Авиопроизводителите регистрират рекордни поръчки за самолети
Продажбите на самолети за гражданската авиация са достигнали рекордни нива през изминалата 2007 г., след като вече трета поредна година авиокомпаниите търсят нови машини, преследвайки експанзионните си планове, съобщи "Файненшъл таймс".
Предишната рекордна година за лидерите в индустрията "Боинг" и "Еърбъс" беше 2005, но продажбите за 2007 г. се оказаха много по-добри. През последните месеци основните конкуренти натрупаха поръчки, които ще се изпълняват в следващите пет до шест години.
През 2007 изключително силно търсене се отчита от страна на авиопревозвачи от Близкия изток и Югоизточна Азия. Нискобюджетните компании пък бяха активни купувачи независимо от региона, в който оперират. Една от причините за подмяна на старите самолети са високите цени на горивата, които водят до търсене на по-икономичните нови машини.
За миналата година "Боинг" има общо 1423 поръчки и само малък брой отменени заявки. Предишните рекорди на компанията са 1050 и 1029 поръчки съответно през 2006 и 2005 година.
Европейският авиационен гигант "Еърбъс" пък трябва да обяви поръчките си за 2007 на 16 януари. Според запознати източници на "Файненшъл таймс" дружеството има заявки за около 1204 нови самолета само до края на ноември, което е над рекорда от 2005 с продадени 1111 самолета.
Въпреки успешните заявки и "Боинг", и "Еърбъс" имаха проблеми заради забавянето на производството и доставките на някои модели. Забавянето за модела А380 на "Еърбъс" е около две години, а за лайнера 787 на "Боинг" е около шест месеца. "Дриймлайнерът" обаче си извоюва място на най-активно продавания нов самолет в историята с общо 817 поръчки от 2004 г. насам и около 369 поръчки само за изминалата година. "Боинг" постига над 1000 поръчки вече трета поредна година. В момента компанията работи по заявки за 3400 самолета.
Повишеното търсене на големите самолети е истинско предизвикателство за производителите, които натоварват прекомерно снабдителските си вериги.
Доставките на готови машини за двете водещи дружества бяха при същите нива, както и през 2006 г., като "Еърбъс" изпреварва символично "Боинг" по продукция. Американската група обаче достави повече от най-скъпите самолети с голям капацитет.