено дружество "Куадрант юропиън бевърджис" (Quadrant European Beverages), което наскоро придоби 99% от дистрибутора на напитките за България - "Агрима". Американската компания има 20 на сто от смесеното дружество с опция да придобие целия пакет от акции през следващите години, стана ясно при обявяването на сделката.
Дотогава конкуренцията на българския пазар в сегмента на безалкохолните напитки от типа кола беше сравнително слаба, определят специалистите. Основният играч на него доскоро беше "Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани", която е един от водещите при бутилирането на напитките "Кока-Кола".
Развитие има и в сегмента на бутилираните води, съобщава BMI. През изминалата година водещата марка за вода "Девин" направи първично публично предлагане и излезе на борсата. Компанията, която е собственост на австрийската "Соравия", обяви плановете си да увеличи мощностите си, като инвестира в нови производствени съоръжения.
"Соравия" има намерение да навлезе по-сериозно и на пазара на натурални сокове. През миналата година тя водеше преговори за размяна на акции с българския производител на соковете БББ, но до сделка все още не се е стигнало.
Пивоварите, които работят на българския пазар, също бележат развитие през последната година, отбелязва докладът на агенцията. През есента единият от основните играчи - "Хайнекен Загорка", обяви, че планира да увеличи капацитета си на производство, като вложи нови средства на българския пазар. През тази и следващата година е планирано компанията да инвестира около 15 млн. евро в нови линии. Планове за инвестиции има и другият основен играч - "Каменица", част от "Инбев". По информация на компанията през тази година предстои да вложи около 10 млн. евро в нови линии.